Permalänk
Medlem

Guide: Glowwire i tangentbord

Denna mod gjorde jag för ca ett år sedan, men har inte orkat göra en guide på hur man ska göra förän nu:P

För att göra denna mod behövs:

  • Ett tangentbord med tillräckligt stort mellanrum, mellan tangenterna och själva "plattan" under, för att det ska gå att dra en glowwire där utan att den är i vägen.

  • 2 x 1,5m glowwire

  • Lagom stor borr (jag använde mig av någon sorts frässpets på en dremel)

  • Lim t.ex. snabblim(superlim), funkar dock utmärkt med smältlim, men man måste se upp så man inte smälter glow wire:n med den varma spetsen på limpistolen.

  • Någon form av kontakt med passande sladd(om man vill ha en lite snyggare och längre sladd än de som sitter på invertern). jag använde mig av en gammal PS2-kontakt från ett skrotat moderkort och en sladd från en skräpig mus.

  • Multimeter eller motsvarande för att mäta ohm(för att ta reda på till vilken ledare i sladden de olika pinnarna på kontakten man valt hör)

  • Sist men inte minst: tålamod!

OBS! se till att testa så glowire:arna fungerar innan de limmas fast, är ju inte så himla skoj att rycka bort allt och börja om från början igen....

Tangentbordet jag använde mig av.

Börja med att skruva isär tangentbordet och bänd bort alla knappar. Borra sedan alla hål (rosa punkter)

Bild på hur wire:n sen ska dras.

Ungefär såhär bör de färdiga hålen se ut.

När alla hål är färdiga är det bra att testdra wire:arna en gång för att se så att alla hål är lagom osv. Det är även viktigt att man inte böjer eller sliter i dem allt för mycket då de kan gå sönder.

Såhär ser dragningen ut på "insidan" av tangentbordet.

Grön ring markerar den ände av glowwire:n som kopplas till invertern, och röd ring markerar den andra.

Suddig närbild på dragningen på baksidan av pil- och returtangenter(vill inte skriva enter^^).

Wire:arna sedda från utsidan.

Eftersom sladdarna till invertern var rätt korta och "skrynkliga" valde jag att löda ihop dem med en gammal mussladd jag hade hemma.

För att kunna koppla in mussladden i tangentbordet anväde jag mig av en PS2-kontakt som jag sågade ut hål för i tangentbordet.

Kontakten på plats.

Sladdarna från glowwire:arna lödde jag fast på PS2-kontakten och limmade dit en bit av en vit blyerstspenna som distans. Det är ju inte så kul om hela kontakten lossnar och ramlar in i tangentbordet när man trycker in sladden

Så blev det hela.

Edit:
Eftersom många frågat hur man ska göra med mussladden och PS/2-kontakten så har jag gjort en liten ritning till det.

Så kopplar man normalt in glowwire:arna till datorn.

Så löste jag det hela.

Invertern omvandlar 12volts likspänning till ca 100V växelspänning och är gjord för att klara av att förse 2 Glowwire:ar med ström. Från invertern går det 2 sladdar med 2 ledare i varje(2 ledare per wire).
Ändarna på sladdarna(där det sitter en liten kontakt) klippte jag bort och sedan skalade bort lite isolering. Samma sak gjorde jag med sladdarna på glowwire:arna som ska kopplas på kontakterna på inverterns sladdar. Därefter tog jag en gammal mussladd och mätte med multimeter(inställd för att mäta kiloOhm) vilka 4 av de 6 pinnarna i kontakten som hörde ihop med de 4 sladdarna i andra änden.
Sedan lödde jag ihop de 4 sladdarna från invertern med de 4 från mussladden. Sladdarna från glowwire:arna lödde jag fast på de 4 stift i PS/2-kontakten som motsvarar pinnarna på mussladdens kontakt.
En god idé kan vara att ohm-mäta allt igen innan man kopplar in strömmen för att se om allt funkar.

Hoppas det klargjorde en del!

Fler bilder finns på http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=207...

Om det är något som är otydligt så säg bara till!

Permalänk
Medlem

Nice guide

Visa signatur

_:_

Permalänk
Medlem

trevligt litet tangentbord, är nog lite för feg/fattig för att göra sådärr med mitt kanske med något gammalt iofs

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inte svårt o minnas vart knapparna ska sitta sen?
Fan det där blev ju riktigt snyggt, kanske vågar mig på något sånt

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Inte svårt o minnas vart knapparna ska sitta sen?
Fan det där blev ju riktigt snyggt, kanske vågar mig på något sånt

Heheh, nej det avr faktiskt inte så svårt. Lite roligare variant av pussel typ:D
Är bara att tjuvkika på ett annat tgb ifall man inte får ihop det;)

edit: skrev "pyssel":P

Permalänk

skulle du kunna ge mej en länk till neon-stripen du använder ?

skulle vara väldigt snällt

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

köpte glowwire:n på www.gtek.se

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få ett schema elelr så?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

nu saknas bara under "F" tangenterna

annars såg det jäkligt bra ut

Permalänk
Medlem

hur mycket glowwire gick det åt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Skulle man kunna få ett schema elelr så?

Ett shema skulle vara uppskatat ja. Bra guide annars.

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk
Medlem

NEJ! jag drar inte sönder mitt ULTRA FLAT X för lite bling bling!

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

Vad är det ni vill ha schema till? Hur man löder på PS2-kontakten eller vadå?

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, ska göra det imorgon :up:Jag tror det blir finare med blått ljus i ett svart tangentbord Du kan inte förklara mer vad du gjorde med ps2 kontaken, jag fattar inte

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Den här "Glowwire", har den ett annat namn? Typ, EL-WIRE eller neonwire?

Permalänk

blev riktigt snyggt!!

Visa signatur

Dator: Intel Celeron CPU 2,4o GHz
2,42 GHz
256 MB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Riktigt snyggt, ska göra det imorgon :up:Jag tror det blir finare med blått ljus i ett svart tangentbord Du kan inte förklara mer vad du gjorde med ps2 kontaken, jag fattar inte

Det jag gjorde med PS/2-kontakten och mussladden är att jag använde den som förlängning eller hur man nu ska säga:P så istället för att borra ett hål och dra ut orginalsladdarna direkt ut ur tangentbordet, så klippte jag av dem och lödde fast dem på en ps/2-kontakt. Därefter lödde jag fast sladdarna från invertern på änden av mussladden. Krångligt att förklara bra=/ får nog ta och göra nån form av ritning på det imorn....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Den här "Glowwire", har den ett annat namn? Typ, EL-WIRE eller neonwire?

Jepp, same shit diffenent name:P

Permalänk
Medlem

hum, jag måste vara dum i huvudet eller bara trött, men jag fattar lite mer nu iaf, en ritning hade varit på sin plats

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

*glor på sitt apple tangentbord*

Nja...näe

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

*tittar starkt på sitt tangenbord som är jävligt fult å tänker*

ja vafan... vart köper man 3 meter glow-wire?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
hum, jag måste vara dum i huvudet eller bara trött, men jag fattar lite mer nu iaf, en ritning hade varit på sin plats

Vad är det du inte förstår... mussladden fungerar som en vägg kontakt. T ex. sladden du drar från väggen till nätagget. Fast mussladden går från datorn nätagget till tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
Vad är det du inte förstår... mussladden fungerar som en vägg kontakt. T ex. sladden du drar från väggen till nätagget. Fast mussladden går från datorn nätagget till tangentbordet.

aha! ja! nu fattar jag gah, så dum jag är. tack så mycket *bockar och bugar*

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Men kopplar du in musladden på 12 volten sen då eller? :S

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Men kopplar du in musladden på 12 volten sen då eller? :S

Nje, när man köper glowwire så följer det med en inverter(som kopplas till 12V), och det är invertern som jag lött på mussladden...aja ska fixa en ritning imorn

Permalänk
Medlem

Hmm?? Musladden går väll bara på 5 volt?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Chef
*tittar starkt på sitt tangenbord som är jävligt fult å tänker*

ja vafan... vart köper man 3 meter glow-wire?

Funderar också på var man kan hitta glow-wire. Hittade på elfa men 150kr för 1,5m är lite väl dyrt... men sen så får man med en massa kontakter och grejer så att det bara är att plugga in.

Visa signatur

Dator1:pentium 4. 3,4ghz | 1024mb ddr2 ram. | ati radeon x800 xt 256mb grafikkort pci-e
Dator2: pentium 4 2,6ghz | 512mb ddr ram | 128mb grafik Dator3: pentium 4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | 128mb grafik
Dator4(laptop):pentium4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | ati radeonT 9700 128mb ram.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Måste man löda det där med PS2 kontakten?

Kan man inte bara koppla in den direkt till den "vanliga" invertern, men då blev sladden lite kort eller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Hmm?? Musladden går väll bara på 5 volt?

Mussladden är inte alls kopplad till moderkortet eller så. Det är bara en sladd som vilken annan sladd som helst.