Permalänk
Medlem

Windows uppstart tar tid!!

Jag tycker att Windows XP tar alldeldes för lång tid på sig att starta upp! Jag har klockat till 1 minut och 29 sekunder från det man ser Windows Xp boot-loggan tills man är på "skrivbordet".

Speciellt segt blev det efter installationen av Service Pack 2.

Varföe är det så segt? vad kan man göra åt det? och hur snabbt skall Windows starta upp normalt?

Hjälp mig snälla!!!

Jag har en AMD Athlon XP 2500+ processor som jag överklockat till 3200+, 768 MB PC3220 DDR-Ram minne, ATI Radeon 9800 PRO grafikkort, en 80 GB hårddisk samt en 40 GB hårddisk

Permalänk
Medlem

Varför inte köra dualchannel?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

vad är dualchannel?
en san amatör !!sorry

Visa signatur

AMD XP 2200+, 1024RAM 80GB+160GB HD, 10 MBIT LAN ,6800LE 16/1,6 vp 366/849

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetompa
vad är dualchannel?
en san amatör !!sorry

Läsa minnes FAQn kanske.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=17637...

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Off-topic: Vad precis har dual channel eller inte med boot tiden å göra? Just ja ungefär ingenting! Snälla svara inte alls om du inte har nåt vettigt å säga.

On-topic: Efter jag installerade SP2 tog det ett tag längre å starta windows.. 1½ minut är dock lite overkill.. Ska väl ta kring 30 sek om min tidsuppfattning inte är helt borta Är det 1½ min tills skrivbordet börjar visa sig eller tills muspekaren blir "normalt"? Kan ju hända att du har samlat på dig massa skit i autostart.. Kör msconfig, gå till Startup o kolla om du ser några saker som kan tas bort.
Hoppas det hjälper.. Lär hjälpa dig mer än dom svar du fått hittills iaf

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

En idé kan också vara att köra nån sorts registerscanner, ett skräpigt register segar ner rent allmänt och förmodligen även i uppstarten.
En annan idé är också som sagt att minska mängden program i autostart (om du nu menade tills datorn har laddat fördigt). Menade du fram till att man ser själva skrivbordet innan allt syns så kan du bortse från det senare tipset.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
En idé kan också vara att köra nån sorts registerscanner, ett skräpigt register segar ner rent allmänt och förmodligen även i uppstarten.
En annan idé är också som sagt att minska mängden program i autostart (om du nu menade tills datorn har laddat fördigt). Menade du fram till att man ser själva skrivbordet innan allt syns så kan du bortse från det senare tipset.

Ett tredje sätt : För en som inte vill leta fram vad problemet är och inte har kundskapen om hur man gör så är det bara ett sätt som funkar -------> Format c: (Dvs lägg om XP)

Mvh Frenell

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem

Jag skall förtydliga. Det är alltså från och med att datorn visar XP loggan den med svart bakrund och ett blått streck som vandrar, tills den har startat upp skrivbordet och muspekaren syns som det tar en och en halv minut. kan det ha med processorn att göra? snabbare processor, snabbare upp start kanske?

Xp är precis omlagt!

Permalänk

på min AMD 1200mhz så tar det ganska kort tid att starta
men när jag försökte överklocka den så gick det väldigt långsamt

så jag sudda ut det ja rita på cpu'n och då började det funka normalt igen

det kan ju möjligtvis att du ahr ritat fel i processorn eller nåt

Permalänk

Jag kan säga att jag upplevde samma sak. Då var det netlimiter som sabbade hela datorn. netlimiter gjorde så att min brandvägg blockerade explorer, och när jag skulle avinstallera brandväggen (som jag trodde det var fel på) så kraschade uninstallen. Sen var varje uppstart skitseg. Samma visa var det vid omformatering +netlimiter. När jag till slut insåg vad det djävulska programmet gjorde och inte installerade det efter formatering funkade allt klockrent

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

Kollat så hårdisken inte går i pio eller något ?
Då går det hyffsat segt att starta windows.

http://www.retestrak.nl/ kolla under tweaks finns en del man kan göra för att få fart på datorn.

Visa signatur

Hej Hop