Jaha...detta var ju kul

Permalänk

Jaha...detta var ju kul

Startade datorn i morse men kom inte speciellt långt.
Efter den första bilden där man ser temperatur etc, blir skärmen svart några sekunder, 5-7 kanske, sen kommer detta meddelande:

"Windows kunde inte startas på grund av att följande fil är skadad eller saknas"

"C:\\windows\system32\config\system"

Jag har absolut ingen aning om vad som hänt eftersom datorn funkade precis som den skulle igår och eftersom jag inte kan speciellt mycket om datorer så frågar jag vad jag ska göra här först innan jag sabbar allting.

( jag är inte mig själv utan min dator )

Permalänk

virus som har pajjat ditt windows?

Permalänk

mjo

alltså grejen är den att jag har aldrig haft nåt trassel med datorn innan, plus att så sent som i lördags körde jag viruskontroll (norton) diskkontroll och defragmentering. Och då hittade den inget fel. Det enda jag kan tänka mig jag har fått virus ifrån är i såfall World Of Warcraft, för det var det allra sista jag gjorde på datorn.

Men tror ändå inte att det är virus...

Permalänk

kan det vara windows?

lite alvar, du har nog drabbats av något skumt microsoft fel, jag tappade min skärm och mitt filsystem på min laptop över en lunch rast. tog tre månader att reparera. så jag hoppas att du har tagit backup på alla filer och formaterar om lr reparerar windows installationen

Permalänk

mjo

Ja, det står ju att jag ska sätta in WindowsXP installations CDn så kanske den kan reparera/ersätta filen. Problemet är bara att jag är 99% säker att även om det funkar kommer allt jag har på datorn att raderas. Och det är ju inte så kul eftersom jag inte har nån backup. Nevertheless så ska jag testa det så fort jag hittar skivan. (inte direkt varje dag man använder den.)

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du får mer hjälp i windowsforumet.

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

aha

Jaså det fanns ett sådant

Tack.

Permalänk
Medlem

Re: mjo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghostgoose
Ja, det står ju att jag ska sätta in WindowsXP installations CDn så kanske den kan reparera/ersätta filen. Problemet är bara att jag är 99% säker att även om det funkar kommer allt jag har på datorn att raderas. Och det är ju inte så kul eftersom jag inte har nån backup. Nevertheless så ska jag testa det så fort jag hittar skivan. (inte direkt varje dag man använder den.)

ingenting kommer att raderas, det kommer bara lägga till filer som inte finns, eventuellt reparera om dom är trasiga.

Permalänk

Ok!

Väldigt skönt att höra, hoppas det funkar...

Permalänk
Medlem

Re: Re: mjo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triggah
ingenting kommer att raderas, det kommer bara lägga till filer som inte finns, eventuellt reparera om dom är trasiga.

jag är inte hundra men jag tror han måste ominstallera ev. ServicePackar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

hmm

Rätt intressant. Jag satte i windowsxp skivan och inget händer.....kommer bara till samma meddelande...

Permalänk
Medlem

du måste nog ändra bootsekvensen så den bootar CD-rom först.

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Re: hmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghostgoose
Rätt intressant. Jag satte i windowsxp skivan och inget händer.....kommer bara till samma meddelande...

testa ändra så att datorn botar från cd:n

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk

kk

Ok, nu har jag lyckats starta den från skivan. Valde reparera och kom till återställingskonsollen. Här ska man tydligen skriva massa saker....trodde det skulle gå
automatiskt...kommer ingen vart, vad ska man skriva?

Permalänk
Medlem

Re: kk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghostgoose
Ok, nu har jag lyckats starta den från skivan. Valde reparera och kom till återställingskonsollen. Här ska man tydligen skriva massa saker....trodde det skulle gå
automatiskt...kommer ingen vart, vad ska man skriva?

vad står det?

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk

re

ok nu hittade jag en liten 'tutorial' om hur man reparerar detta fel genom att kopiera filen från skivan. Jag skrev så här:

cd system32\config
dir system
copy c:\windows\repair\system

sen valde jag att skriva över den nuvarande filen.
skrev därefter exit och startade hoppfullt om datorn.

Nu när den startas kommer den så att jag får välja felsäkert läge,. normal start etc.. och vad jag än väljer kommer den bara till en svart skärm och en markör som blinkar uppe i vänstra hörnet.

Verkar som jag lyckades förvärra det hela, fan man ska inte ge sig in på sånt här....