Domstol försöker stoppa Playstation

Permalänk
Medlem

Domstol försöker stoppa Playstation

90 miljoner dollar i böter och säljstopp för Playstation-konsolerna i USA. Det har Sonys spelenhet ådömts i ett patentmål i Kalifornien, skriver TT.

Sony säger att domen omedelbart överklagas, och kan därför tills vidare fortsätta sälja sina dataspel.

IT-företaget Immersion fick rätt i att tekniken som utlöser vibrationer i Playstations spelkontroller inkräktar på deras patent.

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65094485_854__,...

Mer:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=396081&previou...

Hmm, om det nu blir så, tror ni att nästa playstationkonsol påverkas? Själv kan jag tänka mig att Sony redan gått tillräckligt vinst med PS1 och 2.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Re: Domstol försöker stoppa Playstation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
90 miljoner dollar i böter och säljstopp för Playstation-konsolerna i USA. Det har Sonys spelenhet ådömts i ett patentmål i Kalifornien, skriver TT.

Sony säger att domen omedelbart överklagas, och kan därför tills vidare fortsätta sälja sina dataspel.

IT-företaget Immersion fick rätt i att tekniken som utlöser vibrationer i Playstations spelkontroller inkräktar på deras patent.

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65094485_854__,...

Hmm, om det nu blir så, tror ni att nästa playstationconsol påverkas? Själv kan jag tänka mig att Sony redan gått tillräckligt vinst med PS1 och 2.

Haha, tillräckligt med vinst? Tror du det finns något företag i denna värld som någonsin har gått tillräckligt med vinst?

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Domstol försöker stoppa Playstation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Haha, tillräckligt med vinst? Tror du det finns något företag i denna värld som någonsin har gått tillräckligt med vinst?

Jag menar, tillräckligt för att kunna lansera nästa playstation?

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så är de 90 miljonerna redan så att säga överklagade sen ett tidigare domslut som var på 82 miljoner.

Det är dessutom så att de måste sluta sälja några spel som använder sig av DualShock-tekniken på nåt spec. vänster. Det var runt 40 st spel som de måste ta ur försäljning, däribland FFX.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Snacka om löjligt, tror inte de igentligen kan sätta stop på spelen men vist hårdvaran i konsollen låter rimligt, om annat fall låter det totalt urlöjligt och fattar inte enns hur de van målet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Snacka om löjligt, tror inte de igentligen kan sätta stop på spelen men vist hårdvaran i konsollen låter rimligt, om annat fall låter det totalt urlöjligt och fattar inte enns hur de van målet.

För att domaren ville skipa rättvisa kanske?

Permalänk
Medlem

1. DatORspel inte dataspel. Och att DN av alla missade detta.. .USCH O FY!!

2. Kan inte tänka mig att de säljer säljstopp på spelen när det handlar om teknik i konsollen? Har du någon källa på detta Big_PHat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMole
För att domaren ville skipa rättvisa kanske?

Det är väl inte särskilt rättvist att små skitföretag kan ta patent på så generella grejer som skakande handkontroller. Tur att Sony kämpar emot, MS har ju redan betalt.

Permalänk
Medlem

Det som händer ifall Sony förlorar kampen är att de
A) Skapar en annan form utav motor som skakar
B) Betalar licensavgift till bolaget som stämde Sony i fråga.

Förhoppningsvis så kommer allt detta ske helt transparent utan att vi som kunder behöver betala mer för handkontroll/konsol/mjukvara som ifråga använder tekniken.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
1. DatORspel inte dataspel. Och att DN av alla missade detta.. .USCH O FY!!

TV-Spel hade dock varit ännu lämpligare...

Permalänk

*fel fel fel*

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Jag tror jag läste någonstans om att detta företaget som har stämt Sony även stämde Microsoft för samma sak(er), men att Microsoft handlade snabbt och helt sonika köpte upp företaget och därmed betalade böterna till sig själv. Om nu Sony betalar (vilket de med största sannolikhet måste göra) så kommer de att betala till Microsoft. Härligt det måste kännas att vara störst.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
1. DatORspel inte dataspel. Och att DN av alla missade detta.. .USCH O FY!!

2. Kan inte tänka mig att de säljer säljstopp på spelen när det handlar om teknik i konsollen? Har du någon källa på detta Big_PHat?

Slashdot.com är min källa. Sen Engadget.com. Båda siterna säger samma sak.

EDIT: Fast nu hävdar Maxconsole att själva spel-delen inte stämmer. Tja, vi märker väl i sinom tid.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

Undrar vad exakt patentet säger.
Ifall det är som vanligt i amerikanska patent att patentet gäller basala saker eller ifall det är ett verkligt intrång i patentet.

För den som plockat isär en dualshock vet hur jäkla simpla de två motorerna är.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Geniala uppfinningar är ibland simpla...

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeRonk
Geniala uppfinningar är ibland simpla...

Det jag menar är att den som hade tagit patent på något skruvformat hade blivit rik i USA i Europa måste man definiera inte bara hur skruven ska vara vinklad utan även avstånd och användningsområde.

En obalanserad elmotor i en handkontroll låter nästa lite väl simpelt men ändå jävligt specificerat.

Hur går det till med vibratorer, dildos, mobiltelefoner och personsökare?
Samma teknik men deras patent gäller inte?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if