Permalänk
Medlem

Ystech 120mm fläkt, 45dBa, 125CFM

hej jag ska köpa en: http://www.jxddata.se/artikel.asp?id=KYF-120-3&HK=5&UK=40&Men...

den blåser 125cfm och så ska jag ha en Fläktadapter 80 120mm
på min 80mm kylfläns.

kommer detta att bli en bra kylnig eller ska man ta:
Thermaltake Smartfan 80mm
http://www.jxddata.se/Artikel.asp?id=KYF-80-3&HK=&UK=

Vad blir bäst tror ni?

Permalänk
Medlem

Om du vill bli döv köper du någon av dom. Men om du vill höra så skulle jag satsa på en zalman kylare istället.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd

ne men va fan köp några st av 120....

Visa signatur

AMD Athlon 64 Winchester 3000+ @ 2,4GHz - XP90 || 1GB Corsair Twinx XMS pc 3200 2.5-4-3-7-1 @ 534MHz || ATI 9800 PRO 128MB @ 459/369 - VF700 || MSI K8N Neo2 Platinum-54G
01: 22031 || 03: 7094 || Aquamark 3d: 57072

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec Sonata 2 // ASUS A8N-E // AMD 64 3500+ // 1 GB Corsair // ASUS Geforce 6800 GT // 250 GB S-ATA //

Permalänk
Medlem

Köp inte en ys-tech 120 om du ska vistas i samma hus..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Köp inte en ys-tech 120 om du ska vistas i samma hus..

Undra om 7V modden skulle få ner ljudet till en tyst fläkt samt att den blåser hyfsat bra ändå.

Själv gjode jag en sån test fick en 120 mm fläkt från en kompis den heter "tsunami" opassande namn med tanke på det som har hänt.
När man drog på för fullt så lovar jag dig att den lät som en dammsugare men å andra sidan så blåse den så in i helvete.
Kom hem slängde den i burken och trixade lite med. Kopplade upp den till 5V först men det vart inte bra den blåste nästan ingenting och så jag hittade en sån motstånd från Zalmans fläktar från 12V till 7V och kopplade in den. Då jäklar fick jag en riktigt skön fläkt. Den är tyst alltså verkligen tyst + att den blåser helt OK och då menar jag när man sätter hander framför så känner man rejält med luftflöde. Så det var lyckat annars tänkte jag slänga ut den.

Det som jag tyckte vad bra med den här fläkten är att den blåser mer än om jag hade valt en Papst eller en Zalman 120mm fläkt och den är tystare tack vare 7V.
Kan erkänna att jag personligen hade aldrig köpt ett högljud fläkt men efter det här så ändrades min åsikter lite.
Jag kanske bara hade tur den här gången kanske inte går lika bra med andra högljudda fläktar men alltid värt att försöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Det som jag tyckte vad bra med den här fläkten är att den blåser mer än om jag hade valt en Papst eller en Zalman 120mm fläkt och den är tystare tack vare 7V.
Kan erkänna att jag personligen hade aldrig köpt ett högljud fläkt men efter det här så ändrades min åsikter lite.
Jag kanske bara hade tur den här gången kanske inte går lika bra med andra högljudda fläktar men alltid värt att försöka.

tror nog det skiljer väldigt lite mellan 2 olika fläktar på samma db, låter de lika så blåser de bra nära lika mycket också.. oavsett vilken volt de går på.

sen har har det ju lite med o göra hur tillverkaren mäter dbn..

t.ex min adda ska låta (tror det var) 18db.. o med tanke på att i ett tyst sovrum så ligger db nivån på ca 18-20 så....... fläkten låte iofs lite men inte så lite.

Permalänk
Medlem

Den är inte tyst på 5V och lagrena går inte rent då.

Personligen tycker jag man behöver ligga en bit under 1400 rpm på en 120mm fläkt, för att den ska komma ner i acceptabel ljudnivå. Så det är bättre att köpa en ~30dBa fläkt och köra den i 7V eller helt enkelt en fläkt som är tyst (runt 20dBa) på 12V.

Permalänk
Medlem

kom ihåg att köpa med hörselskydd bara
Jag fick rycket av min Aero 7+ prollekylare som låg på ungefär max 35dBa så denna är ju ännu värre..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Den är inte tyst på 5V och lagrena går inte rent då.

Personligen tycker jag man behöver ligga en bit under 1400 rpm på en 120mm fläkt, för att den ska komma ner i acceptabel ljudnivå. Så det är bättre att köpa en ~30dBa fläkt och köra den i 7V eller helt enkelt en fläkt som är tyst (runt 20dBa) på 12V.

Vad tycker du säljv man skall göra. Under 1400 rpm 120mm fläkt kan nog inte ens torka en svettig pung.
Sen att dra ner den till 7V och få bättre CFM och tyst är nog nåt som jag tyckte va bra ide. Jag sa att det inte kanske funkar för alla men jag lyckades med det iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Vad tycker du säljv man skall göra. Under 1400 rpm 120mm fläkt kan nog inte ens torka en svettig pung.
Sen att dra ner den till 7V och få bättre CFM och tyst är nog nåt som jag tyckte va bra ide. Jag sa att det inte kanske funkar för alla men jag lyckades med det iaf.

fast en 2500rpm fläkt på 7V blir nog runt 1400 rpm....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
fast en 2500rpm fläkt på 7V blir nog runt 1400 rpm....

Skulle du kunna bevisa det oxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Skulle du kunna bevisa det oxå.

vadå?

tror du att du uppfunnit en fläkt som flyttar jätte mycket luft fast inte låter någe?

du har ju nästan tagit bort 50% av krämen till motorn..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
vadå?

tror du att du uppfunnit en fläkt som flyttar jätte mycket luft fast inte låter någe?

du har ju nästan tagit bort 50% av krämen till motorn..

Har du ingen bevis så kom inte och snacka massa påstående. Läs mina min första inlägg ganska noga. Jag sa att det kanske var bara tur att jag fick den som jag ville annars var jag förberedd att slänga ut den. Sen har jag inte tagit bort nästan 50% utan hur mycket jag har tagit bort kan du väl räcka ut. Hur är det med matte egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Har du ingen bevis så kom inte och snacka massa påstående. Läs mina min första inlägg ganska noga. Jag sa att det kanske var bara tur att jag fick den som jag ville annars var jag förberedd att slänga ut den. Sen har jag inte tagit bort nästan 50% utan hur mycket jag har tagit bort kan du väl räcka ut. Hur är det med matte egentligen.

menar inte att din fläkt är dålig..

men om den är på 0.5 Amp (duktigt stygg fläkt)

~12V x 0.5Amp = 6 watt
~7V x 0.5Amp = 3.5watt

Permalänk
Medlem

Hur gör man en "voltmodd" på en 3pins fläkt ? Tycker att mina papst låter lite mkt, eller funkar zalman motståndet till alla fläktar ?

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
menar inte att din fläkt är dålig..

men om den är på 0.5 Amp (duktigt stygg fläkt)

~12V x 0.5Amp = 6 watt
~7V x 0.5Amp = 3.5watt

Strömmen minskar när man sänker spänningen också, bara resistans som inte ändras. Alltså drar fläkten ca 2W @ 7V....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Strömmen minskar när man sänker spänningen också, bara resistans som inte ändras. Alltså drar fläkten ca 2W @ 7V....

(gick upp kl 5:00 )