Permalänk
Medlem

bra krönika, kul med en "utomståendes" bild av det hela!

EDIT: Dessutom en utomstående som är positiv. Nästan alla som inte är insatta i datorer brukar tycka illa om att folk sysslar med det så mycket.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk

Intressant krönika med ett intressant ämne, jag håller dock inte med skribenten på ett flertal punkter. Att en datornörd skulle kunna anses vara social för att hon eller han bedriver sitt umgänge eller sitt "sociala liv" via internet funkar inte riktigt för mig...

Citat:
Datornörden är en stor föreblid, för de har bidragit till att mänsklig kontakt gått in i ett nytt stadium. Många har inte insett detta och vill förminska datornörden.

Ett nytt stadium? Jovisst, men är det verkligen ett steg framåt att en människa utesluter sig från fysisk mänsklig kontakt för att istället leva sitt liv genom en dator? Mitt svar är nej och jag hoppas att många håller med mig.

Permalänk

dig har jag haft som hemkunskapsvikarie!

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig tycker jag texten hånar datanördarna. Alla har givetvis rätt till sina åsikter men att försöka rättfärdiga ett isolerat liv framför datorn är bara fel.

Sen var svenskan ganska konstig vid vissa tillfällen. Småsaker bara...

Någon skrev att han träffar ca: 6000 personer på swec varje dag och därför är social. Bara för att man ser eller märker någons närvaro betyder inte det att man är social.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

självaste grejen med att kalla andra för nördar överhuvudtaget är nördigt i sig, sen att folk använder datorn, eller spelar tv spel förmycket, är deras eget ansvar. sJÄLV TYCKER JAG ORDET NÖRD PASSAR INTE IN NÅGONSTANS MEN MAN ANVÄNDER DET SÄKERT FÖR DET ÄT KUL, INTE JAG ASSÅ UTAN DOM SOM GÖR DET. ALMA, DU ÄR EN JUGGE BRUD ELLER HUR???

Visa signatur

jag gillar glass!!!!!

Permalänk
Medlem

Tycker skriften var helt okej... men i slutändan så känner jag själv INTE att datanörden är någon missförståd konstnär... känns mer som något man säger för att hålla en god min med någon... typ, du e ju jätte duktig *klappar på huvet*...

men sen skriver ja ju själv inget bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baron
Vad mäktig artikeln kändes ett tag tills jag upptäckte att brorsan satt och spelade soundtracket till sagan om konungens återkomst

haha
jo den musiken har ju sån effekt

"...de eviga pularna som aldrig blir färdiga med sina mästerverk - de är sanna konstnärer!"

håller verkligen med om det. Sitter å gör en film i 3DsMax som blir väldigt fin och så
men den vägrar att bli klar! just 3DsMax kan jag sitta med huur länge som helst. Har ofta kollat på klockan mitt när jag sitter å animerar och märker att den är 3-4 på natten

btw, bra text hörru

Permalänk
Inaktiv

Orkar faktiskt inte läsa en sådan text..

Permalänk
Medlem

När ja läste det hela så fick jag känslan att det var som att läsa en fakta sida "Nerdar". Hyfsat skrivet, men ja tror att du kan mycket bättre och lite mera egna ord. Hur som helst bra med mera skribenter.

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Medlem

Var det inte Alma som sprang runt med en kamera på DH Summer? Vad blev det av filmen/dokumentären? Måste se den...jag blev ju intervjuad två gånger

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

Bra skrivet ;D
Får en att tänka till lite.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Kul med nytt folk på SweC, men...
Förstår inte vad krönikan har för syfte, helt meningslös text enligt mig. Tycker mest det bara en massa luddig text som inte leder nån vart. Den reder ju knappats ut begreppet "datornörd". Sen är det väl inget som passar här på SweC, språkmässigt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
En massa ord som man i slutet fick reda på att man skulle vara stolt om man var datanörd. Totalt onödig krönika. Spara din tid istället för att skriva sån här smörja. Tack för mig! Trevlig helg!

Krönikor är till för att bli synade, och jag tycker precis som du.

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

Alma skriver att hon ser på datornörden från ett annat perspektiv, nämligen som en person som inte är insatt i datorvärlden. Men jag anser inte att Alma kan ses som en "vanlig" person. Alma är en filosof, det är min mening att filosofer är flummiga och har idéer som allt för sällan har förankring i verkligheten.

Hon glorifierar nörden, och kommer med uppmaningar av typen; "Stå upp och kämpa för den du är." Det i sig kanske inte är så dumt, men när det gäller nördar, och då extremnörden så är det inte längre fråga om ett intresse, det är besatthet av datorn och det som finns runtomkring den. De extrema låter allt annat falla sönder runt omrking sig, socialt liv, arbete, skola etc. Allt för att kunna spendera tid framför datorn och träffa de falska vänner man har där. Händer det att de träffar verkliga personer utanför datorvärlden är de så socialt handikappade att de inte kan bedriva en vettig konversation utan måste uteslutande tala som sitt eget intresse. Man kanske skulle kunna säga att många nördar är egoister?

Nej Alma, du använder ett extremt jobbigt språk och tar upp ett ämne som inte riktigt passar sig här. Du är duktig på det du gör. Men det känns som att du i din krönika går för fort framåt, du avhandlar snabbt hela den "datornörds-verklighet" du känner till utan att faktiskt gräva djupare i ämnet. Besök en vanlig svensk skola och leta upp en av de många "Outsiders" som strövar omkrign där, försök tala med en av dem, kan lova dig att det blir svårt.

Men men, ser ändå fram emot fler krönikor från dig, men håll dig till mer relevanta ämnen om du vill få gehör för dina idéer, det tror jag iallafall.

MVH
Niklas O

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
bra krönika, kul med en "utomståendes" bild av det hela!

EDIT: Dessutom en utomstående som är positiv. Nästan alla som inte är insatta i datorer brukar tycka illa om att folk sysslar med det så mycket.

Varför är hon positiv ?

Är det för att det är hennes första krönika på Sweclockers.com och att hon helt enkelt vill skapa ett bra första intryck ?
Jag tror det är så enkelt, hon vill säkerligen bli omtyckt av Sweclockers communityn.
För det är egentligen en enda stor intet sägande text där hon berömmer genomsnittsmedlemmen.

Sen har jag personligen svårt för alla dessa "ty" men det är inte direkt relevant.

btw. Mycket vettigt skrivet av polo.

Permalänk
Medlem

Inte för jag är proffs på svenska språket, men får de inte lära sig nått på Journalisthögskolan?

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Medlem

nja, ganska bra var den faktiskt, fast så jäkla social känner jag mig inte över att chatta med folk, inte så blir man mer social av att skriva på forum heller, att jag var en datornörd märkte jag först när jag började på gymnasiet, IT alltså, blev väldigt förvånad över hur dåliga endel var på en så enkel sak som excell, word,powerpoint och annat "enkelt"...

Sen har jag upptäckt att det går otroligt lång tid på väldigt kort tid när man sitter framför datorn, man ska bara kolla lite grejer på morgonen, och helt plötsligt så har man missat tåget!!

ajja, jag bara svamlar, har en otrolig huvudvärk också, "thats life"!

Permalänk
Medlem

mycke bra skrivet

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet. Det är ju sant det hon säger. Vi är ju asociala "irl" men inte på nätet. Vi har ju våra "virtuella" vänner där som vi snackar med timme efter timme... Sen finns det ju alltid undantag men det finns det väl alltid..eller ?

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

no-heat, din signatur är nog mest nordig hittills, beredd på nördarnas fredspris?

Permalänk

Vackert !

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Tack för detta fina bidrag till datorörd scenen.

Jag vart nyligen hånad av en fd-kompis för att jag var stolt över att vara datornörd. Men efter att ha läst detta så sitter jag och hånler och är mer stolt än någonsin :).

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.

Permalänk

Hmm..

Försöker göra det här lite konstruktivt.

Innehållsmässigt har folk redan gått in på, så det känns lite överflödigt att nämna det igen. Rent språkligt känns det som att du försöker använda "stora" ord och komplicerade meningsbyggnader för att få det att verka proffsigare. Gör inte det. Krångla inte till det, utan försök använda mer vardagligt språk och försök få ett bättre flyt. Och för guds skull, använd inte ordet 'Ty'!

Visa signatur

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.

Permalänk

Tycker det var en bra text, gj

oftopic:
MainEgo: citatet kommer från SirXerxes http://www.warpdrive.se/?363

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Best_King
Tycker det var en bra text, gj

oftopic:
MainEgo: citatet kommer från SirXerxes http://www.warpdrive.se/?363

lol, tack, den där sidan innehöll ju många små texter som får en att skratta...

Permalänk
Medlem

Jo, det var en helt okej krönika.

Men kan ni säga var ni såg stavfelen, eller uppenbara grammatiska fel?
...ty jag såg inga.

Permalänk
Medlem

Det var bra skriver. En som är över 25 år och som ser sanningen

det gör ju inte mina föräldrar

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Min kompis har ingen dator han är ute mest av sin fritid (13 år) Jag själv 14 år sitter mest inne vid Plåtburken och spelar / programmerar Hans föreldrar försöker få mig att gå ut mera än att sitta här igentligen Vad är det som är så jävla bra att vara ute?

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stisse
Min kompis har ingen dator han är ute mest av sin fritid (13 år) Jag själv 14 år sitter mest inne vid Plåtburken och spelar / programmerar Hans föreldrar försöker få mig att gå ut mera än att sitta här igentligen Vad är det som är så jävla bra att vara ute?

Du kommer kanske av misstag att hamna på en svenskalektion där du lär dig att skriva svenska?

Visa signatur

-forum!

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga vad det är för fel att använda ord som "ty" och andra stora ord?
Man får så få tillfällen att använda sig av ett sofistikerat språk nu förtiden så det är bara härligt att se att nån kan göra det.

Tycker att det var fint att se ordet "ty" här och där, texten fick en mer poetisk känsla :).

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.