Permalänk

Ny datorn överhettas

Köpte en sprillans ny dator för inte så länge sen men den har redan börjat krångla.

Jag har nättagg, Chassifläkt, CPU fläkt, Grafikkortsfläkt men endå så överhettar den sig själv.

Med inga program uppstartade så ligger den på ca 38 grader. Men när jag spelar då WoW som e det enda installerade spel jag har så stiger datorn till 57 grader och då blir bildskärmen svart och 2 sek senare så dör ljudet och allt låser sig.

Jag vet inte vad jag ska göra åt detta, köpte ju då en chassifläkt idag och satte dit, visserliggen sjönk den från 49 grader till 38 grader när inget e uppstartat men fortfarande så funkar det inte.

Någon som har någe förslag??

Värmen ligger runt om CPUn så jag tror det har nått med den att göra, jag har kylpasta o så också så det ska inte vara någe problem.

Permalänk
Medlem

Cpun är inte trasig min är på 63 i fulload.
Kan vara grafikkortet som krånglar eller skärmen...

Permalänk

Okej....så när CPUn når en viss värme så ere nått annat som krånglar?

Permalänk
Medlem

vilken storlek har du på cpu fläkten?
vilket varvtal ligger den i. kan du kolla i biosen vad cpu fläktens RPM har.
de e inte grafikkortet. de kan inte bli överhättat om du inte gör nått menar att beroende på om du spelar ett effect krävande spel så blir ju kortet varmt men kortet har ju inte me cpu:ns grader att göra.

om skärmen stänger av sig så ska ju inte datorn dö. de e inge fel på grafikkortet. de e att din cpu inte får den kyla den behöver. så som jag sa antingen så e de inte full effect på cpu fläkten lr så kan de va något fel som data byggarn gjort. sök upp försäljaren.

Visa signatur

snygg, snabb o kunglig

Permalänk

kolla även om du har installerat kylfänsen rätt, dvs rätt håll och att den har kontakt med processorn eller så kan det helt enkelt vara nordbryggan eller ngt sånt också.

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk

Låter bekant, Vad har du för watt på ditt nätagg? och är de jordad kabel?
Hade nämligen samma problem med min gammla 500mhz'are som inte var jordad.

Sen även samma problem med min nuvarande burk.
mitt nätagg är då på 350w och det fugerar ju fint för min amd 2800+ och radeon 9600pro.

Men efter att jag instalerade mitt vapo system till datorn så orkade inte näragget att driva, den drev allt utom grafikkortet, då trodde jag att de eventuellt hade gått sönder.

Det kanske kan vara att ditt näragg precis precis orkar driva sen när du lirar WoW så slocknar allt ? :P, ingen aning :>

Permalänk
Medlem

I mitt bios finns nåt som heter "Shutdown Temperature" där jagkan välja när datorn ska stängas ner pga för mkt värme, du kanske har den på 55, det låter väldigt lite men det var bara en tanke jag fick...

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

tänkte samma tanke som senda^sm. Du kanske har den på för låg gränstemperatur.. Kolla det, du förlorar ju inget på det.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk

låter som att grafikkortet inte får tillräckligt med kräm. har du nyare grafikkort, så kanske du glömt strömförsörjningen? annars kan det vara lite vekt nätagg.

ge gärna lite spec på vad det är för nätagg, om du har mycket utrustning såsom fläktar, fläktkontroller, hårddiskar m.m. och även vad det är för CPU samt grafikkort.