Permalänk
Medlem

Nätdel till ny A64 dator, hjälp!

Oj, nu blev det smått med panik här.
Jag skall beställa min nya dator imorgon och fick göra lite ändringar då företaget helst vill att jag beställer allt (utom skärm) från ett och samma ställe.
Så det får bli datorbutiken.

Behöver rekommendationer på nätagg som klarar att driva följande;

X800XT (PCI-E)
NEC-3520 DVD-brännare
Audigy 2 NZ
A64 3500+ winchester
1024 DDR Value Select
nForce4 SLI Moderkort (asus förmodligen)
WD Raptor 74GB
WD 200GB HDD

Tja, det var nog allt!

OBS! Rekommendationer av chassi uppskattas också!

Snabb hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LEV450XPL-B

Detta ska nog få ditt system att rulla fint

Kolla Chieftec's chassin, bra kvalite och genomtänkt konstruktion

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTSONATABL annars rekommederar jag detta starkt

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

Funderade på Sonata faktiskt, klarar det 380W nätagget av att driva allt?
Eller jag får köpa ett separat trots allt?

Permalänk
Medlem

Du får nog köpa separat, jag har hört att antecs nätagg krånglar med A64 system =/

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

Okej!

Är det fler som testat ovanstående nätagg och som kan rekommendera det?
Aldrig hört talas om Levicom förr.

Permalänk
Medlem

Det är Antec Neopower som strular ihop med MSI Neo2. Inget annat.

Personligen tycker jag DB.com har rätt kasst med chassin och nätdelar. Aspire har fått bra kritik av många här i forumet, bara att läsa lite. Nackdelen e att de linte e tysta.

GTEK har en hel del chassin och Tagan nätaggregat. Oerhört bra nätdelar och stabila. Antec, Lian Li, Chieftech, Aopen osv osv. Bara att söka lite i forumet så får du svar på frågan angånde chassi.

[edit]420W eller 480W bör räcka till ditt system. Kom på att jag glömde det ^^[/edit]

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Huvudtanken var att köpa ett Lian Li och ett Tagan 420W från gtek.se, men det blev för dyrt samt att jag måste, som tidigare nämnt i huvudinlägget, köpa allt från datorbutiken.

Permalänk
Medlem

PCAction.se har Tagan 480W för ca 980kr och gratis frakt. Det med gratis frakt vet jag inte riktigt. Några säger att det var bara i December och en del säger att de har haft de ett bra tag.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Q-Tec 350w

AMD A64 3400+
40+8GB
1024MB PC3200 DDR
CD-R/RW 52x
DVD-ROM
ASUS K8N N-FORCE
POWERCOLOR RADEON 9600XT 256MB

Som bekant gör Q-Tec inga heta spisar. Din dator borde tuffa på bra med det mesta över 350w.

Permalänk
Medlem

Rille88: Datorbutiken.

Blizzard: Gott att höra.

Blir la Antec SONATA och Aspire ATX-AS520W 3 FAN Aluminium Silver 520W ATX, så kan jag smälla i mer sen om jag vill uppgradera burken, utan att behöva oroa mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infin1ty
Rille88: Datorbutiken.

Blizzard: Gott att höra.

Blir la Antec SONATA och Aspire ATX-AS520W 3 FAN Aluminium Silver 520W ATX, så kan jag smälla i mer sen om jag vill uppgradera burken, utan att behöva oroa mig.

Jo, jag vet att du ville beställa från Datorbutiken.com fast eftersom jag tror att PCAction har gratis frakt så skrev jag det som ett förslag

Men Antec Sonata + Aspire är ingen dålig kombination. Kanske inte för den som vill ha en tyst burk men bra chassi och bra nätaggregat.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Ah, okej.
Mja, det har inte med frakten att göra utan enbart principen att de vill att jag beställer allt från ett och samma ställe.

Hoppas att det är bra, först läste jag massor av bra om det och nyss (1min sedan) när jag gjorde ännu en sökning hittade jag en tråd dedikerad till alla som har ett sådant nätagg och som har pajat.
Mindre kul läsning.

Permalänk

Antec Sonata är en trång liten låda, bara så du vet. Mina prylar skulle få cellskräck i en sån Kolla upp Antecs SLK3700BQE som är rymligare. Nätagget från Aspire skulle åtminstone inte jag ha köpt. 520w för 649:- låter inte rimligt, måste vara en fantasisiffra. Det är lätt att stirra sig blind på watten men det är inte det enda man ska kolla på. Tyst lär det inte heller med 3 fläktar. Svårt att hitta ett hos Datorbutiken i samma prisklass som kan vara nått att rekommendera, eller ens i högre prisklasser. Verkar som om deras inköpare gillar billigt skit. Aspire och Levicom verkar för övrigt vara tillverkade hos samma OEM leverantör. Testa med nätagget som sitter i Sonatan eller SLK3700BQE först och skaffa ett bättre sen om det inte räcker. Bra nättagg i lägre prisklasser är annars Fortrons 400w med 120mm fläkt. Många andra nätagg bygger på Fortron, t.ex. Nexus och Zalman. Seasonic Super Tornado är också bra och finns upp till 460w om jag inte missminner mig. Även Seasonic är stora OEM leverantörer åt andra PSU leverantörer. Sen finns det ju riktiga tungviktar PSUer som OCZ ModStream/PowerStream och Antecs NeoPower men då kostar ju därefter också.

Permalänk
Medlem

Satt och diskuterade detta just med en kille på MSN som tydligen addade mig.
Känns som att detta börjar bli en standard kommentar från mig men; det blir nog bara antec sonatan då med sitt 380W (en polare som precis fått sin nya dator, väldigt lik min, säger att hans fungerar perfekt), strular det så beställer jag ett tagan hos gtek.se i efterhand.

Hoppas att detta räcker dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMajestic
Nätagget från Aspire skulle åtminstone inte jag ha köpt. 520w för 649:- låter inte rimligt, måste vara en fantasisiffra. Det är lätt att stirra sig blind på watten men det är inte det enda man ska kolla på. Tyst lär det inte heller med 3 fläktar.

Du har faktiskt fel. Aspire är ett bra nätaggregat, prisvärt. Men det e färdig moddat och låter mycket. Och att man inte ska stirra sig blind på watten e helt rätt, men Aspire ligger bra till här
Titta bara här:

+3,3 V 28 A 92 W
+5 V 30 A 150 W
+12 V 34 A 408 W

Det är på 500W varianten. Saxat från 64Bits recension på nätaggregatet.

Länk finns här

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Du har faktiskt fel. Aspire är ett bra nätaggregat, prisvärt. Men det e färdig moddat och låter mycket. Och att man inte ska stirra sig blind på watten e helt rätt, men Aspire ligger bra till här
Titta bara här:

+3,3 V 28 A 92 W
+5 V 30 A 150 W
+12 V 34 A 408 W

Det är på 500W varianten. Saxat från 64Bits recension på nätaggregatet.

Länk finns här

Visst, jag kan ha fel, men jag skulle inte chansa själv. 34A på 12v låter ju inte helt fel i och för sig. Sen är jag helt medveten om att flashiga, högljudda nätagg har mer "cred" än neutrala och tysta här på forumet. Men det är ju helt normalt eftersom det moddas friskt här på Sweclockers Jag kan bara säga vad jag skulle ha valt, och det är inte ett Aspire.

Permalänk
Medlem

det moderkortet kräver ett 24 pins nätagg och aspire nätagget är 20 pins, om ja inte missfattat allt. (om det nu är asus a8n korten)

fick in moderkortet idag och aspire 520W och fick då ett samtal om detta...så nu behöver jag ett nytt nätagg, ett 24 pins...nån som kanske har nåt bra förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kddn
det moderkortet kräver ett 24 pins nätagg och aspire nätagget är 20 pins, om ja inte missfattat allt. (om det nu är asus a8n korten)

fick in moderkortet idag och aspire 520W och fick då ett samtal om detta...så nu behöver jag ett nytt nätagg, ett 24 pins...nån som kanske har nåt bra förslag?

Tagan 480W eller Antec NeoPower har 24pins ATX kontakt. De nyare FSP har också det.

Men finns det inte adapter från 20pins > 24pins ATX kontakt? För jag köpte ett nytt nätagg till brorsan och då var jag tvungen att köpa en adapter från 24pins > 20pins. Bör ju finnas åt andra hållet.
Nätaggregatet var förövrigt ett FSP 400W

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

jo det finns adapterkabel, kollade precis upp det

dock så ringde jag o förklara det för dom ja har beställt delarna av, han vågade dock inte köra en sån adapterkabel av vissa skäl som jag inte förstod...kanske nån kan förklara varför man inte bör köra en adapter kabel från atx till eps?

Permalänk

Jag körde min dator (se spec) på 250w tills ja fick mitt andra agg. Funkade perfekt.

Visa signatur

.:. MSI K8T Neo FISR-2 .:. Ahtlon64 3000+ .:. 2x256 TwinMos-Winbond .:. C3D Radeon 9800 Pro .:. 120gb Maxtor Diamondmax 9 .:. Aopen H700A + Chieftec 420w .:.

Permalänk
Medlem

Jag har KV8 MAX, A64 3400+, X800XT, tre diskar och en CD på ett Antec NeoPower och det funkar klockrent. Enda nätagget som jag faktiskt blivit imponerad över. Konstruktionsmässigt alltså.
Enda nackdelen är att det har en 24 pins > 20 pins ATX-converter, så har man ett moderkort med den "gamla" vanliga 20-pins-kontakten måste man ha en decimterlång stel otymplig skarv. Fast det är ENDA nackdelen faktiskt. Ruskigt tyst, kan kontrollera fläktar, underbara sladdar, extra "snap on" kontakter, och för dig som ska ha PCI-E har det 6-pinnars grafikströmskontakt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Tagan 480W eller Antec NeoPower har 24pins ATX kontakt. De nyare FSP har också det.

Det där med 24 pins, har det något med den kommande BTX-standarden att göra? Vad krävs annars för att ett nätagg ska funka ihop med BTX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infin1ty
Audigy 2 NZ

Off topic: Vad sjutton är nu Audigy 2 NZ för ett kort? Jag blir inte klok på alla dessa olika varianter av Audigy 2. Vi har LS, ZS, NX, mfl.

Permalänk

Jag sitter med ett levicom 420watt dual fan. Kan verkligen rekommendera det nätagget. Mitt låter ganska mycket nu men jag har radiation fläktgaller på som orsaker massa ljud, men orginal så var väldigt tyst och kallt

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Det där med 24 pins, har det något med den kommande BTX-standarden att göra? Vad krävs annars för att ett nätagg ska funka ihop med BTX?

Off topic: Vad sjutton är nu Audigy 2 NZ för ett kort? Jag blir inte klok på alla dessa olika varianter av Audigy 2. Vi har LS, ZS, NX, mfl.

24pins ATX kontakt är något som Intel har gjort ihop med nya PCI-E. Har förmig att det har inga kontakter med BTX, mer än att PCI-E ska väl komma till BTX formatet när det slår igenom :P.

Angånde Audigy 2 NZ så har jag ingen aning, hittade inget via Buggy eller på Creative:s sida.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800