Permalänk

Vad är cute.pif ?

Tjejen fick en länk skickad till sig, cute.pif var i slutet på den, hon klickade på den men det kom upp ett felmedelande. Hittar inget på nätet om det men de va in som trodde det var ett MSN eller Explorer-virus, men hon använder Firefox och Trillian så det kanske inte gör nått? Är det farligt och hur får man bort det?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om den är skadlig. VAd den gör i alla fall är att den skickar sig själv till alla på personen i frågas kontaktlista.

Visa signatur

Life is to short to die for...
Don´t piss me off..

Permalänk

länken kom till mig men jag tryckte inte på den, fick den av en person som jag inte snackat med på länge

Visa signatur

MSI K8N NEO4 PLATINUM | AMD 64 3200+ | Corsair CMX512-3200XL XMS3200 2x512 | Powercolor X850XT 256MB DDR3 520/540 MHz | Seagate Barracuda, 7200rpm ATA - 80 Gb
3dmark 01: 23635 3dmark 03: 12440 3dmark 05: 4995
60 Shaman - Eonar http://ctprofiles.net/4658795

Permalänk
Medlem

Ska det vara så svårt att inte klicka på allt man får tillskickat sig eller?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

öhm.. .pif filer brukar man skicka trojaner med. Fast tror dom bara vill ha uppmärksamhet.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

om ni kollar egenskaper så verkar det vara en genväg till något som heter messengerAPI.exe om det kan vara till något hjälp. Mina polare säger att alla msn kontakter öppnas i nån sekund och sedan stängs. Kan vara så att just under den tiden så skickas länken automatiskt utan att man märker det. Nu till frågan, gör det här lilla virus någon skada?

Visa signatur

AMD Athlon XP2800+ Sempron, Aspire X-Dreamer II Miditower black 400W ATX,Maxtor 120Gb 7200rpm,Radeon 9800Pro 128Mb DDR, Kingston 512 DDR, EPoX EP-8RDA3i nForce2 Ultra400 Audio LAN SocketA ATX

Permalänk
Permalänk

Kort och gott, om man inte använder MSN verkar man vara säker.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Hur fasen skyddar man sig mot dessa... fungerar NOD32 mot sånna här filer? varför har dom itne gjort några FIX filer än som dom har på massa andra virus

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazzy123
Hur fasen skyddar man sig mot dessa... fungerar NOD32 mot sånna här filer? varför har dom itne gjort några FIX filer än som dom har på massa andra virus

Det enklaste är väl att låta bil att klicka på alla underliga länkar folk skickar till en på msn.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clawf|nger
Det enklaste är väl att låta bil att klicka på alla underliga länkar folk skickar till en på msn.

Precis. Så har jag sagt till alla som har frågat mig samma sak. Det bästa virusskyddet är sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

.PIF är en DOS-genväg.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Jag har fått såna där meddelanden idag...

plus meddelanden med två program som hette "Bitchslap me!" och "Jennifer Lopez". Båda var 17 kb stora.

Som tur var är att jag inte har öppnat / laddat ner dem, då jag vart lite misstänksam.