Permalänk

2,5 volt vs. 2,6 volt

Hallå!

Måste få klarhet i en sak.

Moderkortstillverkare säger ofta att deras minnesvolt är 2,5 volt. Sedan ser man att de rekommenderar minnen på både 2,5 volt och 2,6 volt. Ibland har jag sett 2,7 volt. Nu undrar jag om de 2,5 volt som de anger i sina specar på moderkortet är minsta möjliga eller är det voltantalet som det _skall_ vara?

Blir inte klok...

Exempel:

Intel anger "Memory Voltage: +2.5V" på sitt D865PERL-kort. De har certifierat ett minneskit från Kingston som har +2.6V.

Har detta någon som helst betydelse?

Tack på förhand,
Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Ingen som helst betydelse! Om den känner av minnet fel så är det bara manuellt att ändra till 2.6v i bios.

/Martin

Permalänk
Hjälpsam

om nu intel BIOSet tillåter det.. Intels BIOS är generellt väldigt anti "entusiast funktioner"

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

OK, tack!

Då vet jag.

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣