Feedback: Ännu ett vattenkylningsprojekt

Permalänk
Medlem

Feedback: Ännu ett vattenkylningsprojekt

Tyckte det var dags att få tyst på datorn och färdigställa min gamla vattenkylning som jag påbörjade för ett par år sedan. Min gamla vattenkylning bestod av ett cpu-block från dangerden och en spann med vatten (Idle temp på 60 grader ) Och eftersom blocket var fyllt med kalk och pumpen hade börjat gå sönder bestämde jag mig för att köpa ett helt nytt kit.

Så jag slängde iväg en beställning på alphacool.de och beställde:

1. CPU-block: Alphacool NexXxos XP Bold (http://www.alphacool.de/perl/shop.pl?s=0ae16ac7ad24e7240dca&l...)
2. GPU-block: Alphacool GP-N (http://www.alphacool.de/perl/shop.pl?s=0ae16ac7ad24e7240dca&l...)
3. Mini block till gfx minnet(hehe): Alphacool MCX Graphic Set 4x (http://www.alphacool.de/perl/shop.pl?s=0ae16ac7ad24e7240dca&l...)
4. Radiator: Cape CORA 442. Passiv radiator (http://www.alphacool.de/perl/shop.pl?s=0ae16ac7ad24e7240dca&l...)
5. Pump: Sicce Nova Pu800 (http://www.alphacool.de/perl/shop.pl?s=0ae16ac7ad24e7240dca&l...)
6. HD dämpning. (http://www.alphacool.de/perl/shop.pl?s=a49863bbe885ce89b804&l...)
7. Samt en del kopplingar, nipplar, slang mm.

Jag ville först och främst få en tyst dator med så lite fläktar som möjligt, så lite skit som möjligt i burken mao.
Radiatorn är helt passiv, typ som ett element och använder inga fläktar. Pumpen kommer sitta i en spann med vatten utanför lådan.

Då kör vi...

Lådan är den billigaste och tråkigaste man kan få tag i Men den duger åt mig.

Resten av loggen finns här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=44066...

Permalänk
Medlem

nice;) ska du fixa ny tank sen eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugina
nice;) ska du fixa ny tank sen eller?

Njae. Har funderat över att sätta pumpen i lådan istället, men pallar inte fixa det just nu

Permalänk
Medlem

Jakligt najs!

Gärna lite temperaturer osv! Funka gpu-minnesblockena bra? temp före o effter?

god job!

Visa signatur

I datavärlden finns det väldigt många nollor men ytterst få ettor

Permalänk
Musikälskare

Sinkar inte dom där miniblocken vattenflödet som fan?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Sinkar inte dom där miniblocken vattenflödet som fan?

Dom ligger paralellt, inte seriellt så det är nog inget problem.

Radiatorn, var det inte meningen att man skulle köra den paralellt, såg så ut på hemsidan? Förstår varför du valde seriellt, men förklara även varför du fick slut på L böjar och fock ta till ett par T profiler istället.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Dom där minnes-blocken var nog bland det sötaste jag sett på länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Dom där minnes-blocken var nog bland det sötaste jag sett på länge.

Kan inte göra annat än att hålla med.. Riktigt gulligt

Fint bygge.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

haha håller med om att minnesblocken va det sötaste jag sett på sweclockers på länge.. men är det inte mest för att ha.. om du fattar! vanliga kopparflänsar funkar väl undefär lika bra?

Visa signatur

I R teh s0eT

Permalänk
Medlem

Haha viilka smååå block!! Dom va ju skit söta ju!

Egentillvärkade lr är dom köpta? Isf var?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Hjälpsam

Re: Feedback: Ännu ett vattenkylningsprojekt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strogge

3. Mini block till gfx minnet(hehe): Alphacool MCX Graphic Set 4x (http://www.alphacool.de/perl/shop.pl?s=0ae16ac7ad24e7240dca&l...)

Jahh undra var han hittade de blocken

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

haha, snygga miniblock ^^ gillar din radiator för övrigt. härligt bygge! glhf

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kanske har missat något, men vad kostade allt sammanlagt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Radiatorn, var det inte meningen att man skulle köra den paralellt, såg så ut på hemsidan? Förstår varför du valde seriellt, men förklara även varför du fick slut på L böjar och fock ta till ett par T profiler istället.

Jo, radiatorn är egentligen tänkt att köras paralellt men eftersom jag vill ha vatten både in och ut i botten av radiatorn så valde jag koppla den seriellt istället. Sen borde det kyla vattnet lite bättre också...
Det följde bara med T-profiler till radiatorn så jag fick köpa till extra L-profiler. Men jag gjorde tyvärr en missräkning och blev tvungen att sätta två L-profiler i fördelarna till miniblocken och fattades därmed två st till radiatorn....så det blev en fullösning där tills vidare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smider
haha håller med om att minnesblocken va det sötaste jag sett på sweclockers på länge.. men är det inte mest för att ha.. om du fattar! vanliga kopparflänsar funkar väl undefär lika bra?

Hehe, det är sant. Mest ha grej egentligen, små och söta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Jag kanske har missat något, men vad kostade allt sammanlagt?

Runt 2500kr...lite mer kanske

Tempen ligger runt 38 C på cpun, låda 33 C, vattnet 34 C.

Permalänk
Medlem

Det såg ut på bilden som om man kopplade ihop de långa "bitarna" radiator.
Kan man koppla samman flera radiatopaket?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Det såg ut på bilden som om man kopplade ihop de långa "bitarna" radiator.
Kan man koppla samman flera radiatopaket?

Javisst kan man det. Alphacool säljer även paket med 6 st "rör".
En recension på ett sånt paket finns här: http://www.rbmods.com/Articles/Alphacool/Cora6/1.php

Permalänk
Medlem

Ska du ha hinken som tank eller är de bara tillfälligt ?

Permalänk
Medlem

Hmm jag som sett fel eller står det inte vad du fick för temps och överklockning osv? :S

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Ska du ha hinken som tank eller är de bara tillfälligt ?

Kommer köra med den som tank ett tag tills jag orkar/har tid att montera pumpen i lådan istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleim
Hmm jag som sett fel eller står det inte vad du fick för temps och överklockning osv? :S

Idle temp ser du ett par inlägg upp. Jag kommer posta fler och nogrannare värden i helgen.

Permalänk
Medlem

Skabbig vattentank

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

De va ett lite smått extremt bygge det där! gillar alla bilder o utförlig text som du skrev, jävligt bra!
Undrar bara vart du har köpt prylarna nånstans, jag är rätt sugen på att bygga egen vattenkylning....

Permalänk
Medlem

fan va grymt med minnes kylning dom har ju även för mosfets å ddr ram, najs allså att bygga en dator där allt är h20 kylt

Permalänk
Medlem

Förbannat nice

Permalänk
Medlem

hur långa blir dom me kopplingarna? skulle vilja sätta såna på min burk men vill itne att dom ska sticka upp så

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite ändringar efter jag uppgraderade min dator. Mini-vattenblocken använder jag tyvärr inte längre. Det gick inte att fästa dem på det nya grafikkortet på samma sätt som jag gjorde på det gamla grafikkortet, så jag använder istället små kopparkylflänsar(Ram cooler Revoltec BGA).

Jag har även gjort det hela lite snyggare genom att ändrat lite på slangarna är kopplade och även satt in ett par 90-graderskopplingar. Har tyvärr ingen kamera nu så jag har inga bilder, men ska försöka fixa det snart.

Och ja, jag använder fortfarande kvar spannen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
hur långa blir dom me kopplingarna? skulle vilja sätta såna på min burk men vill itne att dom ska sticka upp så

Menar du miniblocken? De sticker inte upp mer än ung 1,5 cm.

Permalänk
Medlem

menar radiatorn hur långa blir dom med kopplningarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
menar radiatorn hur långa blir dom med kopplningarna?

Aha ok. Ungefär 47 cm lång är radiatorn med kopplingarna.

Permalänk
Medlem

najs tack

borde bli ganska najs med 9st såna radiatorer på sidan av ett lianli pc7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
najs tack

borde bli ganska najs med 9st såna radiatorer på sidan av ett lianli pc7

Hehe jodå, den kommer väga ett ton också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strogge
Hehe jodå, den kommer väga ett ton också

va väger en radiator då? hittade inte den infon på sidan
men så många radiatorer så lär man inte behöva nån tank å borde få riktigt bra passiv kylning
sen kan man ju sätta en bordsfläkt imot å oc:a lite