Datan startar men det finns ingen bild (det är inte skärmen)

Permalänk
Inaktiv

Datan startar men det finns ingen bild (det är inte skärmen)

Min dator startar, men min skärm går i standbyläge när den är inkopplad (när ja kopplar ur och sätter på kommer "no signal" bilden iaf.) jag har testat byta skärm, grafikkort, testat starta datorn med endast grafikkort då jag kopplat ut hårddisken,cdn och diskettuttaget.
Det började med att datorn startade om sig själv, när jag kollade i BIOS så stog det "Power fan 0 RPM"...jag kollade alla fläktar och allt funkade.....men sen när ja gick ut en stund och kom tillbaka var skärmen helt svart,,,och nu är den som jag beskrivit ovan...jag skulle uppskatta hjälp JÄVLIGT mycket om det är någon som tror vad det kan bero på...
Tack på förhand, Schampo

Permalänk
Medlem

kollat så att det inte är någon vajsing mellan moderkort och grafikkort? nåt litet glapp typ..

Permalänk
Inaktiv

nja...kikat på kortet..ja e inte så kunnig när det gäller hårdvara...ja såg inget spontant..men ja ska kola närmre..tack för tipset fan

Permalänk
Medlem

CPU'n kan ju ligga i "off-läge", så att säga...

men du tar även upp BIOS, hm...d e jävligt klurigt, ...kör en dos search..o kolla om hårdvaran är ur funktion

Visa signatur

Äkta O Väl!

Permalänk
Medlem

Kopierat från faq:en

1. Allting startar men skärmen är svart.

Här har det varit tre saker som varit felet för mig.
Första gången så var den en kompis som hade detta problem. Då visade det sig att han hade glömt sätta distanserna mellan chassit och moderkortet.
Andra gången var det nätaggregatet som inte gjorde jobbet. Den orkade helt enkelt inte att starta upp allt gissar jag. För när jag bytte ut det så startade datorn upp direkt.
Tredje gången var det moderkortet som inte fungerade. Lampan lyste på moderkortet som visade att den hade ström. Testade systemet med ett nytt moderkort och det fungerade. Jag returerade moderkortet och mycket riktigt var det fel på det och fick ett nytt. Om datorn har fungerat så kan det vara svullna elyter som är problemet med moderkortet. (se punkt 7)

Om ingen av de tre ovanstående fungerar för dig finns kan man alltid själv göra en felsökning. Jag brukar göra på följande sätt: Koppla ur allting utom, processorn, ramminnet, grafikkortet och powersladden som du kopplar till moderkortet. Får man inte någon bild nu så får man börja byta ut de olika delarna en efter en tills man hittar problemet.

"olirc" här på sweclockers hade en dator som strulade. Det visade sig att att kringutrustingen kan göra så att datorn inte startar heller. Då var det ett trasigt tangentbord som orsaken.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Inaktiv

1000 tack frantic, jag ska kolla upp det!!!