Permalänk
Medlem

köpråd ang. minnen

Dags att beställa ny dator, men har svåt att bästämma mig för vilka minnen jag ska ha, mest pga att jag är väldigt dåligt informerad på detta område. Det ska vara bra minnen (2*512) från datorbutiken. De ska fungera tillsammans med ett Asus A8N deluxe Sli moderkort

Visa signatur

Oskar

Permalänk
Hjälpsam

Vad ligger din budget på. skall du klocka eller bra ha bra prestanda i grundhastighet?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Vad ligger din budget på. skall du klocka eller bra ha bra prestanda i grundhastighet?

Farssan köper genom företaget vilket inebär att priset blir väldigt förmånligt, så minnena kan få kosta lite grann (dock inte allt för mycket). Hade från början inte tänkt klocka men det är nog inte omöjligt att jag får för mig att göra det vid ett senare tilfälle.

Visa signatur

Oskar

Permalänk
Hjälpsam

För sanbbaste möjliga i grund (2-2-2-5 timings) samt en (hel) del klockningsmöjligheter senare så är Corsair 3200XL ett mycket läckert alternativ.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
För sanbbaste möjliga i grund (2-2-2-5 timings) samt en (hel) del klockningsmöjligheter senare så är Corsair 3200XL ett mycket läckert alternativ.

Fast skillnaden i timings mellan Corsair Value select och Corsair XL gör väl inte speciellt mycket i praktiken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
För sanbbaste möjliga i grund (2-2-2-5 timings) samt en (hel) del klockningsmöjligheter senare så är Corsair 3200XL ett mycket läckert alternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton

Fast skillnaden i timings mellan Corsair Value select och Corsair XL gör väl inte speciellt mycket i praktiken?

Hmm... Ok, börjar bli lite förvirrad. XL minnena kostar ju det dubbla. Rättfärdigas den prisskillnaden av skillnaden i prestanda?

Visa signatur

Oskar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskar_H
Hmm... Ok, börjar bli lite förvirrad. XL minnena kostar ju det dubbla. Rättfärdigas den prisskillnaden av skillnaden i prestanda?

Jag skulle säga nej, det gör den inte. Corsair Value select räcker om du inte ska klocka väldigt mycket. Du kan garanterat klocka upp en 3500+ till över 2,4Ghz med Value select.

Sen tror jag att många köper onödigt dyra minnen, för uppåt 3000,- eller ännu mer eftersom de är rädda att alla andra är dåliga. Min uppfattning är att 1gig för runt 1300-1400 fungerar perfekt för den stora majoriteten. Sen finns det en liten grupp som vill pressa sin CPU så mycket det går och då kan det vara motiverat att köpa dyrare minnen. Annars inte. Lägg hellre de pengarna på ett bättre grafikkort.

Permalänk
Hjälpsam

Valuie select går i 2,5-3-3-7 (eller var det 8?) hastigheter medan Corsair Value kör i 2-2-2-5 (snabbaste möjligt... 3-4-4-10 är generellt det långsamaste).

I minnesbandbredd skiljer det ca 3-4% mellan value och XL på 200mhz grund inställningar. Skillnaden mellan 2-2-2-5 och 3-4-4-10 är va 6-8%. Hur mycket detta skiljer sig i praktisk prestandaskillnad avgörs av programmen man kör och hur windows är inställt.

Value kör generellt från 200 till 220 mhz FSB (beroende på övervoltning och timing justeringar)
XL kör generellt från 200 till 260 mhz FSB (beroende på övervoltning och timing justeringar)

Sedan är det bara ekonomin som avgör vad man vill ha och vad man vill göra med datorn.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Valuie select går i 2,5-3-3-7 (eller var det 8?) hastigheter medan Corsair Value kör i 2-2-2-5 (snabbaste möjligt... 3-4-4-10 är generellt det långsamaste).

I minnesbandbredd skiljer det ca 3-4% mellan value och XL på 200mhz grund inställningar. Skillnaden mellan 2-2-2-5 och 3-4-4-10 är va 6-8%. Hur mycket detta skiljer sig i praktisk prestandaskillnad avgörs av programmen man kör och hur windows är inställt.

Value kör generellt från 200 till 220 mhz FSB (beroende på övervoltning och timing justeringar)
XL kör generellt från 200 till 260 mhz FSB (beroende på övervoltning och timing justeringar)

Sedan är det bara ekonomin som avgör vad man vill ha och vad man vill göra med datorn.

Kan det vara värt 550,- mer att köpa

Kingston DDR HYPERX 1GB - 400MHZ 64MX64 NON ECC CL2 - KIT OF 2 2-2-2-5-1

jämfört med

2 x Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB?

Övriga systemet är Asus A8V-E Deluxe VIA K8T890, 3500+ 90nm och XT850XT PE.

Kommer det att märkas skillnad?
Funkar HyperX bra ihop med resten?
Hur högt kan minnena klockas?

Tacksam för svar. Jag ska beställa i början på veckan.

Permalänk
Medlem

Går det inte bra med Twinmos/Winbond? Jag kör med dom och de verkar rätt klockvänlinga om man nu ska klocka.

OT: Fluf du ha PM

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Hjälpsam

Har ingen personlig erfarenhet om HyperX, men hört gott om dem både i pris/prestanda och hyffsad klockvänlighet.

sedan är om man räknar om pengar för hårdvara i antal öl så kan man hålla sig riktigt lullig en bra stund jämfört med några % extra prestanda.. Smaksak vart pengarna går..

OT; Hittar inget i PMboxen..

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Mysko, jag skickade ett Pm till dig, du verkade intresserad av datordelarna jag hade...

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Hjälpsam

Ahh det sorry.. trodde det vart ett nytt PM just nu.. brb

DAMN den försvann i en snabb uppränsning tidigare i dag.. kan du skcika igen plz? (blir en del PM till mig med, vad skall jag köpa, tror du att osv å boxen blir fort full)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Sådär nu har du fått ett nytt PM

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Kan det vara värt 550,- mer att köpa

Kingston DDR HYPERX 1GB - 400MHZ 64MX64 NON ECC CL2 - KIT OF 2 2-2-2-5-1

jämfört med

2 x Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB?

Övriga systemet är Asus A8V-E Deluxe VIA K8T890, 3500+ 90nm och XT850XT PE.

Kommer det att märkas skillnad?
Funkar HyperX bra ihop med resten?
Hur högt kan minnena klockas?

Jag vill gärna få lite fler åsikter.