Permalänk
Medlem

32, 64, 128bit osv processor!?

Hm..

Har jag missuppfattat allting..
MEN.. nu har det ju kommit 64-bits processorer.

Men har inte grafikkort t.ex 128bit GPU?
Varför går det då inte att göra en 128bit CPU ?
Varför det "futtiga" steget från 32bit till 64bit!?

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk
Avstängd

utvekla du en 128 bits cpu då...

Visa signatur

AMD Athlon 64 Winchester 3000+ @ 2,4GHz - XP90 || 1GB Corsair Twinx XMS pc 3200 2.5-4-3-7-1 @ 534MHz || ATI 9800 PRO 128MB @ 459/369 - VF700 || MSI K8N Neo2 Platinum-54G
01: 22031 || 03: 7094 || Aquamark 3d: 57072

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast

ännu en smartass på swec

skulle själv anta att det blir kanske för dyrt eller svårt.. eller ja.. något sådant

å steget från 32->64 är dock inte speciellt futtigt

Permalänk
Medlem

Vi kan göra en liknelse:

8bit är ett frimärke.
16bit är ett vykort.
32bit är en fotbollsplan.
64bit är som Jordens yta.
128bit är STORT!?!

Detta berättade en datalärare.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Vi kan göra en liknelse:

8bit är ett frimärke.
16bit är ett vykort.
32bit är en fotbollsplan.
64bit är som Jordens yta.
128bit är STORT!?!

Detta berättade en datalärare.

Detta kan väl stämma när man pratar om hur hur stora tal eller hur många kombinationer man kan få med ett binärt tal av en viss storlek, men inte när man pratar bandbredd och annat. Exempelvis är en 128bitars minnesbuss exakt hälften så bred som en 256bitars buss. Samma sak med en processors register; ett 64bitars är dubbelt så stort som ett 32bitars-register.

64bitar är inte jordens yta, det är bara åtta stycken frimärken.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Detta kan väl stämma när man pratar om hur hur stora tal eller hur många kombinationer man kan få med ett binärt tal av en viss storlek, men inte när man pratar bandbredd och annat. Exempelvis är en 128bitars minnesbuss exakt hälften så bred som en 256bitars buss. Samma sak med en processors register; ett 64bitars är dubbelt så stort som ett 32bitars-register.

64bitar är inte jordens yta, det är bara åtta stycken frimärken.

Jepp det var tal vi snackade om när han nämnde det ;D

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Anlednigen till att man inte bara byter till 128 bitars CPU är att det skulle krävas 4 ggr så många lednigar internt i CPUn vilket tar 4 ggr så mycket plats och för att göra det så måste man antingen minska på antalet intstruktiner som CPUn hanterar eller minska tillverknigstekniken. På en GPU så är det mycket lättare att bygga om hela arkitekturen på processorn eftersom att de bara behöver tänka på att uppfylla DX9 kraven för ett nytt grafikkort. När man bygger en CPU så måste de ju byggas efter x86 standarden till en PC vilket gör att de inte kan göra som de vill.
Dessutom så måste all mjukvara i hela världen anpasas till den nya CPUn när man byter till en beräkningskapacitet. Det behver man inte till GPUerna eftersom att det är drivrutiner/DX/open GL som man jobbar mot.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Anlednigen till att man inte bara byter till 128 bitars CPU är att det skulle krävas 4 ggr så många lednigar internt i CPUn vilket tar 4 ggr så mycket plats och för att göra det så måste man antingen minska på antalet intstruktiner som CPUn hanterar eller minska tillverknigstekniken. På en GPU så är det mycket lättare att bygga om hela arkitekturen på processorn eftersom att de bara behöver tänka på att uppfylla DX9 kraven för ett nytt grafikkort. När man bygger en CPU så måste de ju byggas efter x86 standarden till en PC vilket gör att de inte kan göra som de vill.
Dessutom så måste all mjukvara i hela världen anpasas till den nya CPUn när man byter till en beräkningskapacitet. Det behver man inte till GPUerna eftersom att det är drivrutiner/DX/open GL som man jobbar mot.

Tack, det var nog en bra förklaring på min fråga.

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.