Permalänk
Medlem

BBB "luras" 24 Mbit/s nedladdning.

Hela TCP stacken bugger på att man synchrona överföringshastigheter (full duplex i samma hastighet).

Själv har jag 8-1 och jag vet hur pissigt det är att bara ha 1 MBit upload.

Redan vid 20-25% använding av upload kapaciteten drabbas downloaden. (pga av att ack tar så lång tid att skicka)

Hur ska man kunna använda 24 / 1 ?

Speciellt om man använder någon form av filesharing protokoll...
Du vill ju knappast ha 24 MBit för att kunna tanka Linux från sunet...

Dessutom om alla har 24 / 1, när ska du kunna använda dina 24 Mbit då?

Visa signatur
Permalänk

använd DC och tanka på, finns skitmånga dvd-rips och mjukvarusaker!

Visa signatur

VA!?

Permalänk

Re: BBB "luras" 24 Mbit/s nedladdning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital.Pirate
använd DC och tanka på, finns skitmånga dvd-rips och mjukvarusaker!

Din tid på forumet blir kortare för varje minut som går... LÄS REGLERNA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Hela TCP stacken bugger på att man synchrona överföringshastigheter (full duplex i samma hastighet).

Själv har jag 8-1 och jag vet hur pissigt det är att bara ha 1 MBit upload.

Redan vid 20-25% använding av upload kapaciteten drabbas downloaden. (pga av att ack tar så lång tid att skicka)

Hur ska man kunna använda 24 / 1 ?

Speciellt om man använder någon form av filesharing protokoll...
Du vill ju knappast ha 24 MBit för att kunna tanka Linux från sunet...

Dessutom om alla har 24 / 1, när ska du kunna använda dina 24 Mbit då?

Visst är det en konument fälla med 24/1. jag gjorden en överslagsberäkning tidigare och 24 Mbit in kräver minst 1 Mbit ut för checksummer och dyl.. så om du maxar inlinan kan du inte skicke något mer. Vad som slår hårade är om du skickar ut med 0.5Mbit kan du bara använda 12Mbit av din inkapacitet.
Surt sa räven, men så länge konsumenter bara tittar donwload kapacitetes när de tväljer bredband kommer ISPerna inte göra något åt saken. Dagens ADSL teknik är klart utväcklad för att kunna säljas till ovetande konsumenter.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

det här är väll ändå ingenting nytt att 24 / 1 är helt useless. Jag skulle heldre ta 5/5 en 24/1.

marknaden växer med dessa fusk tjänster som dom kallar bredband. vi kan redan se 100/1 koppllingar dyka upp och det e fan inte äkta bredband för du når aldrig dessa höga peakar med 1 upload pga ack paketen precis som du sa.

det e bara att ta det som det e, nu slår dsl tekniken tillbaka, den tekniken vi tyckte var så bra för 5 år sen tar över nu pga att företag som bredbandsbolaget kan tjäna miljoner på denna marknadsföring.

utbyggnaden av dsl är 100x billigare en att dra fiber, och i den långa längden så är det nog inte värt för bredbandsbolaget att dra fiber tjänsten längre. visst det ger nöjda kunder, men ingen svensson andvänder ändå capaciteten fullt ut.

jag tycker bredbandsbolaget har tappat sin vision, jag minns 1999 när bredbandsbolaget sa att dom skulle bygga "riktigt" bredband till alla. då snackade dom inte om nån halvdan dsl koppling utan då snackade vi fiber stamnät med ethernet i slutändan. vart tog den visionen vägen? jo den försvann helt när dom fattade att det kostar kosing att bygga äkta bredband, dock gav det dom ett sjukt bra rykte, men nu försvinner det ryktet väldigt fort pga dsl.

dsl funkar inte i närheten lika bra som ethernet och det e nog bara att leva med det. bredbandsbolaget håller på att bli telia 2, vi får vänta oss åt nya isper med ethernet visionen.

Tror labs2 bredband2 kan vara dom som är att lite på nu!

Permalänk
Medlem

skulle hellre sitta på 2/2 än 24/1 helt ärligt om jag kunde tanka 2mbit åt båda hållen samtidigt utan att down/upload raten påverkades. För mig har uploaden grymt hög prioritering.

Tycker precis som ni att BBB är skojare. Stör mig ordenligt när de skirver i sina annonser "Skaffa riktigt bredband". Ohh lägg ner. De om några borde veta vad riktigt bredband är, suck.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

eller så skapar dem ett nytt tcp/ip protokol som inte kräver ack paket m.m..

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk

Vad jag vet är inte TCP byggt för just full duplex, var väl hyffsat få nätverk som körde full duplex när TCP/IP var "nytt".

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Re: BBB "luras" 24 Mbit/s nedladdning.

RibBones: Det är väl snarare du som lurar dig själv om du tror att man skall kunna tanka filesharing-protokoll i högsta hastighet. Om det finns en möjlighet att komma upp i maxhastighet (som ex. via Sunet) så finns det det. End of story.

Permalänk
Medlem

Tanka i UDP protokollet

Förresten hur räknar man fram mängden data som ska uploadas med tcp protokollet?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Re: Re: BBB &amp;quot;luras&amp;quot; 24 Mbit/s nedladdning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
RibBones: Det är väl snarare du som lurar dig själv om du tror att man skall kunna tanka filesharing-protokoll i högsta hastighet. Om det finns en möjlighet att komma upp i maxhastighet (som ex. via Sunet) så finns det det. End of story.

Beginning of the story.
Koppartrådsaccessen tillåter mycket högre hastighet än detta. Men just nu är ADSL tekniken poppis, därför att grejorna tillverkas i stora serier, är billiga och efterfrågas av oss. A i ADSL står för Assymetrisk, dvs högre downloadhastighet än upload. Med det finns flera standarder. VDSL och HDSL är väl de mest kända symmetriska standardena. Men grejorna är inte avsedda för privatkunder och blir dyrare. Fast standarderna lätt skulle kunna utvecklas till konsumentprodukter. Om vi ställer krav, så kommer det.

En annan intressant väg är att göra en TCP light interimsstandard, med tex grupp ACK. Skulle säkert kunna införas enkelt via DC++ klienten. Eller något annat filesharing system.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: BBB &amp;amp;quot;luras&amp;amp;quot; 24 Mbit/s nedladdning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Beginning of the story.
Koppartrådsaccessen tillåter mycket högre hastighet än detta. Men just nu är ADSL tekniken poppis, därför att grejorna tillverkas i stora serier, är billiga och efterfrågas av oss. A i ADSL står för Assymetrisk, dvs högre downloadhastighet än upload. Med det finns flera standarder. VDSL och HDSL är väl de mest kända symmetriska standardena. Men grejorna är inte avsedda för privatkunder och blir dyrare. Fast standarderna lätt skulle kunna utvecklas till konsumentprodukter. Om vi ställer krav, så kommer det.

En annan intressant väg är att göra en TCP light interimsstandard, med tex grupp ACK. Skulle säkert kunna införas enkelt via DC++ klienten. Eller något annat filesharing system.

VDSL är inte symmetrisk standard, VDSL har symmetriska moder men även assymetriska.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: BBB &amp;amp;amp;quot;luras&amp;amp;amp;quot; 24 Mbit/s nedladdning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi

VDSL är inte symmetrisk standard, VDSL har symmetriska moder men även assymetriska.

Och....

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra? det är ju bbb vi snackar om .. SKIT

Visa signatur

[P4 2.0GHz] [512DDR RAM] [HDD 120GB] [GeForce 4TI 4600 128 mb]

Permalänk
Medlem

Själv så har jag aldrig ansett att ADSL är riktigt bredband, det enda som är riktigt bredband är ett ethernet-uttag i väggen och minst 10 upp och 10 ner utan begränsningar.

xDSL är höghastighetsinternet på sin höjd.

<surgubbe>
Sen tycker jag att alla jäkla gnällspikar i detta forumet kan lägga ner. Buh buh buh, jag måste tanka porr i ynka 6 megabits. Buh buh buh, det är så synd om mig och kundtjänsten är så dålig, för jag ska få massor med fart gratis.

VÄX UPP! Ni har det faktiskt jävligt bra, det var inte många år sen som modem var vedertagen standard för att ansluta till nätet.
</surgubbe>

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

så läge de skriver UPP till .... så äre ju knappast att luras. att ge folk falska förhoppningar kanske man snarare ska säga, eller mer riktigt är att säga "lämna utrymme för folk att misstolka".

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

för att gå lite offtopic så vill jag bara poängtera att det där jä*la Phelia har spärrat nästan hela mitt abbonemang och jag hatar dom för det, har dom verkligen rätt att göra det för att för att jag har haft någon form av virus eller spyware på min dator. För att åtgärda detta måste jag sedan fylla i ett formulär där jag berättar vad jag har installerat för brandvägg och andra saker jag gjort med min dator för att förebygga detta i framtiden. det är väl inte riktigt deras business, elller????

Tänker byta till bbb asap..

Visa signatur

Många av er känner mig som Spaic ;)

Permalänk

Jo, det är det om/när din dator sprider dynga till andras datorer genom Telias nät. Om du läser dina abonnemangsvillkor står det klart och tydligt att Telia får vidta åtgärder om du orsakar olägenheter för Telia eller Telias kunder. BBB lär ha en liknande klausul i deras avtal.

Personligen är jag glad att Telia har en sån regel som man försöker upprätthålla. Många vet inte ens om att deras datorer är infekterade med skräpet. Då får man iaf en varning och i en del fall en väldigt stor portion verklighet serverat.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Re: Re: BBB &amp;quot;luras&amp;quot; 24 Mbit/s nedladdning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio

Surt sa räven, men så länge konsumenter bara tittar donwload kapacitetes när de tväljer bredband kommer ISPerna inte göra något åt saken. Dagens ADSL teknik är klart utväcklad för att kunna säljas till ovetande konsumenter.

Njeao, det där håller jag nog inte med om, klart det finns svenssons som stirrar sig blinda på "24 megabajtar"....
Själv får jag dock frågan dagligen från folk om jag vet nån leverantör som ger mer än 1mbit..
Så jag skulle vilja säga att det finns en _ENORM_ efterfrågan på mer upstream.

Problemet är att näten (antagligen...., mina spekulationer) är dimensionerade efter dagens linor.
Säg att alla adsl:ar skulle gå att byta ut mot vdsl 12/9, då skulle ju trycket på upstreamkapaciteten teoretiskt öka 9 gånger...(detta stämmer nog rätt bra i praktiken oxå, eftersom att många som sitter på 1 mbit i dagsläget ej kör servers eftersom det är för slött, men många skulle börja om dom fick uppemot 10mbit...)
Detta blir dyrt för isperna.

Så problemet är ju att ingen operatör tar steget och vill byta ut sin teknik (dvs det dom investerat massor av pengar i)...

men sen när det kommer rapporter om att (kommer inte ihåg exakta siffror) runt 70-80% av trafiken på nätet är olaglig p2p-trafik så inser man ju då att likamånga som vill ha mer upstream vill ha den för olagligheter...

edit:
sen nu när jag ändå håller på
isecore har så rätt så rätt.
Fan för bara några år sen satt folk på 14.4 modem, dagens j*vlar 14isar tror att allting ska vara gratis.
Inte nog med att ungdomen som växer upp idag tycker att det är helt okej att tanka ner saker gratis, helst vill dom ha 100mbit som ska kosta 100:- i månaden oxå.
Väx upp och kom ut i arbetslivet, och inse att ingenting är gratis.
ISP:erna finns inte för att ge er gratis nöje, dom är bara vinstdrivande företag som alla andra.

Ingen gnäller på att en ferrarri kostar miljoner, att designerkläder är dyra, att lägenheter i dom fina kvarteren kostar mycket.
Men bredband, det ska va gratis för alla. så jävla skumt sett att resonera på.

tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jambalaya
för att gå lite offtopic så vill jag bara poängtera att det där jä*la Phelia har spärrat nästan hela mitt abbonemang och jag hatar dom för det, har dom verkligen rätt att göra det för att för att jag har haft någon form av virus eller spyware på min dator. För att åtgärda detta måste jag sedan fylla i ett formulär där jag berättar vad jag har installerat för brandvägg och andra saker jag gjort med min dator för att förebygga detta i framtiden. det är väl inte riktigt deras business, elller????

Tänker byta till bbb asap..

Och hur tror du att det hade sett ut på internet om alla ISP'erna runtom i världen skitit i vad deras kunder använde uppkopplingen till?
Viss "privacy" är ju självklar, men när man sprider en massa skit genom sin dator så får man bita i det sura äpplet.
Du kanske skulle tänka på att säkerhetsställa din dator aningen bättre till nästa gång?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Kapaciteten bredbandsbolaget säljer är ämnat för att du ska kunna streama tv eller motsvarande nyttotjänster och surfa måttligt under tiden, inte för att bidra till att fildelningsnätverk frodas.
Streamning och normalt surfande genererar inte ackar nog/delay på ackar nog för att renderar i 20%-25% försämrad nedströmskapacitet.
Finner inte trådskaparen logiken i det hela?

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
..... jag minns 1999 när bredbandsbolaget sa att dom skulle bygga "riktigt" bredband till alla. då snackade dom inte om nån halvdan dsl koppling utan då snackade vi fiber stamnät med ethernet i slutändan. vart tog den visionen vägen?

.....Tror labs2 bredband2 kan vara dom som är att lite på nu!

Du är svaret på spåren. Han som pratade för Bredbandsbolaget (Jonas Birgersson) pratar numera för Bredband2. "Same shit - different name".

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jambalaya
för att gå lite offtopic så vill jag bara poängtera att det där jä*la Phelia har spärrat nästan hela mitt abbonemang och jag hatar dom för det, har dom verkligen rätt att göra det för att för att jag har haft någon form av virus eller spyware på min dator. För att åtgärda detta måste jag sedan fylla i ett formulär där jag berättar vad jag har installerat för brandvägg och andra saker jag gjort med min dator för att förebygga detta i framtiden. det är väl inte riktigt deras business, elller????

Tänker byta till bbb asap..

Kan inte jag få ditt kundnummer så jag kan ringa Telia och tacka dem för att de stoppat ytterligaren en amatör från att förstöra för oss andra?

Citat:

...har dom verkligen rätt att göra det...

Gör så här: stäng av din dator och läs ditt avtal innan du postar ännu mer dumheter här. Ok? Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke

-massa skit-

Tror labs2 bredband2 kan vara dom som är att lite på nu!

asså snälla kan ingen nånsin svara på mina inlägg om detta. jag blir galen. är du 12 år?
tror du att hela världens problem går ut på att alla ska försöka bygga gratis bredband åt dig så du kan sitta och tanka wärez på DC?

du svarar ju så fint på dina egna frågeställningar, DSL är en mkt enklare och billgare teknik än LAN. Så självklart börjarde BBB sälja den för att få kunder och tjäna pengar. Klart att LAN blir bättre i längden, men dom behöver kunder som genererar pengar NU.
Svårare än så är det inte. Allt handlar om att tjäna pengar.

Förstår inte varför det gnälls så mycket.

Och angående labs2 så har det ju redan i den andra tråden om dom konstaterats att dom aldrig kommer kunna leverera dom där mängderna bandbredd, snälla nån sunets nät har länkar mellan 1-10gbit, tror någon på allvar att tio-tusentals om inte hundratusentals kunder skulle kunna ha 1gbit?

god jul, och snälla nån önska er lite vett och verklighetsuppfattning av tomten

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: BBB &amp;amp;quot;luras&amp;amp;quot; 24 Mbit/s nedladdning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

En massa text

Vem har sagt något om att bredband kan vara trasigt? Det tråden handlade om är att BBB får sina kunder (som inte vet lika mycket om bredband som många av oss här gör) att tro att dem får något som är bättre än vad det egentligen är.

Tycker det är positivt att bredbandet utvecklas och att priserna faktiskt rasar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
blabla

så du kan sitta och tanka wärez på DC?

bla bla
[/B]

Om jag nu skulle sitta på dc, vafan skulle jag har upload till? Jag använder min upload till annat bland annat shoutcast med bra kvalitet samt spelserverar och http servers.

Och jag tycker som många andra att bbb luras lite väl mycket nu med sina 24/1 kopplingar som man klart och tydligt kan se på forumen ikke presterar i närheten av den utlovade capaciteten.

Tycker bara det e synd att bredbandsbolaget tappade sin visison när dom upptäckte xDSL

Nu får labs2 trycka på lite istället, visst det e helt omöjligt att alla ska sitta på gbit, men om ett par år lär det absolut inte vara det.

Permalänk
Medlem

Det är väl inga som helst problem att ta emot UDP-strömmar i full hastighet med 24/1, och det är väl det tjänsten är till för i framtiden antar jag.
Har dom i sin reklamkampanj någonsin gått ut och lovat att folk ska kunna köra diverse fildelningsprogram i full hastighet?
Bredbandsuppkopplingar i hemmen är inte till för att vara content-providers, utan de ska utnyttja de tjänster som redan finns i nätet. Vill någon köra en server med konstant hög upload får han helt enkelt betala för det också.

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk

Fast Internetanslutning med symmetrisk bandbredd.
Upp till 100 Mbps full duplex med egna IP-adresser.

Kostar ju "bara" 7950:-/månad.

Notera att även här finns ett "UPP till".

Köp det ni som klagar då! Kvalitet kostar, kommer det alltid att göra...

Visa signatur

Intel Pentium II (Deschutes) som körs i 398 MHz (784 bogomips) Family 6, model 5, stepping 2 512 KB L2 cache, linux-2.6.12-deschutes Debian GNU/Linux
Intel Pentium IV (Prescott) som körs i 3401 MHz (6733.82 bogomips) Family 15, model 4, stepping 1 1024 KB L2 cache, linux-2.6.10-386 Ubuntu GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Om jag nu skulle sitta på dc, vafan skulle jag har upload till? Jag använder min upload till annat bland annat shoutcast med bra kvalitet samt spelserverar och http servers.

Och jag tycker som många andra att bbb luras lite väl mycket nu med sina 24/1 kopplingar som man klart och tydligt kan se på forumen ikke presterar i närheten av den utlovade capaciteten.

Tycker bara det e synd att bredbandsbolaget tappade sin visison när dom upptäckte xDSL

Nu får labs2 trycka på lite istället, visst det e helt omöjligt att alla ska sitta på gbit, men om ett par år lär det absolut inte vara det.

Tror inte du direkt sänder med tillstånd från STIM? I alla fall, tillbaka till topic nu.

Bredbandsbolaget, lovar inte nån kapacitet, finns ingen vettig ISP som skulle utlova nån högre garanterad hastighet ut mot nätet. Så vitt jag vet så var Bredbandsbolagets vision att kunna ge hela Sverige bredband - "bredband till alla" sen vilken teknik dom använder näms inte i visionen. Att dra fiber och bygga koppar nät är inget som betalar av sig lika snabbt som en fylld telestation, sist jag tittade så var inte Bredbandsbolaget nån ideel verksamhet utan vinstintressen? Jag tror att detta hastighets/priskrig kommer leda till att några operatörer försvinner. I slutändan gynnar det inte konsumenterna, ISP:erna översäljer sina kapacitet enormt mycket mer än innan och fler blir missnöjda. Bredbandsbolaget är inte här för att vara skyssta, de vill ge sina aktieägare avkastning, nån som kanske har missat det?

Är trött och irriterad, så texten blev lite osammanhängande, men om poängen inte gick fram så förtydligar jag det gärna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jambalaya
för att gå lite offtopic så vill jag bara poängtera att det där jä*la Phelia har spärrat nästan hela mitt abbonemang och jag hatar dom för det, har dom verkligen rätt att göra det för att för att jag har haft någon form av virus eller spyware på min dator. För att åtgärda detta måste jag sedan fylla i ett formulär där jag berättar vad jag har installerat för brandvägg och andra saker jag gjort med min dator för att förebygga detta i framtiden. det är väl inte riktigt deras business, elller????

Det är väl bra att Telia spärrar din dator, det är ju såna som dig som sprider vidare virus/spyware, men tack vare Telia så stoppas skiten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Om jag nu skulle sitta på dc, vafan skulle jag har upload till? Jag använder min upload till annat bland annat shoutcast med bra kvalitet samt spelserverar och http servers.

Varför inte bara köpa en server så får du ordentligt med bandbredd och bra uptime?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない