projekt: kyltekniker bygger extern vattenkylning till litet barebone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Japp, Katrineholm Jag började nu i sent i höstas

hmm du går vi i samma klass vad heter du ?

Permalänk

jo jag heter jonas. nä du jag har inte en aning vem du är, men sen är jag juh oxå lagom dålig på namn ;).....trodde du var sverre i början

Permalänk
SpelClockers

bra koll på varan

ONT
Riktigt nice lösning på det hela ! Längtar till den där kombinerade vatten kompressor kylningen

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk

Doppa inte ner en förångare i tanken, bättre att köra på en plattvärmeväxlare, klart mycket effektivare och enklare. 1/4" rör i
1/2" rör tror jag personligen inte funkar nåvidare, används ev. som underkylning innan exp. ventil/kapillärrör.

Har du kollat att pumpen klarar minusgrader?

Varför inte göra vattenblocket till en förångare direkt på cpun? Vet ej hur det funkar, men det borde inte vara nå problem, men då ska den helst vara helt i koppar, alltså inga plastdelar eller limfogar osv. Dessutom finns
det flexibla rör som lämpar sig bra inne i en dator.

//Simon

Permalänk
Medlem

Plattvärmeväxlare är hyggligt mycket dyrare, men om man har råd till en så är det "the way to go" :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

måste fråga vad hela kalaset har gått på. och vad har du för dimensioner på plexilådan? har en planerad extern vattenkylning till min antec aria. pma gärna

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fundering..
Jag har alldrig förr mixxtrat med vattenkylning.. en fråga: Varför har man fläcktarna vända utåt? varför inte innåt? skall inte vattnet kylas?
//tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Hårddiskar kan vad jag vet inte starta under 5 grader, så minus på vattnet är nog ganska dumt...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robert.N
Jag har en liten fundering..
Jag har alldrig förr mixxtrat med vattenkylning.. en fråga: Varför har man fläcktarna vända utåt? varför inte innåt? skall inte vattnet kylas?
//tack på förhand

Fläktarna suger så klart in luften i lådan i det här fallet.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robert.N
Jag har en liten fundering..
Jag har alldrig förr mixxtrat med vattenkylning.. en fråga: Varför har man fläcktarna vända utåt? varför inte innåt? skall inte vattnet kylas?
//tack på förhand

Jag har fläktarna så att de suger ut luften ur lådan, dels för att det är samma temperatur inuti lådan som utanför, och dels för att blåsa bort och sprida ut värmen lite med. Att blåsa på radiatorn skulle göra att jag suger in varm luft i lådan, vilket gör att det skulle stängas in lite.

För övrigt har jag sålt den här datorn för länge sen, så alla projekt med ytterligare kompressorkylning m.m är nerlagt Nu när jag har kommit lite längre i utbildningen, vet jag lite mer teoretiskt hur jag isåfall skulle göra för att kyla vattnet med värmeväxlare m.m. Visste inget om sånt innan Det skulle vara väldigt simpelt att få ner temperaturen på vattnet till +5 grader t.ex. för att undvika kondens, minusgrader till hårddisken m.m. Men det är som sagt inget planerat

Permalänk
Medlem

sme

ser bra ut !!! tummen upp

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuIzTiD
Hårddiskar kan vad jag vet inte starta under 5 grader, så minus på vattnet är nog ganska dumt...

Stämmer inte:D

Eller till viss del kanske, men dom flesta HDD:s alla fall kan stara/fungera fint i 20-

Så det är nog ingen fara med att ha minus på vattnet:)

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marre_p
Stämmer inte:D

Eller till viss del kanske, men dom flesta HDD:s alla fall kan stara/fungera fint i 20-

Så det är nog ingen fara med att ha minus på vattnet:)

Den rekomenderade nivån är 30+ har jag för mig. vid 5+ börjar väll oljan i diskarna bli trögflytande och när det bli mer minus så mår inte diskarna bra direkt

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Hm, det var något nytt:S

Hehe,, men hm, nu vart jag lite fundersam det måsste jag kolla upp!:)

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

kan ni inte vatten kyla en laptop, behöver kyling till min laptop server =D

Visa signatur

AMD 64 3200+ Watercooled, 2x512MB PC3200 DDR @ 210MHz, 280Gb HD, GeForce 6800GS xXx 256Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scratch
kan ni inte vatten kyla en laptop, behöver kyling till min laptop server =D

Kompressorkylning på laptop, portabelt och smidigt

Permalänk
Medlem

Om man ändå inte kommer vandra runt med den vore det ju tufft om det funkade på något sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu som fullfjädrad och utbildad kyltekniker skulle jag kunna slänga ihop ett litet aggregat med en mindre kompressor för att kyla en laptop. Men det är knappt värt det, det blir fortfarande osmidigt och oerhört dåligt med utrymme, resultatet därefter. Dessutom behövs en bärbar dator med möjlighet att ändra inställningar för spänning, multipel m.m i bios för att det ska bli någon prestandavinst att prata om.

Permalänk
Medlem

Hej jag undrade vad ni använde för att klistrafast kylfänsen på chipen och om den verkligen leder bort värme.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Hej jag undrade vad ni använde för att klistrafast kylfänsen på chipen och om den verkligen leder bort värme.

vad ser du för mening att väcka en 2 år gammal tråd?

bör finnas nya trådar om detta eller varför inte google?

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

istället för att komentera kan du väl svara på frågan.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||