Kan ev. bli stämd om jag inte får bort data från HD

Permalänk

Men HALÅÅÅÅÅ, är det ingen som fattar att killen driver med oss. eller ?????

Permalänk
Medlem

Jag borde kanske inte ha nämt från början angående farsan och hans problem på där. Självklart förstår jag att ni är väldigt nyfikna vad som händer/ har hänt. Men jag tycker inte att ni ska göra en sådan stor grej utav det bara för att jag har sagt att jag måste bli av med informationen på Hårddisken.

Jag har fått en drös med förslag från schysta personer här på Swec och jag är väldigt tacksam för det, Tack!

För ere som undrar så är farsan "god" eller hur nu man vill kalla det och (Evil) är då "ond". Då menar jag inte bara från farsans sida utan det är från allas sida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wargen2005
Men HALÅÅÅÅÅ, är det ingen som fattar att killen driver med oss. eller ?????

Ni som tror att jag har hittat på en massa blajja å skitsnack har fel. (Evil) tillhör den västa sortens personer innom företagsbranchen. Och det är därför farsan skriver en dagbok så att folk ska få veta vilka typer det är som sysslar med sådan (kan inte säga exakt vad). Ledtråd förjer längre ner...

Närmaste filmatiseringen är filmen Livakterna som är en uppföljade till Noll Tolerans. Den filmen innehållen en rad likheter med farsans situation, sudda bort alla vapen och våldet. Så är filmen rätt nära. På farsans jobb så har våldet och allt skjutande inte kommit till hands, ännu...

Men skulle man sätta en picka i händerna på gossarna så vete tusan vad som skulle hända.

Men som sagt se Livakterna så får ni en rätt bra inblick.

Stay Tuned

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är helt orealistiskt i vilket fall för om "Evil" så gärna skulle vilja stämma farsan din för informationen som finns på hårddisken så skulle de väl inte ge honom två veckor för att ta bort informationen och sedan skicka iväg den för analys och se om de hittar något.
Han är dessutom inte skyldig att radera arbetsrelaterad information på sin företagsdator eftersom datorn tillhör företaget. Om det finns "en drös dokument som bör vara hemliga och som ingen annan obehörig person ska läsa" så är det företagets uppgift att säkerställa att ingen obehörig kommer åt dem eftersom datorn är deras ägodel. Så länge han inte har delat ut eller visat någon hemlig information till någon obehörig person så har han ju ingenting att frukta.

Detta låter mera som att det skulle finnas information på datorn som inte är lagligt och inte har med företaget alls att göra.

Det skulle bli mera troligt om du kunde säga varför just han måste få bort företagets information från disken?

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Det skulle bli mera troligt om du kunde säga varför just han måste få bort företagets information från disken?

Absolut det ska jag, men inte nu. Jag kan inte / får inte av säkerhetssjäl.

Som jag sa tidigare, jag borde inte han nämt det där med farsans jobb, det bara krångla till det. Förstår att ni är nyfika men ni kan inget annat än att vänta. Sänk också era förväntningar så slipper ni bli "besvikna".

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Men varför inte bara sätt i en ny disk, då är informationen borta och problemet löst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phille185
Absolut det ska jag, men inte nu. Jag kan inte / får inte av säkerhetssjäl.

Som jag sa tidigare, jag borde inte han nämt det där med farsans jobb, det bara krångla till det. Förstår att ni är nyfika men ni kan inget annat än att vänta. Sänk också era förväntningar så slipper ni bli "besvikna".

Varför skulle du inte kunna säga anledningen eller lite mera ingående när du ändå berättat det du gjort? Du avslöjar ju inte företaget eller någon person i viket fall.
Jag skulle iaf inte brytt mig. Så länge man inte har begått något brott så kan de inte stämma honom, för de kan inte stämma någon för att ha lagrat sitt företags handlingar på företagetsdator.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Hedersmedlem

Att köpa en ny disk låter ju lite dumt, serienummer osv på disken säger ju när den är tillverkad (räcker t.ex. med att skriva in serienummer på någon hemsida för tillverkaren har jag för mig för att se hur mycket garanti man har (kvar)).
Så går du och köper en ny disk och pluggar in så syns det ju, för jag antar att datorn inte är splitter ny. För skulle man bekosta sådan här granskning för sådana summor så kollar man nog om det är rätt disk först också.
Liste händig mer klisterlapparna kanske du kan klistra dit den gamla på nya disken

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ta i sär den, gräv ner delarna på 10 mils radie, gå till en hypnotisör som får dig att glömma tiden då du grävde ner den. Eller flytta till ett land utan utlämningsavtal med sverige o beväpna er.

doh, gör inte det så svårt för er..

Permalänk

En fråga:

Om man kan få tillbaka data efter en "light-formatering" kan jag förstå.

Eftersom då bara x byte i början och slutet av disken skrivs över med nollor så finns ju ändå en väldig mängd kvar på disken.

Men om man skriver nollor till en hel disk måste ju allt försvinna?

Om HELA disken bara består av nollor, hur i helvete kan då något företag eller liknande få tillbaka information? De kan ju inte precis gissa sig till det. "det skall nog vara en etta där, och sedan två nollor och sedan tre ettor..."

De kan ju inte hitta någon information överhuvudtaget från disken, eftersom det inte finns någon...

Inte ens växelfil, filtabeller osv borde ju finnas kvar, så hur man kan få tillbaka data från det är helt ofattbart för mig.

Trollar de?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar

...
Men om man skriver nollor till en hel disk måste ju allt försvinna?

Om HELA disken bara består av nollor, hur i helvete kan då något företag eller liknande få tillbaka information? De kan ju inte precis gissa sig till det. "det skall nog vara en etta där, och sedan två nollor och sedan tre ettor..."

De kan ju inte hitta någon information överhuvudtaget från disken, eftersom det inte finns någon...

Inte ens växelfil, filtabeller osv borde ju finnas kvar, så hur man kan få tillbaka data från det är helt ofattbart för mig.

Trollar de?

Jag läste om det här för ett tag sedan, och tydligen kan det finnas en teoretisk möjlighet att återskapa datan, även om den är överskriven.

- Hur då?!
När datan skapas av skrivhuvudet hamnar den ju snyggt och prydligt i olika spår. Men när samma skrivhuvud ska skriva över informationen är det inte säkert att det nya spåret hamnar på EXAKT samma plats. Det är alltså inte säkert att det nya spåret täcker det gamla helt och hållet. Det kan alltså bli kvar en mikroskopiskt smal strimma med den gamla informationen.
Det som blir kvar kan inte längre läsas av hårddiskens egna läshuvud - MEN, med speciella metoder kan man då (iaf teoretiskt) läsa det lilla sidospår som finns kvar.

Det låter lite otroligt, och jag vet inte om man gör detta i praktiken.

Säkrast är nog att montera hårddiskskivorna på en vinkelslip och slipa ner dom.

Permalänk
Hedersmedlem

Orden magnetiska skuggor har jag hört i det här sammanhanget. Låter rimligt det Nurbs skriver. Sitter man och skriver över disken många många gånger så ökar chansen att skrivhuvudet kör över alla detta strimmor som det kanske missade vid första skrivningen.
Som sagt på äldre hårddiskar där lagringsdensiteten (eller vad det kallas) var mycket mindre så är det enklare. Ni kan ju tänka er själva, idag på en 3,5" hårddisk så är det så vitt jag vet mesta som rymms 133 GB (seagate). När hårddiskarna var på 500 MB och jag antar de använde flera skivor då, spåren borde vara enormt mycket större på en sådan och glipor mellan det mer vanligt.

Fixa ibas degausser eller vad den där maskinen hette, som man stoppa in en hårddisk i och väldigt starka magnetfält drog igång. Den blev väl godkänd av försvaret för utraderande information.
Vart man får tag i den vette tusan. Men klart står iaf att du måste endera använda något eraser program som skriver över en satans massa gånger, eller byta disken mot likadan och helst fixa om serienumren på etiketten. Iofs så kanske serienummren finns inpräntade på fler ställen också, typ i kontrollerkortet (det på undersidan av hårddiskens) minne. De går ju att uppgradera firmware så det borde vara möjligt att det skrivs in serienummer där med i tillverkningen. Men jag spekulerar bara om detta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hur gick det med "dagboken" kommer den eller får man vänta ännu "längre" ?

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Ge disken till mig.

Sen hänvisar du Evil till oss här uppe i lappmarkerna så tar vi hand om dem

Kör något monsterprogram som skriver över data några hundra ggr. På ultimateboot cd finns det något som hävdar sig göra datan omöjlig att reproducera.

Skaffa några meter koppartråd som du lindar runt disken. Sedan kör du 220v eller mer genom detta eller hittar ett starkt magnetfält. För säkerhets skull kan du ju skruva upp disken och göra det på själva skivorna.
Räcker det inte med valfri högtalarmagnet av lite större kvalisort eller är de för svaga?

Förövrigt är det ENORMT få företag/tillverkare som har S/N tracking på vilka komponenter som sitter i vilka maskiner och så. Har de koll på exakt vilken disk som sitter i den burken ska de fan ha en eloge för att göra ett bra jobb. Men det är ju bättre att ta det säkra för det osäkra.

Edit: finns det någon ETA på när vi får veta vad som händer? elelr ska vi vänta på att de två veckorna gått?

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Mee Too ...Nyfiken

Permalänk
Medlem

även om det är osanolikt att dom vet precis vilken disk som sitter i just din så är det mkt möjligt att dom gör det. jag sklle prova att byta klisterlappen med serial nr på din gammla och en ny hdd (samma märke och storlek så klart) sen borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk

Det finns ju en anledning varför stora företag slänger/förstör fullt fungerande datorer...

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schermanio
Det finns ju en anledning varför stora företag slänger/förstör fullt fungerande datorer...

Synd att de inte bara tar ut hårddisken och kasserar den, och skänker datorerna till skolor eller något.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

jahapp, nu har phillie och hans far flyttat till utlandet och vågar inte visa sig på swec mer för pga av rädslan att bli igenkänd och spårad....

Vill veta hur det gick!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

även om "Evil" skulle ha full koll på vilken disk som sitter/satt i din fars dator kan de väl ändå inte göra nåt?
Bara hävda hdd-krash om det blir livat för att det sitter i en ny disk i datorn.

sen om det är hans privata dator så kan "Evil" inte rota bland dokumenten på disken.

Permalänk
Medlem

Jag tror att trådskaparen ljuger väldigt mycket om varför han/hon vill tömma en HD.

Hela grejen med att något företag spontant skickar iväg HDs till London för att sedan stämma dem är ju bara konstigt. Är det så att din pappa på något sätt har spridit hemlighetsstämplat material så är det ju rätt åt honom. Har han inte brutit mot kontraktet har han inget att oroa sig för, det finns väl ett kontrakt antar jag?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Hej. Ladda hem System Shield. Gå in på cleaning options, sedan cleaning techniques, advanced och ställ det på 7 gånger, voila.

http://www.iolo.com/ss/download.cfm

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Ja asså - man blir så trött. Fattar ni inte att det pratas om 2 saker här - en teknisk fråga avseende konsten att radera en HD och moralisk fråga huruvida hans pappa har rent mjöl i påsen eller ej. Den senare frågan är ju helt ovidkommande och ointressant i ett tekniskt fora så den kan vi lämna därhän.

Avseende den tekniska frågan så har jag sagt det förut och säger det igen:

Använd killdisk!

Punkt. Slut. Over-and-out. Lås tråden! Adjö! Nattinatti!

Permalänk
Avstängd

att sätta hårddisken vid en mycketstark magnet, typ från en stor 12" bas elle rliknande några dagar gör susen

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

köp en ny. Plocka av skalet på den gammla, och lägg i de nya sakerna. Och mangla den gammla disken

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ta sönder fysiskt t.ex i syra. eller bränn med termit.

Permalänk
Medlem

öppna bara skalet och dra en grymt stark magnet över den några gånger så borde saken vara biff

Visa signatur
Permalänk

Och vad sen? Lämna tillbaka den? Om du ska byta disk så varför förstöra den, om det blir en rättegång eller nått, så är det bra om orginal disken finns kvar, då kan ni ju använda den som bevis, eller att bara ha den i nån annan av era datorer. Och om ni nu inte ska byta disk, så ta kopia på HELA disken och lämna in den som den är, dom kan inte bara stämma er så dära, ni kan ju också kontakta polisen/åklagaren och höra med dom vad dom däger. Men om ni nu måste rensa den, instalera linux och gör det dära som x skrev, sen ta killdisk eller nått sånt och rensa sen in med win. Och om ni vill vara riktigt säkra så "råka" tappa den ett par gånger, och stoppa nån lite metal bit mellen pinnarna på chippen och kanske kör 24 volt igenon den eller smartare är ett stoppa i molexen "fel" så 12volt kommer på "fel" plats, och ha den kanske på en magnet, allt så det verkar som det har hänt under transporten. typ

Skriv gärna i tråden när du pupliserar boken. Du kan ju också publisera den och skriva (evil) och (god)

Permalänk
Medlem

Det finns dessutom en helt annan aspekt på detta och är att en arbetsgivare äger allt man producerar på deras egendom på arbetstid. Om man avsiktligt raderar eller döljer information för sin arbetsgivare kan man åka på skadestånd.
Det finns anledning att tänka sig för en extra gång innan man rensar disken. Vilket som är bäst i just detta fallet är svårt att säga för oss utomstående.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

"Det finns program som skriver över utrymmet på hårddisken X antal ggr så att det ska bli praktiskt omöjligt"

Det skulle kunna funka, beroende på villka du har och göra med=, hehe
Är man proffs så kan man få fram det messta, men inte alltid.

Men om du ska vara helt säker på att allt försvinner
gör då som CIA krossa disken till pullver sen lägg den i "frätande syra" då kan du
vara helt säker på att allt är borta..=)

(Är helt seriös, det är inte så lätt att få bort all data från en HDD)

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]