Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexidjungeln
Detta har jag skrivit lite om innan om man läser mellan raderna

Ja, såg det nu när jag skummade igenom tråden igen men jag vart så snurrig av alla Watt-siffror.:D

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

Lätt att bli det, folk kollar deffinitivt för mycket på watttalen, i 99% av fallen stämmer dom inte ändå, borde vara obligatoriskt med kubmätning på alla steg

Visa signatur

"Det e inte lätt när det e svårt"
Eller var det tvärtom??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Varför surra i en massa Watt-siffror. Jag har iaf inte fått lärt mig eller upptäckt att Watt-siffror orsakat att det låter bra ur en anläggning. Behovet av den verkliga effekten bestäms av hur tungdrivna & hur många element man använder sig av. Har man för effektkrävande slutsteg och matar dessa med för lite ström så blir det bara skit av allt ändå. Lagom är bäst. Har själv ett DLS klass A steg i min bil på 2x25W (säkrat på ca 40A) till främre & bakre systemet samt ett 2x75W (säkrat på ca 60A) klass AB Alpine V12-steg till 2st 12tummare som spelar på rätt duktigt så att man inte sitter kvar i bilen om man så vill. Samtlig effekt givetvis uppmätt vid 4ohm, 20-20.000Hz, 0.02% THD, vid ca12.8V.

Ganska ointressant dessutom att skriva ut effekten om de inte anger inom vilket frekvensområde & vid hur många % distorsion som effekten uppnås. Ju billigare slutsteg ju mera Watt skriver vill de skriva ut.

Håller me dig, i den bemärkelsen att folk tycker att "Åhh va mycket watt jag har, då måste de ju låta asgrymt"

Men jag skrev det som sagt mer i den bemärklelsen att watten tillsammans med avsäkringen på steget ger en fingervisning om hur stor säkringen vid batteriet ska vara... Men sen skrev jag ner mitt steg plus länk för att den som ville kunde få mer information än bara watten, inte för att jag kunde utläsa mycket ur sidan men jag kan ju säga att steget lätt driver en sån här tolva iaf med ett riktigt bra resultat (om man ser till hur mycket håret vibrerar ):

http://www.spldynamics.fi/s-pro-e.htm

Permalänk

Jasså du kör på spl prylar, kollade på deras 12 innan jag valde mina

Visa signatur

"Det e inte lätt när det e svårt"
Eller var det tvärtom??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexidjungeln
Jasså du kör på spl prylar, kollade på deras 12 innan jag valde mina

Jao, köpte både steget och basen via en polare som gillar att cranka så han tänkte använda sakerna själv först, innan han köpte nått ännu värre
Nu fick en såndär "Jaha, han kollade på det där innan han insåg att det sög och köpte nått värre" tanke, så vad köpte du?!
Nämen den basen e verkligen ruskigt fet, enda målet när jag köpte grejerna var att det inte skulle stå MDS på det...!

Såg föresten att du har en bil som avatar, lite specs på den plus ditt system skulle vara lite intressant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jao, köpte både steget och basen via en polare som gillar att cranka så han tänkte använda sakerna själv först, innan han köpte nått ännu värre
Nu fick en såndär "Jaha, han kollade på det där innan han insåg att det sög och köpte nått värre" tanke, så vad köpte du?!
Nämen den basen e verkligen ruskigt fet, enda målet när jag köpte grejerna var att det inte skulle stå MDS på det...!

Såg föresten att du har en bil som avatar, lite specs på den plus ditt system skulle vara lite intressant

Nä den fyller säkert sitt syfte med råge, köpte den inte dels för att den e rätt tungdriven så fast jag har 2 st kraftverk i bilen så vill jag ha lättdriva saker,

Jaja jag får väl fylla i lite om bilen då=)
Subaru impreza WRX -01
218 hk
292nm
0-100 runt 6 sek utan stereo i
permanent 4hjulsdrift 50/50
5 växlar
tråkigt orginal förutom annat avgas från downpipen förhoppningsvis ändring på det i vår

Stereo då: "antingen kollar man tråden vad har du för bilstereo?" eler så skriver jag en gång till

HU: alpine 7894
Framsystem: CDT CL 62i
Basar: 2 x pioneer TS-W121SPL
Steg framsystem: 2 x kicker ZR 240 samt 2 x kicker ZR 120
Steg basar: 2 x kicker ZR 1000
snart hoppas jag få in en processor i bilen också i form av en alpine PXA-H701 men tills dess får man köra på det man har, behöver jag säga att stegen drar ström?
När jag bara körde med basstegen i någon vecka var dom säkrade med 80A styck framme vid batteriet, säkringarna brann upp innan volymen var särskilt jättehög

Visa signatur

"Det e inte lätt när det e svårt"
Eller var det tvärtom??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexidjungeln
En massa gött att läsa

Tyckte väl de såg ut som en Impreza En chippning ger rätt mycket på dom bilarna, fixa
Försöker själv slita ihop med pengar för att fixa en GT4 att sätta tänderna i...
Har idagsläget bara slängt in basen o steget i min nuvarande bil o det känns som att jag inte vill fixa det ordenligt förens jag köpt en den nya (kör väldigt mycket orginal stereomässigt i nuvarande bilen)... Har missat bilstereo tråden men där lär det finns lite skön läsning

Men hur går det f|lle?! Lägesrapport tack

Permalänk
Medlem

lägesrapporten:) tror jag väntar lite med baslådan. har köpt en ny mp3cdspelare till bilen med 2 st 6x9or och 2 vanliga 5,25". tycker det låter ganska bra men lite mer bas hade inte varit fel:) men jag väntar lite med det. har ganska ont om pengar just nu:(

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
lägesrapporten:) tror jag väntar lite med baslådan. har köpt en ny mp3cdspelare till bilen med 2 st 6x9or och 2 vanliga 5,25". tycker det låter ganska bra men lite mer bas hade inte varit fel:) men jag väntar lite med det. har ganska ont om pengar just nu:(

Ok
E själv rätt sugen på att köpa en ny enhet, fast det annat som man ha så det får ligga på is Men du får spara ett tag för jag kan lova dig att det e rätt skönt med en bas i skuffen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
spränga batteriet o förstöra delar av motorn..

Vad snackar du för skit? för klen kabel ger knappast upphov till explosioner eller förstörda "motordelar", däremot kan steget klippa eller dö....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nergyconny
Vad snackar du för skit? för klen kabel ger knappast upphov till explosioner eller förstörda "motordelar", däremot kan steget klippa eller dö....

Syftade mer på att batteriet kan explodera om du kortsluter kabeln till steget (vilket kan hända om isoleringen på kabeln smälter)...

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört att bilbatterier exploderar av detta och att kabeln skulle smälta är inget problem då man alltid skall säkra av strömkablar max ca 30cm från batteriet. Står väl t.o.m. i försäkringsstadgarna att en sådan installation skall vara avsäkrad annars så gäller inte försäkringen vid kabelbrand.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Har aldrig hört att bilbatterier exploderar av detta och att kabeln skulle smälta är inget problem då man alltid skall säkra av strömkablar max ca 30cm från batteriet. Står väl t.o.m. i försäkringsstadgarna att en sådan installation skall vara avsäkrad annars så gäller inte försäkringen vid kabelbrand.

Men snälla nån läs tråden...! Jag sa att om han INTE avsäkrade kabeln så kan batteriet explodera, dock är risken större om man överdimensionerar kabeln än underdimensionerar (vilket vi också diskuterat)... Och JA, ett bra laddat bilbatteri kan explodera om du kortsluter plus minus rakt av, om inte kabeln ryker först, och det är ett faktum... Testade med en labbkabel när jag gick på gymnasiet med en kabel som vi visste skulle brinna, kortslöt rakt av och poff, hela kabeln gick bokstavligen talat upp rök, enbart kontakterna kvar... Och även om jag iomd inte personligen kan konstatera att batteriet exploderar så ville jag poängtera det att i ett fulladdat bilbatteri finns tillräckligt med kraft för att man med en tillräckligt tjock kabel kan få det att smälla rätt rejält, plus sprida syra runt i hela motorutrymmet...! Du kan ju alltid testa...

Permalänk
Medlem

Du kan ju berätta för mig vart i detta inlägg, som nergyconny citerade ifrån, det frangår om han INTE avsäkrade kabeln så kan batteriet explodera? Du kanske skall skriva lite tydligare vad du menar isåfall. Det är också skillnad på att kortsluta ett nyladdat bilbatteri, utan någonting annat anslutet, i ett labb med bra kontakt mellan + & minus kablarna och få kortslutning i t.ex. en bil med några kardelen av kabeln kortsluten till bilplåten pga av att höljet blivit avskaft. Dessutom så säger ju du själv att batteriet i ditt "experiment" inte exploderade så det är ju bara ett antagande av dig. Och ja, jag har provat att att kortsluta ett bilbatteri men det har inte exploderat.

"Du får gärna skriva lite specs på basen (watt, tum, varför inte märke osv), kom ihåg att du MÅSTE köpa ett bra kabelkit till steget också om det inte redan finns draget... Börja inte dra 230V kabel för ström o dra till me nått totalt ihopsläng hemifrån (hälpt många polare som gjort så). Värt de extra hundringar det kostar istället för att spränga batteriet o förstöra delar av motorn...
Men om det bara är en bas du vill driva och inte planerar att köpa någon mer så funkar ett mono eller tvåkanals steg bäst... Men som sagt, lite specs på basen är en fördel..."

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Du kan ju berätta för mig vart i detta inlägg, som nergyconny citerade ifrån, det frangår om han INTE avsäkrade kabeln så kan batteriet explodera? Du kanske skall skriva lite tydligare vad du menar isåfall. Det är också skillnad på att kortsluta ett nyladdat bilbatteri, utan någonting annat anslutet, i ett labb med bra kontakt mellan + & minus kablarna och få kortslutning i t.ex. en bil med några kardelen av kabeln kortsluten till bilplåten pga av att höljet blivit avskaft. Dessutom så säger ju du själv att batteriet i ditt "experiment" inte exploderade så det är ju bara ett antagande av dig. Och ja, jag har provat att att kortsluta ett bilbatteri men det har inte exploderat.

"Du får gärna skriva lite specs på basen (watt, tum, varför inte märke osv), kom ihåg att du MÅSTE köpa ett bra kabelkit till steget också om det inte redan finns draget... Börja inte dra 230V kabel för ström o dra till me nått totalt ihopsläng hemifrån (hälpt många polare som gjort så). Värt de extra hundringar det kostar istället för att spränga batteriet o förstöra delar av motorn...
Men om det bara är en bas du vill driva och inte planerar att köpa någon mer så funkar ett mono eller tvåkanals steg bäst... Men som sagt, lite specs på basen är en fördel..."

Som alexidjungeln skrev tidigare men i ett annat sammanhang: Läs genom raderna...!
Jag menar, om jag skriver att han inte ska använda sig av 230V kabel förutsätter jag att han inte hade tänkt att avsäkra den... För om han inte har en riktig strömkabel lär han inte heller ha någon avsäkring... Och jag vet som sagt många kompisar som bara tänkt o testa att koppla in ett slutsteg men inte haft några vettiga kablar, de använde sig av 230V kabel... Och eftersom han också bara ville slänga in ett steg ville jag direkt se till han inte använde sig av en sådan kabel...
Och sen skrev jag att när vi testade att kortsluta bilbatteriet så beräknade vi hur pass tunn kabeln måste vara för att strömmen inte skulle bli för stark så att kabeln skulle ryka först...
Men jag måste fråga, är det så svårt att tänka sig att ett bilbatteri verkligen kan explodera med tanke på kraften den besitter?! Men nej, jag har inte sett det med egna ögon. Men jag har däremot hört, läst jag kommer inte ihåg från vart men jag vet och är övertygad om att risken finns...
Hur vet du att Barsebeck kan smälla
Ja ja, jag inte den som är den så om du kan ange en bra källa som konstaterar att ett bilbatteri inte kan explodera så ändrar jag naturligtvis inlägget, väldigt nödvändigt

Kan väll lägga till det att jag menar att åh, kortslut ett bilbatteri så kommer det alltid att explodera... Utan precis som jag skrivit tidigare så krävs det att kabeln är tillräckligt tjock att batteriet är tillräckligt kraftigt (dvs så många Amh som möjligt) så finns risken där...

Permalänk
Medlem

nu börjar jag få in pengar:) tänkte på kabelkitet från jula

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=846153...

och ett Jensen Road Gear

http://www.mds.se/produkt.phtml?id=1340&main_category_styling...''&lower=9&upper=16&offset=8&num_recs=8&colls=4&rows=2&sort=&caraudio_amplifiers_sub=2-kanaler

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Som alexidjungeln skrev tidigare men i ett annat sammanhang: Läs genom raderna...!
Jag menar, om jag skriver att han inte ska använda sig av 230V kabel förutsätter jag att han inte hade tänkt att avsäkra den... För om han inte har en riktig strömkabel lär han inte heller ha någon avsäkring... Och jag vet som sagt många kompisar som bara tänkt o testa att koppla in ett slutsteg men inte haft några vettiga kablar, de använde sig av 230V kabel... Och eftersom han också bara ville slänga in ett steg ville jag direkt se till han inte använde sig av en sådan kabel...
Och sen skrev jag att när vi testade att kortsluta bilbatteriet så beräknade vi hur pass tunn kabeln måste vara för att strömmen inte skulle bli för stark så att kabeln skulle ryka först...
Men jag måste fråga, är det så svårt att tänka sig att ett bilbatteri verkligen kan explodera med tanke på kraften den besitter?! Men nej, jag har inte sett det med egna ögon. Men jag har däremot hört, läst jag kommer inte ihåg från vart men jag vet och är övertygad om att risken finns...
Hur vet du att Barsebeck kan smälla
Ja ja, jag inte den som är den så om du kan ange en bra källa som konstaterar att ett bilbatteri inte kan explodera så ändrar jag naturligtvis inlägget, väldigt nödvändigt

Kan väll lägga till det att jag menar att åh, kortslut ett bilbatteri så kommer det alltid att explodera... Utan precis som jag skrivit tidigare så krävs det att kabeln är tillräckligt tjock att batteriet är tillräckligt kraftigt (dvs så många Amh som möjligt) så finns risken där...

Jag sa inte att det INTE kan explodera utan att jag aldrig själv hört att bilbatterier exploderar av en sådan kortslutning och det är nog liten chans att det skulle göra det men det är nog troligt att det skulle kunna göra det under olyckliga omständigeheter.
Det är också, som jag sa tidigare, att det är skillnad att kortsluta batteriet genom att koppla ihop polerna med två kablar med t.ex. klämmor som ger mkt bra & fast kontakt än att kortsluta genom att några kardeler på kabeln får kontakt med plåten pga av skada på kabelisoleringen. Kortsluter du på det sistnämnda sättet, vilket nog är det troligaste i en bil, så brukar det bara gnistra till rätt så bra.

Viss risk för en batteri explosion finns säkert men det som är viktigast är att avsäkring är ett MÅSTE oavsett vad man kopplar in och vilken typ eller grovlek man har på kabeln.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jomen då kommer vi ju fram till ungefär samma slutsats fast från två olika håll
Vill dock ändå påpeka att även om batteriet kortsluts via karossen finns det ändå bra ledning tillbaka till batteriets minuspol, fast den smälta isoleringen kan ju iofs minska amperen genom att minska kontakten mot karossen... Men när man råkar kortsluta så att det gnistrar till så brukar man ju inte direkt hålla kvar kabeln mot karossen, men om sitter och kör bilen när kabeln brinner kommer kortisen ligga kvar betydligt längre... Men som sagt, risken är inte överdrivet stor och jag skrev det mest i avskräckande syfte (worst case scenario)...

Permalänk
Medlem

som sagt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
nu börjar jag få in pengar:) tänkte på kabelkitet från jula

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=846153...

och ett Jensen Road Gear

http://www.mds.se/produkt.phtml?id=1340&main_category_styling...''&lower=9&upper=16&offset=8&num_recs=8&colls=4&rows=2&sort=&caraudio_amplifiers_sub=2-kanaler

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
som sagt

Såg de fan inte igår
Skönt att det rullade in lite pengar iaf, ser ut att bli bra

GL HF

Permalänk
Medlem

tackar, kan skriva lite här senare om jag köper det. får nog in pengar denna veckan om jag har tur:)

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W