Permalänk
Medlem

HTPC bygge

Ska bygga min htpc av denna.

Hårdvara som ska i är följande.
Moderkort: ASUS P4R800-VM mATX
CPU P4 2.0ghz
Slimline IBM DVD 6x
120Gb Maxtor (6Y120P0)
OLED i fronten
Ska försöka få plats med ett ATX nätagg oxå,
ananrs får de bli ett ITX agg.

mått 430x48x245 mm
moderkorts mått 245x245mm

Som ni kanske ser så får inte moderkortet plats, så jag är tvungen att förlänga dvd-spelaren baktill med 4cm
Bilder på det kommer senare idag.

Håller på att klurar ut kylningen nu.

(nån som vill köpa dvd-spelarens innehåll?)

Permalänk
Medlem

Skulle vara najs om du fick ner allt i den där lådan... När börjar du bygga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twizz
Skulle vara najs om du fick ner allt i den där lådan... När börjar du bygga?

Bygget pågår, ska ta lite bilder på det som har gjorts.
Utbyggnaden av dvd-spelaren tar lite tid, många mått som ska stämma lite svetsningar och sånt.

Permalänk

Ser fram emot bilder..

Permalänk
Medlem

Detta kommer nog bli snajsigt tillslut... updatera med bilder!

Permalänk
Medlem

4,8 cm hög....mycket imponerande

Själv fick jag kämpa för att komma ner i 9 cm...fast det klart då fuskade jag ju inte utan använde standardkomponenter såsom ljud-grafik och nätverkskort.

Ser fram emot bilder

Permalänk
Avstängd

om du kör mini-itx så slipper du förlänga. Men samtidigt så suger bildenkvaliten på dem.. så kanske inte.... Detta kommer bli nice.. Glöm inte att du ska köra Meedio på den sedan..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

uppdatering

Påbyggnaden punktad med migen,ska spacklas och lackas sen.

Fronten med knapp och lysdiod, dioden drevs med en spänning på 5volt från dvdn så de ska funka utan seriemotstånd.

All elektronik från dvd-spelaren, funkar fortfarande

Ska montera moderkortet nu, om jag orkar.

Permalänk
Medlem

Nice !!!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
om du kör mini-itx så slipper du förlänga. Men samtidigt så suger bildenkvaliten på dem.. så kanske inte.... Detta kommer bli nice.. Glöm inte att du ska köra Meedio på den sedan..

Mja men de är ingen kräm i dom korten heller. Och detta moderkort vart de en billigare lösning för mig, kostade bara ca 600kr hade en pentium 4a redan.

Och detta kort har ju inbyggt Ati radeon 9200 med tv-out.
behövs dock en kabel med kontakter på en pci-plåt.

Det ser ut att sitta 4 komponenter på detta kort, någon som vet hur man bygger ett eget?

Permalänk
Avstängd

varför inte använda det som ingår med moderkortet och sedan bara lödabort kontakterna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
varför inte använda det som ingår med moderkortet och sedan bara lödabort kontakterna?

ingår? de ingick ingen AV/S module i paketet. Så ja måste ta reda på vad de är för signalar jag får ut från kontakten på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Fronten med knapp och lysdiod, dioden drevs med en spänning på 5volt från dvdn så de ska funka utan seriemotstånd.

Nej. Seriemotståndet är _inte_ till för att få spänningen rätt, den är till för att bestämma strömmen. Sätter du inget seriemotstånd så kommer du få en ström som är satt med hjälp av resistansen i ledningarna till och från lysdioden. Eftersom de går mot 0 ohm, så kommer strömmen gå mot oändligt. Inte så bra va?

I = ström
Ud = Spänningsfall diod
U = matningsspänning
R = kretsens serieresistans

I = (U - Ud)/R

Ska du däremot driva det med Power LED-anslutningen på moderkortet så ska du inte behöva en serieresistans.

//DjDiff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Nej. Seriemotståndet är _inte_ till för att få spänningen rätt, den är till för att bestämma strömmen. Sätter du inget seriemotstånd så kommer du få en ström som är satt med hjälp av resistansen i ledningarna till och från lysdioden. Eftersom de går mot 0 ohm, så kommer strömmen gå mot oändligt. Inte så bra va?

I = ström
Ud = Spänningsfall diod
U = matningsspänning
R = kretsens serieresistans

I = (U - Ud)/R

Ska du däremot driva det med Power LED-anslutningen på moderkortet så ska du inte behöva en serieresistans.

//DjDiff

Ja det va ju det jag mena, att en diod som har en framspänning på 5volt och ska drivas med 3-3.3Volt kommer lysa lite halvtaskigt men de duger i detta fall, och slänger man dit ett motstånd så kommer den knappast lysa alls.

Permalänk

Sitt inte här och tjebbla nu, fortsätt bygga god damit

Visa signatur

.:. MSI K8T Neo FISR-2 .:. Ahtlon64 3000+ .:. 2x256 TwinMos-Winbond .:. C3D Radeon 9800 Pro .:. 120gb Maxtor Diamondmax 9 .:. Aopen H700A + Chieftec 420w .:.

Permalänk
Medlem

Sitter och klurar, försökte få dit distanserna till moderkortet idag, de gick inte att borra lagom stort och tvinga dit dom som jag hade hoppats på, så jag måste leta reda på ett specielt gängverktyg.

Får till att bli att testköra systemet istället.

Permalänk
Avstängd

med mitt assukort Nforce2 allså för AMD ingick av/s kortet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Ja det va ju det jag mena, att en diod som har en framspänning på 5volt och ska drivas med 3-3.3Volt kommer lysa lite halvtaskigt men de duger i detta fall, och slänger man dit ett motstånd så kommer den knappast lysa alls.

Men....du måste ha ngt slags motstånd i kretsen för att strömbegränsa. Om du kopplar till power LED-kontakten eller HD LED-kontakten på moderkortet så finns det ett seriemotstånd monterat redan, men om du kopplar direkt till en spänningskälla (5V/12V) så måste du ha ett seriemotstånd om du vill att LED:en ska hålla.

//DjDiff

Permalänk
Avstängd

allså det är ju bara passiva komponenter på det kortet.. nån kodensator ochnån induktans ser det ut som.. Du kan ju prova att koppla den till en s-video ingång på nån tv och se vad som händer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
allså det är ju bara passiva komponenter på det kortet.. nån kodensator ochnån induktans ser det ut som.. Du kan ju prova att koppla den till en s-video ingång på nån tv och se vad som händer?

Jo men de är ju 5 pinnar i kontakten på moderkortet och jag vet inte vilken som e vilken,
Pinouten står inte i min manual, du som e kunnig borde ju kunna kolla upp vad de är för komponenter oxå? skulle va hyggligt.

Permalänk
Medlem

Om en dvdspelare ser ut så inne.. Kan man inte då göra en skit minimal DVDspelare? som är lite på höjden istället

Permalänk
Avstängd

det är inte det lättate.. ledarna syns inte så bra.. det enda jag kan se är att två av dem går till jordplanet på kretskortet... det lämnar 3 kvar.. 2 för s-video och en för komposit..

jag är ledsen att jag inte kan vara till mer nytta...

Edit: jag har mätt på pinnarna
123
4 5

siffrorna ovan ska motsvara header på moderkotet..
4 & 5 är jord, 1 är komposit, och 2, 3 är s-video.. jag kunde inte mäta nån resistans så det borde betyda att du kan koppla dinna kablar direkt på headern på moderkortet.. om jag var dig skulle jag börja att prova med komposit.. Sätt grafikkortet på komposit och koppla en rca till pinne 1

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte bara lösa en barebone

Visa signatur

Antec P180/Hiper 480 W | A64 X2 3800+ @ 2.6 GHz| Asus A8N32-SLI Deluxe | Corsair-2048 4000PT (2 X 1GB) | Seagate 7200.10 320GB S-ATA2 | 7900GT 256 MB |

Permalänk
Medlem

hur mycket ska du ha för inehållet? ^^

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Om en dvdspelare ser ut så inne.. Kan man inte då göra en skit minimal DVDspelare? som är lite på höjden istället

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
det är inte det lättate.. ledarna syns inte så bra.. det enda jag kan se är att två av dem går till jordplanet på kretskortet... det lämnar 3 kvar.. 2 för s-video och en för komposit..

jag är ledsen att jag inte kan vara till mer nytta...

Edit: jag har mätt på pinnarna
123
4 5

siffrorna ovan ska motsvara header på moderkotet..
4 & 5 är jord, 1 är komposit, och 2, 3 är s-video.. jag kunde inte mäta nån resistans så det borde betyda att du kan koppla dinna kablar direkt på headern på moderkortet.. om jag var dig skulle jag börja att prova med komposit.. Sätt grafikkortet på komposit och koppla en rca till pinne 1

Tack kan va till mkt hjälp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wojt
Varför inte bara lösa en barebone

? dyrt med chassi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av macan
hur mycket ska du ha för inehållet? ^^

Vad vill du ge? du får dock inte fjärrkontrollen. den ska användas till bygget.

Och här en liten liten uppdatering,

Moderkortet är på plats

(ja jag vet att de sitter lite snett, men de bara blev så inget som kommer spela roll ändå)

Allt är bara ditsatt för att se ifall de funkar,

Ska montera nätagg efter maten. Och kanske svetsa fast en skiljevägg mellan nätagg och hårddisk ifall jag hinner.

Permalänk
Avstängd

nice.. blir mycket lacka varför inte låta förlängning gå hela vägen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
nice.. blir mycket lacka varför inte låta förlängning gå hela vägen?

Ska sitta en kylfläns på den biten som är kvar.
Jo får bli till att lacka utbyggnaden, sen så ska den nog kläs i alu.

Permalänk
Medlem

hummz .. kanske 300 för dvdn

btw: damn nice work

Visa signatur

<3

Permalänk
Avstängd

du ska väll koppla ljud och s-video och komposit till denna va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får se, ska se om jag kan köra rgb signal till tvn oxå.