Permalänk
Medlem

rådfrågning routerdist

Eftersom min dlink router (DI 514, köp inte skiten för guds skull) ballat ur helt, och eftersom jag routat med en direkt instabil windowsdator innan så tänkte jag be om råd för att fixa något i den stabilare klassen.

datorn är en pIII 500mhz med 192 i ram, i nätverk med användare (se internetberoende familj) som har en tendens till att vilja roffa åt sig en hel del bandbredd genom diverse nedladdningar.

krav:
1. En stabil jävla sak som inte knullar upp sig så fort 5 datorer använder internet.
2. traffikkontroll, prioritering av trafik. Bara för att brorsan sitter och fylller sin hd med piss så vill inte jag att det ska ta 25 min att ladda sunets startsida, samt att jag vill inte bli utkastad från borden på ladbrokes bara för att nån tomte streamar videor från nätet.

det är mina två krav, i övrigt så roliga saker som kan boosta hastigheten lite som dns cash och sidcash i nån form (nu kan det tilläggas att jag inte har nån aning om vad jag snackar om )

Nån form av säkerhet hade inte varit helt fel heller, så att det inte är nån tomte som tycker det är kul att sätta sig i min schweizerost till windows och börjar knäcka nötter, döda mina interna datorer, spamma eller motsvarande.

jag har tittat på både clarkconnect, m0n0wall, ipcop & smoothwall
finns det fler alternativ?

-> Vad rekomenderas?

god jul

EDIT: Jag har inga kunskaper av linux/bsd/unix, så det ska vara förhållandevis enkelt att installera/manövrera

EDIT II: Den måste ju såklart ha "port forwarding" (men det har väll alla hoppas jag)

EDIT III: Kom ju på att det nästan är ett krav på någon form av övervakning så att man kan se hur hög "transferate" man har eller liknande.

hm, sry kom på lite grejer i efterhand

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

OpenBSD

Visa signatur

must!

Permalänk
Avstängd

m0n0wall

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
OpenBSD

Troligtvis för svårt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
m0n0wall

m0n0wall är nästan för lätt...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Avstängd

lätt? det är väl funktionen som räknas eller? är ju knappast en fördel om det är svårt/krångligt/jobbigt

ju lättare desto mer tid spar man.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

monowall är väl byggt på en *BSD, efter att ha testat monowall, smoothwall och freesco så håller jag mig till monowall, den e stabil hos mig och vill man ha lite mer funktioner för proxy m.m så kan man slänga upp en burk till med censornet, varmt o gött nu på vintern.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

m0n0wall har allt som du nämner förutom sidcache (om du menar att den ska agera som web-proxy).

m0n0wall är väldigt enkelt att installera (om man läser på deras sida), och väldigt stabilt (FreeBSD) i botten.

Permalänk
Medlem

m0n0wall är väl PicoBSD med ett snygt webb interface.

Men i stort sett vilken Linux/BSD dist som helst gör det du vill.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
m0n0wall är väl PicoBSD med ett snygt webb interface.

Men i stort sett vilken Linux/BSD dist som helst gör det du vill.

Google m0n0wall -> jag har tur, spenderade ~2sekunder på sidan
"m0n0wall is based on a bare-bones version of FreeBSD"

Som de andra har nämt så tror jag att m0n0wall är som handen i handsken för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

PicoBSD är barebones FreeBSD....

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

kan starkt rekomendera monowall...
Jag kör själv med det, jag har en del datorer så jag vet att den är bra på att hantera hög belastning... (2 servrar, 2 spel datorer + en xbox, en filmdator till mig och två bärbara.)
Det är internet linan som inte orkar med nu för tiden inte som förut (nat-låda) då la routern av när det blev "lite för jobbigt"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Från http://m0n0.ch/wall/
On a net4501, m0n0wall provides a WAN <-> LAN TCP throughput of about 17 Mbps, including NAT, when run with the default configuration. On faster platforms (like net4801 or WRAP), throughput in excess of 50 Mbps is possible (and > 100 Mbps with newer standard PCs).

Nån som kan översättta till ett språk som jag förstår?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Nån som kan översättta till ett språk som jag förstår?

kan ju försöka...

net45xx/net48xx som dom pratar om är små typ mini itx systemkort med cpu och minne och nätverkskort integrerat... typ som en vanlig nat-låda från typ dlink eller netgear... och dom ger inte lika bra prestanda eftersom dom är så pass små.

Vad dom menar med: " (and > 100 Mbps with newer standard PCs)" är att om du kör det på en "vanlig" halv bra dator typ 300hmz så kan du komma upp i en fart på 100Mbps (vilket är bra om du har tex. 100mbit eller liknande)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har för avsikt att köpa mig en WRAP maskin med 3*eth och 1*WiFi, och köra monowall på. Tänkte modda programvaran eventuellt att inkludera lite mer roliga paket.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

När jag fick min 10/1 uppkoppling för några veckor sen så märkte jag att uploaden gjorde att downloaden gick ner, jag installerade cFosSpeed men märkte inte nån riktig skillnad. Kör med netlimiter nu och det löser givetvis problemet.

Men sen känner man ju sig som ett svin eftersom man vet hur lack man blir när man "fastnar" på nån source som går i typ 3kb/s.

Jag har funderat på att använda en gammal dator som router, om jag installerar typ WonderShaper och m0n0wall kommer jag runt problemet med ACK-paket som hamnar i kö då? Eftersom det inte hjälpte när jag installerade det på min dator kanske det inte hjälper på en router heller?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

m0n0wall har ju traficshaper så du behöver inte lägga till komponenter för att få den funktionen

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ok vad bra, det visste jag inte. Frågan är bara om jag kommer märka nån skillnad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mandrake MNF (baserad på Linux 2.4 Secure Kernel)
http://www.mandrakesoft.com/products/mnf
ladda ner iso från bl.a. : http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/mandrake/Ma...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
ok vad bra, det visste jag inte. Frågan är bara om jag kommer märka nån skillnad!

öh ja .. du kommer märka stor skillnad, konfar man det rätt så är det nästan som att bara surfa och inte gära nått på linan ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Jag har funderat på att använda en gammal dator som router, om jag installerar typ WonderShaper och m0n0wall kommer jag runt problemet med ACK-paket som hamnar i kö då? Eftersom det inte hjälpte när jag installerade det på min dator kanske det inte hjälper på en router heller?

Wondershaper kommer antagligen inte fungera eftersom det är för Linux.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det är bara konfigurera QoS i FreeBSD/m0n0wall...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
öh ja .. du kommer märka stor skillnad, konfar man det rätt så är det nästan som att bara surfa och inte gära nått på linan ...

Jag har ju installerat cFosSpeed på daotrn (kör nu med en d-link) och märkte inte direkt nån skillnad. Är det nån skillnad på olika traffic-shaping program? Eftersom jag inte märkte skillnad med cFosSpeed så borde jag väll inte märka nån skillnad med m0n0wall?

Edit: Jag märker på dc att när uploaden går upp så går downloaden ner, för mig är högsta prioritet att komma runt det problemet, sen kommer prioritering av surfning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

varför blandar du in cfos ? cfos gör lite granna för användare som inte kan nått, fast de flesta på swec går nog under den kategorin.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
varför blandar du in cfos ? cfos gör lite granna för användare som inte kan nått, fast de flesta på swec går nog under den kategorin.

cFosSpeed är ju ett traffic-shaping program! Eftersom det traffic-shaping programmet inte gjorde nån skillnad så undrar jag om nått traffic-shaping program öht kan göra skillnad, det va så jag tänkte.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

låt mig förtydliga, cfos är skit !

inte direkt skit, men det fungerar bara om det är den enda datorn som är kopplad mot internet och hur det fungerar då är det lite si å så med

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ok, med andra ord: Bara för att cfos inte funkade betyder inte det att m0n0wall inte kommer funka. Det va det jag ville ha reda på, tack!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
ok, med andra ord: Bara för att cfos inte funkade betyder inte det att m0n0wall inte kommer funka. Det va det jag ville ha reda på, tack!

fungerar inte m0n0wall så har du gjort fel gör om gör rätt!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

IPCop är ett annat trevligt alternativ, har kört det själv under några år och det fungerar utmärkt! Jag hjälper gärna till om något mot förmodan skulle strula.

http://www.ipcop.org

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
låt mig förtydliga, cfos är skit !

inte direkt skit, men det fungerar bara om det är den enda datorn som är kopplad mot internet och hur det fungerar då är det lite si å så med

Vet inte om jag är ett unikt fall, men för mig fungerade CFosSpeed utmärkt, får ut i princip all min kapacitet även om jag uploadar i full hastighet, tilläggas bör även att jag kör router framför hela bygget.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
fungerar inte m0n0wall så har du gjort fel gör om gör rätt!

Observera att jag skrev "kommer funka"! Har inte provat m0n0wall än, bara cfos.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
IPCop är ett annat trevligt alternativ, har kört det själv under några år och det fungerar utmärkt! Jag hjälper gärna till om något mot förmodan skulle strula.

http://www.ipcop.org

har ipcop traffic-shaping?

Visa signatur