Permalänk
Medlem

Strul med amd 64:a

Min kompis köpte ett MSI K8T NEO2 FIR och Twinmos minnen med m-tec minnen på, varje 512mb 400mhz minne visar bara 256mb, men de visar 1gb när man inte har ändrat nåt i bios, men ändrar man datum/tid och boot sekvens så blir de bara 512 mb fast det ska bara 1 gb.

sen funkar det bara att sätta minnena i den gröna banken, så man inte kan få ut dual channel...

nån som kan?

Permalänk

Vet inte om du såg FAQ:n om MSI:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=36291...

Den kanske kan ge svar?

Jag har inte MSI, så jag har inga direkta tips.

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

fast det är ju inget sånt moderkort....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
fast det är ju inget sånt moderkort....

Såg det nu (va lite trött)...sorry.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

spela i princip ingen roll villket mobo du har då minneskontrollern sitter i processorn så är det processorn som främst avgör komptabiliten mot minnet

Permalänk
Medlem

så det kan vara cpu:n som är paj?
en kompis sa att det va folk som sa att twinmos inte funka bra ihop med a64...men det är ju m-tec minnesmoduler på twinmos minnet...

Permalänk
Medlem

Vilka minnesbanker skall jag använda för Dual-Channel?
Texten om Dual-Channel i manualen är missvisande, så ignorera vad som står. Slot 1 & 2 samt 3 & 4 är Dual Channel. Använder du två stickor skall du således använda slot 1 & 2 (närmast CPU). Tre stickor fungerar inte överhuvudtaget. Använder du fyra stickor så körs de i Dual Channel, men troligtvis fungerar inte 1T timings. Detta är en begränsning med A64 minneskontroller och inte moderkortet.

Borde inte det stämma för MSI K8T NEO2 FIR också ? Vi provade att sätta minnena i slot 1 och 2 och då startade datorn, men i windows så står det bara 512. Då clearade vi cmos och efter det stog det 1gb, men sen när vi ändrade något i bios så gick det tillbaka till att stå 512mb. Det kanske bara är någon bugg i windows? Kan tillägga att vi körde windows Xp UTAN några updateringar.

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

hoho, nån som kan eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
så det kan vara cpu:n som är paj?
en kompis sa att det va folk som sa att twinmos inte funka bra ihop med a64...men det är ju m-tec minnesmoduler på twinmos minnet...

CPU:n är inte trasig men twinmos är skit minne. Haft inne ostabila sys som jag fått byta minne till annat märke, Pentium 4 sys osv som ogillar twinmos minne. Twinmos fugnerar inget bra till athlon64 möjligen bh5 stickor sedan är det lite struligt med vissa twinmos på nforce2 mobos och jag har haft strul med intel baserade mobos i hop med twinmos. Kör kingston själv fungerar klockrent både på 754,939 och 940 system, bärbara datorer och socket A mobos, alldrig misslyckats för mig.

Permalänk
Medlem

allright...kanske är dom då...