Permalänk
Hedersmedlem

Strukturera hemmanätet

Börjar bli trött på att rycka och koppla om nätverkssladdar varje dag, så jag har bestämt mig för att bygga upp ett riktigt nätverk här i hemmet. Jag har resonerat fram två stycken alternativ, ni får gärna bidra till fler.

Mina nätverksenheter:
Min workstation (se signatur)
En Xbox
En laptop som används sällan (har både trådlöst nätverkskort och ett "vanligt")
En Axis 2100-nätverkskamera
En Axis 205-nätverkskamera
En PC utrustad med Windows 2003 Server (har licens, läser administrationskurser) används mest som lekserver/labbdator just nu.

Alternativ 1:
Köpa en helt vanlig switch och sätta min Win2k3-burk som gateway.
Pris 300-400kr

En fördel är att man får en server i "skarp" miljö vilket kan vara nyttigt att få erfarenhet med. Kan bli aktuellt med ISA som brandväggsprogramvara.

Alternativ 2:
Köpa en Linksys WRT54GS
Pris: 900kr

Fördel med alternativ 2 är att jag kan använda det trådlösa nätverkskortet i laptopen. En större fördel med det här är dock att mina kompisar enkelt och snabbt kan ansluta till mitt trådlösa nät när de är här och vi arbetar.

Nackdelarna kan ni räkna ut.
Vad bör jag välja, blir jag hämmad av att ha WRT54GS som "brandvägg"?

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

alternativ 2 skulle jag valt...

enda nackdelen är ju att du inte får servern i "skarp" miljö, så dom du tycker det vore en bra erfarenhet så är ju alternativ 1 viktigare...
Men köp då en AP också, trådlöst nät är ett måste ju...

Permalänk
Hedersmedlem

Iofs. så kommer ju servern vara "skarp" ändå, fast jag kommer inte bli beroende av den på samma sätt.
Efter att ha kikat runt lite på sveasofts firmwares till linksysen blev jag ännu mer sugen på alternativ 2.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Japp, då är ju valetbusenkelt...

Permalänk

Alt. 1

... men inte helt säkert...
Minns att vi kopplade trådlöst till en vän via en router. och en bärbar med trådlöst kort. De övriga datorerna så blev det USBstickor för trådlöst. Det lustiga är att för USBstickorna så fans det möjlighet att ställa in för accespoint.... alltså dela ut nät. Vi testade dock inte detta.

Men om det nu funkar så, Alt 1... med en switch och en USBsticka i servern.... så kan du köra servern i skarp miljö.

vill minnas att USB stickorna hade märke Xbits eller nått sånt. Gröna kartonger .....

Hoppas detta ger dig ytterligare en lösning som passar..