Permalänk
Medlem

Kompressor bygge !!

jag har fått en kompressor som har suttit i en frys, och jag fick den gratis av en på jobbet och det är freon i den med.. jag ska lämna in den till kyltekniker och tappa ur gasen.. jag kommer skriva ner vad det står på kompressorn...

och jag har koppar matrial till att skapa Evap.. och det fattas koppar rör som ska gå till Raditorn osv... det kommer bli intressant och nu behöver jag alla förslag och vilka gaser jag behöver ha i den jag funderar på ta R404a gas eller gas som ger minst - 55 / - 70grader eller mer om det går

jag kan med Cnc och manuel fräs, för jag har gått industri linje där fick vi lära oss allt om cnc och svarv och sånt som kan vara nytta... detta behöver jag hjälp med av er kunniga typ se nedanför...

göra en ritning/skiss, hur jag ska fräsa fram på bästa sätt slingor/kanaler i koppar delen... för att gasen måste gå tillbacka till kompresson om jag fattar rätt ? och ni ska komma med tips och länkar där jag kan se hur man bygger och sånt

// Mvh PytonOrm

alla kritik och förslag är välkommna

typ så här ska Evap se ut... som en på extreme har gjort, men min ska vara mindre och smalare så den passar

ungefär så

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Va härligt! Hoppas få se bilder på förloppet, funderar också på något slags bygge åt det hållet.

Systemet ska vara för direkt CPU-kylning antar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImakeAnything!
Va härligt! Hoppas få se bilder på förloppet, funderar också på något slags bygge åt det hållet.

Systemet ska vara för direkt CPU-kylning antar jag?

nej jag kör redan Prometeia jag ska bygga och ha på nordbryggan... eller grafikkort

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

-70 kommer bli svårt med en vanlig fryskompressor om det inte rent av är omöjligt.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Pandrone

kan du hjälpa mig med det som jag skrev i tråden ?? förslag och ider om vilka gaser som ska användas

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är det en R12 kompressor?(Freon)
Det är ju väldigt svårt att säga något om man inte vet vilken kompressor du har. De andra vet nog bättre också(Zejtan, PaNiC, Asker osv).

Edit: Ta en bild på Kompressorn och posta här.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

tyvärr har jag ingen kamera efter helgen eller så kan jag skriva vad det står på den....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kan väl vara en aning svårt att komma ner i dom där temperaturerna (-70) utan cascade (2 slingor, där ena kompressorslingan kyler den andra).

Permalänk
Medlem

Att komma ner i -70 är förbannat svårt även med en bra kompressor. Den du har är mest troligt skräp i sammanhanget. -30 är lite mer realistiskt.

För temperaturer som -70 krävs mest troligt ett kaskadsystem. Och ett sådant bygger man inte som förstasystem :).

Hur gammal frys? Mest troligt är kompressorn iaf gjord för R12. Det är tveksamt att den ens klarar 404a ordentligt. Dock ska jag pressa lite på gränserna och köra 507b i mitt system :D. Har en SC12B från Danfoss som är byggd för R12/22/290.

En vanlig missuppfattning är att 404a är bäst för denna applikation. Så är dock inte fallet. Problemet med 404 är glide-effekten. Den "rinner" fram på väggarna i förångaren medan den kokar. 507 har inte den egenskapen så kraftigt som 404 iaf.

Med kompressor från en frys skulle jag inte köra annat än R134a.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Gammal tråd, men vilka spekulationer.

Att kyla ner till -55-70 grader kan man ju glömma, visst går det ju om man ids kosta på sig ett antal tiotusen för att kunna klocka sin dator.

404 är aningen sämre än 507 pga. glide effekten, men 404 är en blandning, alltså två köldmedium, de förångas olika (alltså uppstår glide). 507 är ett medie i ren form.

"Med en kompressor från en frys skulle jag inte köra annat än 134"?? Men när använder man 134 i frysar? Sällsynt iaf pga. den relativt höga kokpunkten. Det finns ersättningsmedier till r22, som heter r417 som passar rakt av.

Det som kan hända när man konverterar från t.ex r22 till r404a är att kondensorn kan bli för liten.

//Simon

Permalänk
Medlem

gammal tråd ja jag har inte ens byggt kompressor eller har kvar den ingen ide att fortsätta på denna tråd... någon OP här som kan ta bort den

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
gammal tråd ja jag har inte ens byggt kompressor eller har kvar den ingen ide att fortsätta på denna tråd... någon OP här som kan ta bort den

Hur gick det med allt då =D?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtracrispy
Gammal tråd, men vilka spekulationer.

Att kyla ner till -55-70 grader kan man ju glömma, visst går det ju om man ids kosta på sig ett antal tiotusen för att kunna klocka sin dator.

404 är aningen sämre än 507 pga. glide effekten, men 404 är en blandning, alltså två köldmedium, de förångas olika (alltså uppstår glide). 507 är ett medie i ren form.

"Med en kompressor från en frys skulle jag inte köra annat än 134"?? Men när använder man 134 i frysar? Sällsynt iaf pga. den relativt höga kokpunkten. Det finns ersättningsmedier till r22, som heter r417 som passar rakt av.

Det som kan hända när man konverterar från t.ex r22 till r404a är att kondensorn kan bli för liten.

//Simon

404a är ett köldmedie bestående av 3 olika medium (R125, R143a och R134a) Medans 507 består av två olika medium (R125 och R143a)

Däremot agerar R507 som ett rent medium, en azeotropisk blandning :).

Jo R507 är ju att föredra iaf till dessa små system om man ska gasfylla :).

Man använder ofta R134a till frysar, det dominanta mediet i sverige just nu, R600a till kyl för hemmet.

Visa signatur

tomt

Permalänk

Just ja 3 medier till och med

Inget man direkt lägger på minnet, när man inte tänker så mycket på det i praktiken.

Nu arbetar jag med lite större system, sysslar inte så mycket med vitvaror osv. Men här körs alla frysar på r404a, r507 osv. Kylar endast r134a eller r404a. Har iofs repat en r600 kyl/frys, där r600 gick även på frysen.

Visst är ju kokpunkten tillräckligt låg för att man ska kunna köra som frys, men det blir ju ganska oeffektivt (realtivt)