Permalänk

Köp en dator för runt 25000 och investera resten på lite blandade saker och försök få pengarna att växa. Du kommer att ångra dig om du inte gör det.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Köp en dator för runt 25000 och investera resten på lite blandade saker och försök få pengarna att växa. Du kommer att ångra dig om du inte gör det.

Mm, aktierna går bra just nu. ERICB (Ericsson) hade inte varit dåligt, satta lite där så får du dubbelt så mycket ut om ett år.

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk

Haha.. Det dummaste jag hört! Köpa dator för hela slanten...!? Snacka om att du kommer att ångra dina tonårings impulser om ett par år. För 60 000 kan du resa jorden runt o va borta ett halvår. Köp en dator för reserande 15 000. Så jävla mycket mer upplevelse än en dator som är dålig efter 3 år.

det var 5 år sedan jag åkte jorden runt o kommer ihåg alla händelser som om det var igår.

Tänk om!

Visa signatur

[1] Asus A7N8X-E Deluxe- AMD 2500+-HDD 2* 120 Sata Seagate -1Gb RAM-Asus 9600SE-Nec 1300

[2]Server @ 1800+ und 512 RAM und 600Gb @ My Network

Permalänk
Medlem

Är det här seriöst så måste även jag råda dig att tänka igenom NOGA innan du gör något.
Dyra datorer är marginellt bättre än halvdyra så att säga, dessutom är pengarna helt borta om 2-3, redan om ett år har väl värdet halverats, då har du alltså förlorat 37500:-

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PelleNystrom
Haha.. Det dummaste jag hört! Köpa dator för hela slanten...!? Snacka om att du kommer att ångra dina tonårings impulser om ett par år. För 60 000 kan du resa jorden runt o va borta ett halvår. Köp en dator för reserande 15 000. Så jävla mycket mer upplevelse än en dator som är dålig efter 3 år.

det var 5 år sedan jag åkte jorden runt o kommer ihåg alla händelser som om det var igår.

Tänk om!

Absolut! håller med om att du ska använda pengarna vist.

Det finns ett bra antal konfigurationer för 15-20k inriktade mot speciella användningområden, bara du är helt säker på vad du ska göra med datorn. Man ska ALDRIG förhasta sej! Ska du använda mer pengar på datorn så kanske du bör byta användningsområde och fråga samma sak som jag, kolla i min tråd. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38064...
(jag har fortfarande inte säker på om jag verkligen vill lägga ut så mycket pengar på färskvara.)

Om ett år så är spelen troligtvis för tunga för att kunna drivas fullt ut med den bästa speldatorn idag. När du väl ska köpa datorn så se till att moderkortet är någorlunda uppgraderingskapabel, för du kommer troligtvis behöva kasta ut 3dkort samt prolle om ett år eller två och lägga till massa ram.

Om du är helt säker på att du ska skaffa dator nu, så gå med Frantics tips. Du får mycket mer prestanda för pengarna om du köper 4000+ som är pyttelite efter 55:an som kostar alldeles för mycket. HD som kör i 10000rpm är bra för spel. grattis!, lycka till! och GOD JUL!.

Permalänk
Medlem

Det är hans pengar, och han frågade inte om tips på resor.

Jag skulle föreslå ett system med dubbla processorer... för dom pengarna du tänkt prestera klarar datorn allting, och den enda gången du kan komma att märka av att den tänker är när du multitaskar, dvs har en hel hög program igång samtidigt som du spelar halflife2 på högsta upplösning och detaljer och alt+tabbar. Detta löses enklast genom ett dual system.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk

Visst är det hans pengar, men man kan fortfarande avråda honom från att fatta ett mycket dumt beslut. Han är för guds skull sjutton år och jag tvivlar på att han använder datorn till någon professionellt.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag åker jorden runt :), stannar i Japan där jag köper den dyraste datorn ;).
Och åker sedan hem :). Tsss. Nä men tack för råden, jag förstår er, om ni nu säger att datorn går ner så mycket i pris så får jag tänka om, det var bra att vända mig till er.
Tack så mycket, nu när tiden går så går alla dessa impuls köp ner, jag nöjjer mig med en lagom data :). Så kan jag uppgradera den under tiden? Låter jag vettigare nu?

Permalänk
Medlem

Ja, verkligen, det finns fan ingen sämre investering än splitter ny överprisad elektronik.

Personligen hade jag brännt 25% på datorprylar, 35% på resor, och resten på horor och knark.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Men hallå !! resor . sparande , datorer , bilar.... men sprit å Cd - skivor då?

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en bra dator för ~15000:- sparat det mesta till jag är lite äldre. Sen festat upp en massa och bara njutit av att inte behöva ha pengaproblem

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Hur ofta kommer det dagar man önskar att man hade pengar? Spara lite till en sån dag, vetja.

Nu har du fått höra en del åsikter som du kan överväga och ta med en nypa salt, men jag tycker ändå inte att du ska använda/slösa pengarna direkt om du verkligen inte behöver. Prioritera allt du velat ha och kommer eventuellt vilja ha senare, musikanläggning, tv, inredning för eget boende (långsiktigt), ja det finns jätte mycket att spara pengarna till för att i längden vinna hur mycket glädje som helst.

Köper du bra högtalare så har du nöje av dom i minst 10år. Det är en liten investering. Själv la jag ut 20k på ett par. Ljudelektroniken lider ju av samma färskhets tid som all annan elektronik, så det är värt att tänka före man handlar.

Permalänk
Medlem

Var och en gör ju va dom vill för sinna pengar, men själv tycker jag att du e puntad i skallen om du ska ha en dator för 40000,- visar ju bara hur mycket socialtliv du har.

Min dator kostade 9000,- när jag köpte den för 4månadersen (se sig.) och den flytar kanon på högsta grafiken i HL2 och doom3 har jag inte testat men antar att de me flyter ganska bra i en hög upplösning.

Ett råd är att inte slösa, spara lite köp en bil, festa lite, res nånstans och ha kul me vänner / ev flickvänn. Hade jag gjort.
Datorn e som sagt inte allt här i världen.

Permalänk
Medlem

timerx - "men själv tycker jag att du e puntad i skallen om du ska ha en dator för 40000,- visar ju bara hur mycket socialtliv du har."

Öööhm, alla människor är olika, socialliv är inget att hänga i granen när alla bara drar ut och packar ner sej med sprit varje dag som dom har tid att leva. Med bra grejer hemma så lockar du dit alla bra polare som du känner. Spela spel med projektor eller kolla på feta filmer med hemmabio ljud och bild. Lägg pengar på sånt som kan ge sociallivet nåt värde. om du gillar att vara social, inte alla som tycker att det är kul.

Hehe, skulle jag vinna 75k nu, så skulle det stå en feting maede 10" stjärnkikare i vardagsrummet uppkopplade till min dator. men det får vänta ett tag till.

Ett annat råd är att inte köpa för mycket på en gång, du kan bara bli glad till 100%, sprar på krutet, annars eldar du bara för kråkorna, sas.

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på en räntefond eller skaffa körkort om ett år och köp en relativt sjysst bil för ca 60k... bara ett tips

Permalänk

Jag och en kompis satte ihop en dator på datorbutiken bara för skoj skull och valde bara de dyraste grejerna som fanns i listorna och tro mig hade du beställt den hade du fått spara en stund till Haha!!! Iofs så hade vi valt om jag inte minns fel nån plasma tv modell gigant som skärm.

Visa signatur

F.Wester

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurMedTriss
Jag åker jorden runt :), stannar i Japan där jag köper den dyraste datorn ;).
Och åker sedan hem :). Tsss. Nä men tack för råden, jag förstår er, om ni nu säger att datorn går ner så mycket i pris så får jag tänka om, det var bra att vända mig till er.
Tack så mycket, nu när tiden går så går alla dessa impuls köp ner, jag nöjjer mig med en lagom data :). Så kan jag uppgradera den under tiden? Låter jag vettigare nu?

Tack! Det finns en gud!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

turmedtriss du får en VÄRSTING dator för 20k så 50k är rejält onödigt skänk pengarna istället ffs.

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

Japp för 20k kan du få rätt bra saker, med dom andra pengarna föreslår jag att du lägger in lite på fonder/aktier och sen det andra till körkort, fast vad vet jag? Är bara 14 P.S: Ryssland fonden äger, hehe! God jul!

Permalänk
Medlem

Som sagt, om inte annat kan du typ köpa en guldtacka eller något för att flasha med. DEFINITIVT INTE en dator för 50.000. Så mycket pengar lägger man bara på en dator om det är arbetsplatsen som betalar den åt en :p.

Permalänk
Medlem

Jag håller med som många har skrivit..lägg ut en 15 000-20 000kr till en början sen är det ju bara att uppgradera med tiden, fatta hur länge du kan underhålla datorn på resternade 55 000kr. Om vi säger att du lägger 11 000kr om året i underhåll så är det 5år! och 11 000kr i underhåll e inte dåligt..för fasen en ny dator vart år.
Så jag hoppas verligen inte att du slänger ihop nått för 50 000kr..specielt inte nu när SLI håller på att etablera sig..köp nått "sledet" för 20 000pap å vänta...)))

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Avstängd

Haha okej :D.
Jag ska plocka ihop nåt fint, som sagt innan, vad är sidan till Skräddarsy sidan på Alienware?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koppp
Nej allt sjunker inte i värde. Man kan Investera i saker som kan dubbla pengarna. Men rent matriella saker så sjunker det mesta i värde. Skillnaden är att visa saker sjunker snabbare än andra, En dator håller inte länge. Även om du nu köper den fetaste som finns just nu. Jag bryr mig inte va du gör med dina pengar fast ditt tänkande är fan riktigt läskigt, Att du har begär å blåsa av allt. Oroväckande!

Ponera att han faktiskt köper något som stiger i värde/investerar pengarna så att de växer. Sen har han ÄNNU mera pengar, och vad ska han göra då? Det där är ju Joakim Von Anka fasoner. Spendera pengarna nu, allt sjunker i värde, och det kommer alltid något bättre.

Permalänk

Vad ska du ha datorn till? Du är dum om du bränner iväg 70'kpå en sketen dator... 20k räcker långt för dagens spel.

Permalänk
Medlem

Blir de ÄNNU mera pengar Icetec så kan han köpa sig en lägenhet när han flyttar istället för att göra som alla andra och dra lån och sedan va skyldiga pengar nästan halva sitt liv. Och den dagen han säljer den lägenheten så kommer den garanterat öka i värde. Lev i nuet och luffare i framtiden , ditt motto va ?

Permalänk

Antal Webbpris Totalt
AMD Athlon 64 FX-55 2.6 GHz Socket 939, 1 MB cache, BOXED
Varunummer: 304050
Lagerstatus: Efterbeställes (Antagen leveranstid till oss: 5 dagar) 8190 8190

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Gainward GeForce 6800Ultra 256MB SLI PCI-Express, Paket med 2stk 6800Ultra GS
Varunummer: 305573
Lagerstatus: Preliminärt 2 st. 2/1/2005 12250 12250

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Corsair TWINX2048-3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200 DIMMs
Varunummer: 122785
Lagerstatus: bekräftad 11 st. 12/22/2004 4949 4949

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Asus A8N-SLI Deluxe Moderkort S939 PCI-E nForce4 SLI, 4xSATA2, Dual-GbLAN, ATX
Varunummer: 305190
Lagerstatus: Preliminärt 1422 st. 1/1/2005 1629 1629

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Avgifter: 0
Total: 27018

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Ponera att han faktiskt köper något som stiger i värde/investerar pengarna så att de växer. Sen har han ÄNNU mera pengar, och vad ska han göra då? Det där är ju Joakim Von Anka fasoner. Spendera pengarna nu, allt sjunker i värde, och det kommer alltid något bättre.

Eller så spenderar han hälften så mycket och får ändå 90% av prestandan? är du tard eller ser du inte sammanhanget att han kan tjäna mer på att köpa en billigare dator?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chenget
Eller så spenderar han hälften så mycket och får ändå 90% av prestandan? är du tard eller ser du inte sammanhanget att han kan tjäna mer på att köpa en billigare dator?

Det jag menade var inte att han skulle lägga ALLA pengar på en dator. Jag menade att han skulle spendera alla pengar på NÅGOT iallafall, och inte bara spara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Det jag menade var inte att han skulle lägga ALLA pengar på en dator. Jag menade att han skulle spendera alla pengar på NÅGOT iallafall, och inte bara spara.

Du har inte alla hästar i stallet va? Varför ska han inte spara? Jag fick en förbannad massa pengar när jag muckade och jag ångrar idag att jag inte sparade mer än vad jag gjorde.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD