Permalänk
Medlem

coda film

Tjena,

Har nu fört över en del klipp från DV kameran till datorn, dessa ska nu editeras i premiere 7.0 (i skolan). Är rätt kass på detta med codecs så jag tänkte fråga någon kunnig istället.

Det är snart dags att exportera filmerna, de kommer att vara 5-10min långa och publiceras på en hemsida i form av skolprojekt. Upplösningen ska vara 720x576 eller mindre, kvalitén ska vara så bra som möjligt samtidigt som storleken på filmerna ska vara så minimal som möjligt (i och med att de ska laddas ned fr sidan).

Vilken codec samt inställningar bör jag använda mig av för att uppnå optimalt resultat? Förutom svar uppskattas även länkar till tutorials eller liknande inom området.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

För att få bra bild kontra liten filstorlek skulle jag göra dom i WMV, då kan man ju även streama filmerna om man så vill.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
För att få bra bild kontra liten filstorlek skulle jag göra dom i WMV, då kan man ju även streama filmerna om man så vill.

Permalänk

Personligen gillar jag XviD, men det är möjligt att WMV är bättre när det är så små filstorlekar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"