Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

måste fråga en sak... sitter o skriver en labbrapport och undrar om sin invers är samma sak som arcsin... behöver svar rätt snabbt

Visa signatur

[size="1"]AMD Athlon XP2000| Abit KR7A-RAID |4 x IBM 80GB 120GXP | 512 MB DDR | Alpha PAL 8045T | Plextor 12/4/32 SCSI | Plextor UltraPlex SCSI osv....[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trident
måste fråga en sak... sitter o skriver en labbrapport och undrar om sin invers är samma sak som arcsin... behöver svar rätt snabbt

arcsin är den inversa funktionen av restriktionen av sin till intervallet [-pi/2,pi/2]
sinusfunktionen definierad för alla reella tal är inte injektiv (inverterbar) eftersom den antar samma värde flera gånger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

arcsin är den inversa funktionen av restriktionen av sin till intervallet [-pi/2,pi/2]
sinusfunktionen definierad för alla reella tal är inte injektiv (inverterbar) eftersom den antar samma värde flera gånger

Om vi säger så här:

Vinkel X
Sida A och B är känd

Sin X = A/B
X = Sin¨1(A/B)

Kan jag istället för att skriva Sin¨1, skriva arcsin?? MS equationgrejjen vill inte rita ut minustecknet....

Visa signatur

[size="1"]AMD Athlon XP2000| Abit KR7A-RAID |4 x IBM 80GB 120GXP | 512 MB DDR | Alpha PAL 8045T | Plextor 12/4/32 SCSI | Plextor UltraPlex SCSI osv....[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trident

Om vi säger så här:

Vinkel X
Sida A och B är känd

Sin X = A/B
X = Sin¨1(A/B)

Kan jag istället för att skriva Sin¨1, skriva arcsin?? MS equationgrejjen vill inte rita ut minustecknet....

beteckningen sin^(-1) (det var det du menade?) tycker jag är en dålig beteckning, eftersom det inte rör sig om en invers till sinusfunktionen, utan en restriktion av den, så visst, använd arcsin istället

om det är givet att -pi/2<X<pi/2 gäller att Sin(X)=A/B<=>X=arcsin(A/B)
som du skrev
allmänt gäller:
sin(x)=y <=> x=arcsin(y)+n*2pi eller x=pi-arcsin(y)+n*2pi, där n är ett heltal

edit: jag är trött.. *gå och lägga sig*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

beteckningen sin^(-1) (det var det du menade?) tycker jag är en dålig beteckning, eftersom det inte rör sig om en invers till sinusfunktionen, utan en restriktion av den, så visst, använd arcsin istället

om det är givet att -pi/2<X<pi/2 gäller att Sin(X)=A/B<=>X=arcsin(A/B)
som du skrev
allmänt gäller:
sin(x)=y <=> x=arcsin(y)+n*2pi eller x=pi-arcsin(y)+n*2pi, där n är ett heltal

edit: jag är trött.. *gå och lägga sig*

Eftersom det gäller fysik och jag inte orkar tänka på den mer nu får det duga

Visa signatur

[size="1"]AMD Athlon XP2000| Abit KR7A-RAID |4 x IBM 80GB 120GXP | 512 MB DDR | Alpha PAL 8045T | Plextor 12/4/32 SCSI | Plextor UltraPlex SCSI osv....[/size]

Permalänk
Avstängd

1) En fader, som är 33 år, är 66 gånger så gammal som sin son. Efter hur många år blir han endast 6 gånger så gammal?

2) En person som tillfrågades om sin ålder svarade: "För 9 år sedan var jag 26 gånger så gammal som min son, men om 2 år blir jag blott 4 gånger så gammal."
Hur gammal var han?

Visa signatur

[size="1"] Soyo Dragon+ || Athlon XP 1600+ || 2 x 256 Crucial || Barracuda IV || RADEON 8500 || Chieftech blå || Alpha 8045T + Enermax || Sony 16x10x40x || Win2k || Samsung 17'Dfx[/size]

Permalänk
Medlem

Jag har ett:

"Planet ax - y - bz + 2 = 0, där a och b är konstanter, går genom punkten (2, 0, 3) och är parallellt med vektorn v = (1, -2, 2). Bestäm planets ekvation."

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tHeRipper
1) En fader, som är 33 år, är 66 gånger så gammal som sin son. Efter hur många år blir han endast 6 gånger så gammal?

2) En person som tillfrågades om sin ålder svarade: "För 9 år sedan var jag 26 gånger så gammal som min son, men om 2 år blir jag blott 4 gånger så gammal."
Hur gammal var han?

Efter lite snabbt räknande under middagen fick jag:
1) 6 år

2) 48 år

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk

Goldfish din n00b, du får ju lyssna på lektionerna , )

he he, man kanske skulle böja plugga till det där snart , )

Visa signatur

Aure entuluva!
[color="#0D02A0"][mail] | 6290343[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfish
Jag har ett:

"Planet ax - y - bz + 2 = 0, där a och b är konstanter, går genom punkten (2, 0, 3) och är parallellt med vektorn v = (1, -2, 2). Bestäm planets ekvation."

vi kan utläsa ur planets ekvation att dess normalvektor är n=(a,-1,-b)' (' = transponat)

vi vet då att n och v är ortogonala
n'*v=0: a+2-2b=0 (1)

sätter vi in punkten i planets ekvation får vi en ekvation till:
2a-3b+2=0 (2)

(1) => a=2b-2, sätt in i (2):
4b-4-3b+2=0 <=> b=2 => a=2

planets ekvation är 2x - y - 2z + 2 = 0

Permalänk
Medlem

Hur löser man denna uppgift?

Rita kurvan y=0,5x^2 - lnx x>0 med hjälp av derivata?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stigen
Hur löser man denna uppgift?

Rita kurvan y=0,5x^2 - lnx x>0 med hjälp av derivata?

derivera y m.a.p. x så fås:
y'(x)=x-1/x
y'(x)=0 om och endast om x=1
0<x<1 => y'(x)<0
x>1 => y'(x)>0

(1,1/2) är alltså ett lokalt minimum

låter man x gå mot 0 går y mot oändligheten
också då x går mot oändligheten går y mot oändligheten

nu borde du kunna skissa kurvan

Permalänk

Pierre de Fermat (1601-1665)

Talteori - matematikens drottning!

Skriver lite kuriosa för att hålla tråden levande. Försök gärna svara på frågorna som jag smyger in i texten.

Fermats stora sats (eller hans förmodan) har nog många här hört talas om. Den lyder som bekant att den diophantiska ekvationen

x^n + y^n = z^n

inte har några heltalsvärda lösningar för n > 2. I ord betyder detta att summan av två kuber inte kan skrivas som en kub, eller att summan av två kvadrupler inte kan skrivas som en kvadrupel ... osv.

Då n = 1 har vi det triviala fallet att heltalet z kan skrivas som summan av två andra heltal x och y. Men på hur många sätt kan man skriva denna summa?

Då n = 2 vet vi från gymnasiet att de pythagoreiska triplarna är lösningarna. Kan du ge en formel i k och l som genererar de pythagoreiska triplarna?

Fermat har gett namn åt de s.k. Fermat-talen. De definieras F(n) = 2^(2^n)+1.

Fermat gjorde misstaget att tro att alla tal på denna form är primtal. Men det är bara de fem första, F(0) till F(4), som är kända primtal : 3, 5, 17, 257, 65537. F(5) visade sig vara ett sammansatt tal: 641*6700417.

Visa att om 2^m + 1 är ett primtal så är det ett Fermat-primtal, dvs för att vara primtal måste m vara en potens av två.

Visa att om F(n) är ett sammansatt tal så delas det av k*2^(n+2)+1, för något k.

Då F(n) växer oerhört fort blir de talen snabbt väldigt svåra att faktorisera.

Det största Fermat-talet jag själv har faktoriserat är F(7). Skulle ni lyckas faktorisera F(8) så vill jag gärna veta hur ni gjorde.

Det är inte svaret som är intresserant här, utan hur ni gjorde. Talet är redan faktoriserat så det går att hitta på nätet.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Medlem

Vad blir detta? Gärna en liten förklaring.

. . . . . . . dy . . . . . . (Ax + B)^2
Bestäm: --- om y = ---------------
. . . . . . . dx . . . . . . . . . . x

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER || Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB || AORUS GeForce RTX™ 2080 Ti XTREME WATERFORCE WB 11G || Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL19 Dominator Platinum || Corsair RM850i 850W || 2xSamsung 970 EVO Plus 500GB || Acer 27" Predator X27 4K 144Hz HDR G-Sync Quantum Dot || EK-CoolStream RAD XE (480) Quad || EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump ||8xEK-Furious Vardar EVO 120 BB (1200-3000rpm).

Permalänk
Medlem

ojoj, fattar inte mycket av vad ni skriver,
suger fan på matte, IG i matte C ju, måste läsa upp, drygt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M@ange
Vad blir detta? Gärna en liten förklaring.

. . . . . . . dy . . . . . . (Ax + B)^2
Bestäm: --- om y = ---------------
. . . . . . . dx . . . . . . . . . . x

om man använder sig av produktregeln får man
y'=2A(Ax+B)/x-(Ax+B)^2/x^2
genom att sätta detta på gemensamt bråkstreck och utveckla lite kommer man fram till
y'=(2A^2*x^2+2ABx-A^2*x^2-2ABx-B^2)/x^2=(A^2*x^2-B^2)/x^2

Permalänk
Medlem

Sitter här och är lite småirriterad efter att ha misslyckats med tentan i linj. algebra för 5:e gången...

Hur löser man denna uppgiften. Får inte rätt på den...
Skriver av direkt från tentan:

Oe1e2e3 är ett HON-system. I detta har punkten P koordinaterna (2,5,8).
Ett nytt HON-system Oe'1e'2e'3 införes så att e'1 blir parallell med planet 3x+2y-z+1=0 och så att e'2 blir parallell med vektorn (1,1,1).
Ange koordinaterna för punkten P i det nya systemet. Flera fall är möjliga. Välj ett!

Visa signatur

"You want sympathy? Look in the dictionary between shit and syphillis" - Major Payne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zwoop
Sitter här och är lite småirriterad efter att ha misslyckats med tentan i linj. algebra för 5:e gången...

Hur löser man denna uppgiften. Får inte rätt på den...
Skriver av direkt från tentan:

Oe1e2e3 är ett HON-system. I detta har punkten P koordinaterna (2,5,8).
Ett nytt HON-system Oe'1e'2e'3 införes så att e'1 blir parallell med planet 3x+2y-z+1=0 och så att e'2 blir parallell med vektorn (1,1,1).
Ange koordinaterna för punkten P i det nya systemet. Flera fall är möjliga. Välj ett!

okej... vi vet att e'1 skall vara ortogonal mot vektorerna (3,2,-1) och (1,1,1)
då kan vi lämpligen ta kryssprodukten mellan dessa två vektorer
(3,2,-1)x(1,1,1)=(3,-4,1)
nu har vi alltså två valmöjligheter att välja e'1 (olika tecken)
välj e'1=1/sqrt(26)*(3,-4,1)
vi kan också välja e'2 på två sätt, välj e'2=1/sqrt(3)*(1,1,1)
nu kan vi bara välja e'3 på ett sätt:
e'3=e1'xe'2=1/sqrt(78)*(3,-4,1)x(1,1,1)=1/sqrt(78)*(-5,-2,7)

nu har vi följande transformationsmatris:
T=
[3/sqrt(26),1/sqrt(3),-5/sqrt(78)]
[-4/sqrt(26),1/sqrt(3),-2/sqrt(78)]
[1/sqrt(26),1/sqrt(3),7/sqrt(78)]

och e'=eT
om X är koordinater för en punkt i basen e så ges koordinaterna för punkten i basen e' av TY
X=TY<=>Y=inv(T)*X
inv(T)=transponat(T), eftersom T är en ortogonal matris
Nu är det bara att utföra matrismultiplikationen transponat(T)*X
där X=(2,5,8) för att få fram de nya koordinaterna

Observera att alla vektorer skall skrivas som kolonnmatriser...

Permalänk

Har tråden vanartats?

Sitter och skummar igenom vad som skrivits hittils i tråden. Efter att ha stött på flera kommentarer som "vad är det här för matte, fattar inte ett jota" har jag fått en liten tankeställare.

Är det kanske så att tråden utvecklats i en riktning som inte var tänkt från början, frågar jag mig själv.

På sista tiden har nivån på matten som diskuteras här höjts förbi gymnasienivå, vilket inte lämnar så mycket spelrum mer än för några få här. Jag inser att jag själv bär en del av ansvaret för detta. Som intresserad är det lätt att ta upp saker som man själv tycker är kul.

Kanske är det så att för mycket matte på högskolenivå har en avskräckande effekt på de som kämpar med t.ex. matte C på gymnasiet. Att det då kan kännas dumt att fråga om ett problem som handlar om procenträkning som man kört fast på.

Vill slutligen understryka att den här tråden är till för alla. Här ska man kunna be om lite hjälp och kunna få en bra förklaring som bidrar till ökad förståelse. Som vi sett finns här personer med hög tillgänglighet och som kan svara på det mesta (raol m.m.).

Jag hoppas att denna tråd ska kunna skapa ett större intresse för matematik och verka som motivationshöjare för alla läsare.

Tråden finns här för er som just nu kämpar med matten i skolan eller på fritiden. Även om diskussionen ibland förs på en högre nivå.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Medlem

Usch jag har skrivit alldeles för lite i denna tråd (typ noll inlägg) trots att matte verkligen kan vara superkul

Nåja, här är ett problem som borde kunna lösas av de flesta som går i gymnasiet... Dock kommer nog ingen att göra det utan att kolla på lösningen, eller ja det e klart det verkar ju finnas rätt smarta personer här men det är ett så dumt problem... jaja här kommer det

Problemet med prästen och klockaren
Prästen (P) och Klockaren (K) träffas utanför kyrkan efter högmässan:

P: Väldigt lite folk i kyrkan idag. Bara tre personer förutom oss två. Jag roade mig med lite matematik under högmässan. De tre närvarande församlingsbornas ålder är faktiskt dubbelt så mycket som Din ålder, kära klockare. Och om man multiplicerar deras ålder, så blir produkten 2450.
Kan Du med ledning av detta säga hur gamla de tre församlingsborna är?

K: (efter långt tänkande) Nej det klarar jag inte. Jag måste ha fler ledtrådar.

P: Ja, det har Du rätt i. OK, jag är äldst av oss fem!

Alltså:
- Hur gamla är de tre församlingsborna?
- Hur gammal är klockaren?
- Och framför allt: Hur gammal är prästen?

(ja,det finns lätt att hitta svaret om man söker, men posta det inte med en gång bara därför.. låt folk plågas lite )

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Lös olikheten 2sin(3x) =>(mindre än eller likamed) 1 i perioden 0 <= x <= 120.

Enligt facit är svaret 10 <= x <= 50.

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klabbe
Lös olikheten 2sin(3x) =>(mindre än eller likamed) 1 i perioden 0 <= x <= 120.

Enligt facit är svaret 10 <= x <= 50.

Jag antar att du menar i grader och inte i radianer.

Dela med 2 och lös likheten sin(3x) = 1/2 i intervallet [0,120].
Alltså 3*x = arcsin(1/2) + 2*n*Pi och 3*x = Pi - arcsin(1/2) + 2*n*Pi. I intervallet [0,120] är n = 0.

Hur tar man reda på vad arcsin(1/2) blir? Man tittar på den vinkel i en rätvinklig triangel där motstående kateter delat med hypotenusan är lika med 1/2. Vinkeln är alltså 30 grader.

Dela med 3 så får vi att x = 10 grader och x = 50 grader. Då 120 grader betyder en hel period för sin(3x) inses att dessa värden är de enda möjliga och att för olikheten ovan blir svaret 10 <= x <= 50.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Pierre de Fermat (1601-1665)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnifique
[B]Talteori - matematikens drottning!
...
Visa att om F(n) är ett sammansatt tal så delas det av k*2^(n+2)+1, för något k.

Detta stämmer inte. om k*2^(n+2)+1 delar den n:te Fermat-talet för något k, som kommer naturligtvis även k och 2^(n+2)+1 att dela talet, något som inte sker. Faktoriseringen av Fermattalen hade inte varit så svår då. Det stämmer dessutom inte för F5, som ju är sammansatt. Är det ett skrivfel?

Att faktorisera F7 tog 335.3s medan F6 tog 0.1 s. Att klara F8 med Brute force är bara tidsödande, men kan göras på några processordygn med en algoritm anpassad för just Fermattalen. Har funderat på att försöka men inte orkat.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Pierre de Fermat (1601-1665)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein

Detta stämmer inte. om k*2^(n+2)+1 delar den n:te Fermat-talet för något k, som kommer naturligtvis även k och 2^(n+2)+1 att dela talet, något som inte sker.

det står ju k*2^(n+2)+1 och inte k*(2^(n+2)+1) ...
kollade här: http://mathworld.wolfram.com/FermatNumber.html
..och där står att alla faktorer till F(n) måste vara av formen k*2^(n+2)+1 (Lucas, 1878)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnifique

Jag antar att du menar i grader och inte i radianer.

Dela med 2 och lös likheten sin(3x) = 1/2 i intervallet [0,120].
Alltså 3*x = arcsin(1/2) + 2*n*Pi och 3*x = Pi - arcsin(1/2) + *n*Pi
. I intervallet [0,120] är n = 0.

klantigt av mig, självklart är det grader.

Varför lägger du på "2*n*Pi"?

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klabbe

klantigt av mig, självklart är det grader.

Varför lägger du på "2*n*Pi"?

detta är för att få med alla lösningar...
2*n*Pi=360°*n
räknar man inte i radianer utan i grader, ska man ange detta genom att sätta ut °-tecknet

edit: lade in ett snyggt tecken..

Permalänk
Avstängd

Detta är iofs ett fysik-problem, men ändå..

En liten boll med massan 0,025kg faller från en höjd av 2,0m. Vid studsen mot marken förlorar den 20% av sin rörelseenergi.
Hur högt stydsar den?
Bortse från friktionen mot luften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HammeR^
Detta är iofs ett fysik-problem, men ändå..

En liten boll med massan 0,025kg faller från en höjd av 2,0m. Vid studsen mot marken förlorar den 20% av sin rörelseenergi.
Hur högt stydsar den?
Bortse från friktionen mot luften.

om vi sätter potentiell energi till noll vid marken så har vi enligt energiprincipen att den vid stöten förlorar 20% av den ursprungliga potentiella energin. Nästa gång rörelseenergin är noll är alltså den potentiella energin 20% lägre än i ursprungsläget. Eftersom potentiell energi = mgh så följer att den stutsar 20% lägre, 0,8*2=1,6 m

edit: rättade felskrivning

Permalänk

Vad blir 5-2 ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
Vad blir 5-2 ?

vill du ha ett rigoröst bevis eller??