Permalänk
Medlem

Trögstartad

Jag tror det här är rätt avdelning då det har med strömförsöjning att göra, annars får någon vänlig moderator flytta tråden.

Jag köpte en 10000 varvs Raptordisk 36GB för ett par dagars sedan och råkade ut för något mycket märkligt när jag skulle dra igång den. Kopplade ur mina gamla hårdiskar, satte i SATA-kabel och strömkabel i disken och skulle starta. Plötsligt blev datorn som en trögstartad bil, den gick ett par sekunder sedan startade den om, och höll på så en stund.

Mycket konfunderad kopplade in min gamla diskar igen och startade det hela, samma sak, fast denna gång bara ett par gånger sedan gick den igång som de brukar och har gått felfritt sedan dess.

Jag har ett 400W nätaggregat och av det jag har kunnat läsa mig till så ska det inte vara några bekymmer alls med det.

Är det någon som hört talas om något liknande (eller varit med om det själv)?

Tack på förhand....

Permalänk
Medlem

Tja för lite amp på 12v linan. Diskar drar som mest när de varvar upp. kanske ditt agg har lite amp på 12v eller har delade linor. Om det har delade linor så kan du ju testa och fördela diskarna bätre.

Kör själv med raidade raptors, myckett trevliga diskar.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Kan vara som ovanstående talare, om det är så att strömmen kanske inte riktigt räcker till, och i vissa fall kan det hjälpa om du möblerar om kablaget lite.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Ja jag sa ju inte för lite watt iaf. ;P

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen...

Kollade på nätdelen, den har 13 amp på 12V och 18 amp på 5V

Är detta bra eller dåligt, bör jag köpa en ny nätdel??

Ska i vilket fall som helst ta och möblera om lite bland sladdarna, får se om det löser problemmet.

Permalänk
Medlem

13 på 12 är väldigt lite

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

hur beter sig din +5Vsb spänning när du slår på datorn?

Permalänk
Medlem

har en fråga har du en q-tec psu? hade ett q-tec 450W funkade fel fritt i 1.5 år sen började den vara trög startad gick igång några sekunder å så tog 5-6 omstarter innan jag fick igång datorn en längre tid vart så förbannad så ja slängde ut den fin förpackade "skiten" och slängde in ett tok gammalt Codegen 300W funger hur bra som helst så testa ett annat agg

Visa signatur

... Lämna ditt bakomförflutna framför dig ....

Permalänk
Medlem

kan ju vika in med att ström mäts i Ampere
(förkortas A eller Amp.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
hur beter sig din +5Vsb spänning när du slår på datorn?

Nu blev det grekiska är jag rädd.. vad är det för något?

EDIT// Nu funkar allt som det ska, flyttade lite kontakter men jösses vilken skillnad det blev med den disken...

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Bygg dig en liten växellåda och se hur lätt det käns och varva upp ett par metalskivor till 10k RPM för hand...

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.