Permalänk
Avstängd

Netgear Router problem!

halloj i stugan !!

beställde

http://www.webhallen.com/prod.php?id=17513

http://www.webhallen.com/prod.php?id=10240

http://www.webhallen.com/prod.php?id=14740

för nån vecka sen och jag fick hem det igår, jag hade Realtek nätvärkskort men jag bytte igår till Netgear kortet som jag ochså beställde som egenteligen skulle vara till min andra dator, har ett Modem (Zyxel, DSL/Cable?) och Telia 8000 nu till saken. aja nu till saken@

jag har kopplat in som det står via manualen och programet i datorn och alla lampor lyser som dom ska osv, men när jag ska gå in på "http://login1.telia.com" så går det naturligtvis inte? och under installationen när man har kopplat in diverse saker så gör den en kontroll om det funkar och de gör det inte.. någon som vet vad som är fel? kan de vara för att telia har Inloggnings grej eller? har ställt in "Automatisk IP" typ som de står i en sak så de ska väll vara rätt men inget funkar

hjälp!!

ursäkta ifall jag skrivit lite mysko ..

Permalänk
Medlem

Något som jag alltid brukar göra är at uppdatera firmware:n, testa med att göra det?

Sen får du prova med att experimentera dig fram med olika inställningar, hade själv ett helvete med att få ordning min Netgear RP614v2 med att fungera till Telia lina, men det gick fast det gäller att leka med inställningar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Något som jag alltid brukar göra är at uppdatera firmware:n, testa med att göra det?

Sen får du prova med att experimentera dig fram med olika inställningar, hade själv ett helvete med att få ordning min Netgear RP614v2 med att fungera till Telia lina, men det gick fast det gäller att leka med inställningar.

firmwire? :/ im king of teh n00bs!
lekte du med nätvärksinställningarna lr?

Permalänk
Medlem

firmware är programvaran i routern... leta på tillverkarens hemsida så finns det instruktioner hur man laddar hem och installerar...

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobitt
firmware är programvaran i routern... leta på tillverkarens hemsida så finns det instruktioner hur man laddar hem och installerar...

jag fick med en cd och manual typ o de står inget typ..
man ska ha igång internet = nätvärkskort @ modem sen när man e online ska man starta programet o gå vidare sen ska man koppla ur allt o sätta in routern som den ska o blå kabel o skit osen ska man trycka på "nästa" så ska den kolla ifall internet funkar o då står det att nått e fel, jag tror det är att man måste logga in på cp telia o de går ju inte .. SKIT

kan man inte fixa telia satt de e inloggad hela tiden när den får möjlighet eller nått??

hjäälp!!!

Permalänk
Medlem

om du ska updatera firmware till en rp614v2 så försök på tag på 5,14 rc6 , i princip den enda bra mjukvaran till den routern

Permalänk
Medlem

Telias bredband är alltid lite segt vid första installationen... Har du använt Telias cdskiva?

Visa signatur

_:_

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bani
Telias bredband är alltid lite segt vid första installationen... Har du använt Telias cdskiva?

telias cd skiva?

Permalänk
Medlem

jag fick iaf med en cd-skiva till modemet tror ja .. fast detta var för 4 år sen

Permalänk
Medlem

Kommer du in på routern? För att göra det skriver du 192.168.0.1 i din webbläsare. Funkar det vet du iaf att den biten fungerar. Du kan även passa på att kolla "logs" och "router status".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Kommer du in på routern? För att göra det skriver du 192.168.0.1 i din webbläsare. Funkar det vet du iaf att den biten fungerar. Du kan även passa på att kolla "logs" och "router status".

jag testade det men de funkade inte =/ vad betyder det då?

Permalänk
Medlem

har du fått nån ip-address av routern då? eller kan någon annan komma åt routern?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprkz
har du fått nån ip-address av routern då? eller kan någon annan komma åt routern?

jag vet inte.. alltså

Telejack @ Modem @ Router @ Dator1/Dator2

ska internet funka direkt då tex "http://login1.telia.com" eller måste man göra massa inställningar osv för att kunna komma in.. för jag skrev 192.168.0.1/2/3 men ingen funkade.. alla lampor lyser som dom ska och startar allt i rätt ordning osv så de borde ju funka men de gör det inte skall installera om Dator2 och ha standardinställningar på den och testa ifall de funkar bättre ? någon som har något annat förslag vad jag kan göra? har haft den i över 1vecka o inte kunnat använda den :/

Permalänk

Gå in på Start > Kör, skriv cmd > Får du upp ett kommandofönster, där skriver du ipconfig/renew

Funkar Routern som den ska så får du en ny lokal ip-adress.

Visa signatur

Ge oss tillbaka det ni tog från oss, ÖÄ
Edit: Ja, nu vare tillbaka. Vilken lycka!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riskokaren
Gå in på Start > Kör, skriv cmd > Får du upp ett kommandofönster, där skriver du ipconfig/renew

Funkar Routern som den ska så får du en ny lokal ip-adress.

vad ska hända när jag gör så?
jag har testat de men inget ändras .. måste jag ha kopplat in routern för att den ska bytas lr nått?

Permalänk
Medlem

Gör såhär:

Koppla datorn direkt till modemet, du bör kunna logga in mot telia.
Logga in mot telia och surfa ett par minuter.

Koppla in routern mellan dator och modem, gå in på www.routerlogin.com/basicsetting.htm

"Does your internet connection require a login:" NO
Get IP dynamically from ISP, get DNS address automatically from ISP

Längst ner, ändra till "Usa Computers MAC address", tryck apply, den kommer vilja köra ett test och du bör få successful.

Surf away.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Kom bara ihåg att med telia så är det 20 min mellan ip-lånen så byter ni nätverkskort till modemet så kommer det ta 20 min innan det öht kan fungera

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Slo'Bed: därav det med "Use Computers MAC address"

RP614v3 har lite egenheter för sig när det gäller det där..
Den tvärvägrar godkänna anslutningen sålänge den inte kommer ut på nätet = dåligt då man aldrig får chansen att komma åt login1.telia.com utan bara trycks in på www.routerlogin.com (som pekas till 192.168.0.1, routerns IP) för att där köra en connection wizard som inte försvinner förräns internetanslutningen blivit verifierad

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Gör såhär:

Koppla datorn direkt till modemet, du bör kunna logga in mot telia.
Logga in mot telia och surfa ett par minuter.

Koppla in routern mellan dator och modem, gå in på www.routerlogin.com/basicsetting.htm

"Does your internet connection require a login:" NO
Get IP dynamically from ISP, get DNS address automatically from ISP

Längst ner, ändra till "Usa Computers MAC address", tryck apply, den kommer vilja köra ett test och du bör få successful.

Surf away.

skall testa efter 6 .. skall på skol avslutning havl 6 så e hemma runt 6/7 så då tar jag och testar då.. återkommer ifall det funkar/ inte funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lansing
skall testa efter 6 .. skall på skol avslutning havl 6 så e hemma runt 6/7 så då tar jag och testar då.. återkommer ifall det funkar/ inte funkar

Ring netgears support om du inte får det att fungera. De har en guide för att lösa detta problem...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vad är detta med login1.telia.com?
Fick adsl i onsdags, och har aldrig kommit åt den sidan utan har varit uppkopplad konstant, även om man startat om dator. Det stod i manualen att man skulle logga in där, men det verkar ju inte behövas.

Permalänk
Medlem

Näe, inte oftast..vad har du för hastighet från telia? 24mbit?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grensman
Vad är detta med login1.telia.com?
Fick adsl i onsdags, och har aldrig kommit åt den sidan utan har varit uppkopplad konstant, även om man startat om dator. Det stod i manualen att man skulle logga in där, men det verkar ju inte behövas.

Du kanske har login i router?

Annars troligt att du har adsl 2..
Då är det ingen login längre...?
Alltså du kan få 24 mbit..

Visa signatur

///STOLLEN