Permalänk
Medlem

Xbox Alladin Advance eller SmartXX

Hej!

Tänkte köpa ett chippat Xbox.
Jag har läst att SmartXX har en väldigt bra FTP inbyggd, som gör att det är lätt att lägga in spel och filmer från datorn till Xboxen. Ska bara vara att sätta i nätverkskabeln.

Denna funktion skulle jag mycket gärna vilja ha i min Xbox, och annars verkar det som Alladin chippet passar mig utmärkt.

Så frågan är, finns det någon liknande funktion i Alladin Advance chippet, eller är det värt att betala de 4-500:- kronor extra för ett SmartXX chip med FTP-funktionen?

Och hur får man annars in filmer och spel i Xboxen?

Visa signatur

jaha

Permalänk

Du får ftpfunktion med alla chip om jag inte är helt ute och cyklar?
Själv ska ja köpa ett duo-x för 400 inkl montering. Bra chip till ett bra pris.

Visa signatur

.:. MSI K8T Neo FISR-2 .:. Ahtlon64 3000+ .:. 2x256 TwinMos-Winbond .:. C3D Radeon 9800 Pro .:. 120gb Maxtor Diamondmax 9 .:. Aopen H700A + Chieftec 420w .:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albinoleffe
Du får ftpfunktion med alla chip om jag inte är helt ute och cyklar?
Själv ska ja köpa ett duo-x för 400 inkl montering. Bra chip till ett bra pris.

Vart har du tänkt dig att köpa det?
Hur avancerat är det att sätta in ett chip? Knappast något man själv skulle klara av va?

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadoZ
Vart har du tänkt dig att köpa det?
Hur avancerat är det att sätta in ett chip? Knappast något man själv skulle klara av va?

Beror på vilken version av xbox du har. Jag köpte mitt smartxx chipp för 500 kr inkl frakt av en kille på blocket. Mina lödningskunnskaper är väldigt små men gick ändå hur bra som helst att löda fast chippet själv. Har dock bra grejjer, samt en tidig version av xbox.

Grymmt nöjd med mitt smartxx chipp, kanske lite onödigt med 4mb bios. Stod också i kvalet mellan ett billigare chipp och smartxx, är nöjd med valet jag gjorde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albinoleffe
Du får ftpfunktion med alla chip om jag inte är helt ute och cyklar?
Själv ska ja köpa ett duo-x för 400 inkl montering. Bra chip till ett bra pris.

jag chippa min också i karlstad hos han som tar 400kr. Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
jag chippa min också i karlstad hos han som tar 400kr. Funkar utmärkt.

Jag bor i Karlstad så det vore perfekt om jag kunde lämna in den här. Vart är det du har varit?

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem

Du köper ett chip, sen rekommenderas det nog att byta hårddisk man kommer inte långt på 8-10gig

Superdisc/slayer, finns ruskigt bra FTP programvara med på båda!

Jag skickar själv 11mb/sek till min xbox. Har aldrig haft problem med det

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Bergränsingen sitter inte i chippet utan i programvaran.. alltså dashboardet. det viktiga är bara att kolla på www.xbox-scene.com åå se så chippet du skalll köpa stödjer dom grejerna duu vill göra.. jag har själv chippat 10-12 stycken och lagt in programvaran på samtliga.. själva chippandet är inte så svårt om man har tillgång till rätt grejer och har lite lödkunskap.. det som därimot är svårare är fåtag på all programvara som man kanske vill ha t.ex dashboardet. det går ju spela brända spel igenom microsofts egna dashboard.

skulle också rekomendera att byta hårddisk, det är också lite extra jobb men värt det. men som sagt vad, ladda ner programmen du vill ha och köp ett alladin chip tycker jag.

Visa signatur

Livet är en hora, och jag har inga pengar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torsken
Bergränsingen sitter inte i chippet utan i programvaran.. alltså dashboardet. det viktiga är bara att kolla på www.xbox-scene.com åå se så chippet du skalll köpa stödjer dom grejerna duu vill göra.. jag har själv chippat 10-12 stycken och lagt in programvaran på samtliga.. själva chippandet är inte så svårt om man har tillgång till rätt grejer och har lite lödkunskap.. det som därimot är svårare är fåtag på all programvara som man kanske vill ha t.ex dashboardet. det går ju spela brända spel igenom microsofts egna dashboard.

skulle också rekomendera att byta hårddisk, det är också lite extra jobb men värt det. men som sagt vad, ladda ner programmen du vill ha och köp ett alladin chip tycker jag.

Nu ligger ni farligt nära låsning av tråden! Om diskussionen förs mer kring brända spel och apps låses den!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Skulle tro SmartXX är bättre. Iaf om man få tro min kompis

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

vad jag har läst och så tror jag smartxx v2.0 är bra som attans funderar själv på att skaffa det.

Permalänk

Val av chipp har inte så stor betydelse. Det som styr vad du kan göra med din xbox efter chippning beror på vilket bios och dashboard du lägger in. De lite dyrare chippen som smartxx stöder ex lcd-display och dubbla bios men annars så gör dom samma sak som de billigare chippen gör...

Permalänk
Visa signatur

.:. MSI K8T Neo FISR-2 .:. Ahtlon64 3000+ .:. 2x256 TwinMos-Winbond .:. C3D Radeon 9800 Pro .:. 120gb Maxtor Diamondmax 9 .:. Aopen H700A + Chieftec 420w .:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albinoleffe
http://www.blocket.se/view/4064412.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&c...

Där har ni, guld-deal.

Det chippet har jag använt i alla xboxa jag chippat (20+) och ingen har krånglat. Funkar toppen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadoZ
Jag bor i Karlstad så det vore perfekt om jag kunde lämna in den här. Vart är det du har varit?

Du har PM