Permalänk
Medlem

bygga hemstereo av bilstereo

Tänkte göra ett litet bygge av en bilstereo att ha i mitt rum. Det är inte tänkt att kunna leverera monsterljud utan jag är mer ute efter en lite egen lösning på en speciell, snygg stereo till bokhyllan.

Jag tänkte bygga en låda i trä och ha en glowire inuti med några små hål på framsidan så att det lyser lite om den. Frågan är det där med strömmen. Stereon drar väl max typ 15 A och högtalaren jag kopplar till är på 150 W. Räcker det med ett nätaggregat till en gammal dator eller kanske till och med med en kraftig batterieliminator? Och hur är det med minnesströmmen, den vill jag ju ha hela tiden men nätagget ska ju helst inte gå hela tiden...?

Dessutom funderar jag lite på värmen, kan det funka att bygga in eliminatorn och/eller nätagget i lådan om man gör hål för fläkten i agget?

små funderingar behöver små enkla tips...

Visa signatur

"When hell is full, the dead will walk the earth."

Permalänk
Medlem

Lättast är nog att ta en bilbatteriladdare, den kan stå på jämt. Låter juh inget heller...

Permalänk
Medlem

Om du bara ska driva bilstereon samt högtalare och du inte har nåt extra slutsteg så ska det räcka gott med ett vanligt nät agg.
Om du vill ha ström när nät agget är avstängt så måste du använda ett ATX nät agg. Då finns det ett uttag för "Stand By power" Den ligger dock 5V vilket är ett problem eftersom stereon drivs på 12V men det kanske går att fixa. Men jag kan inte komma på nåt smart nu.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Men ligger minnesströmmen också på 12 volt?

Visa signatur

"When hell is full, the dead will walk the earth."

Permalänk
Medlem

Minneströmmen till en bilstereo går på 12v den med.

Permalänk
Medlem

borde ju gå att köra gammalt datornätagg till stereon å sen köra en liten batterieliminator till minnesströmmen.. själv har man funderat på det där många ggr. Är ju faktiskt hyffsad bra effekt ur en bilstereo å liten å smidig där hemma åxå

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Då får det bli en liten eliminator. Minnesströmmen kan väl inte kräva mycket ström va? borde duga med typ en gammal mobilladdare eller nåt annat som går på 12 v...?

Gillar förresten en sån att man bygger in den i en låda med tanke på värmen?

Visa signatur

"When hell is full, the dead will walk the earth."