Avinstallation av cvs-versioner.

Permalänk
Medlem

Avinstallation av cvs-versioner.

Har en cvs-version av dcgui-qt installerad, och tycker inte om den. Den är dessutom rätt gammal vid det här laget. Om jag föröker emerge:a Valknut så får jag felmeddelande i kompileringen, och om jag emerge:ar en ny dc-gui-version så startas ändå samma gamla cvs.
Så nu vill jag bli av med cvs-versionen. Dock hittar jag ingen information om hur jag tar bort det.
Det var inte jag som installerade det, och det verkar inte finnas i portage, så det går inte att bara emerge -C.

Om det nu inte framgår så använder jag Gentoo (2.6.10-kärnan).

Visa signatur
Permalänk

Går det inte att köra en make uninstall från sourceträdet?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Sourceträdet? (antar att man missar en hel del inlärande om installation/avinstallation genom att använda gentoo som första dist)

Visa signatur
Permalänk

Källkodsträdet. När du installerar från CVS laddar du ner en kopia av källkodsträdet till din dator där du sedan bygger ditt program. Första steget efter nedladdning är ofta att man kör ett script som genererar diverse filer som krävs för att programmet ska kompilera. Sedan brukar man bara behöva köra de gamla vanliga ./configure && make && make install. När man kör make install brukar det även skapas en makefil som kan användas för avinstallation vilken körs med kommandot make uninstall (ibland är det make clean som gäller).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"