Mac OS X Tiger (10.4) annonserat!

Permalänk
Avstängd

haha hur fan kan ni klaga på att ~600 kr för ett os är dyrt.

när jag köpte xp kostade det nästan 4000 kr

Permalänk
Medlem

jag beställde min ibook den så att jag fick den runt 25:e januari, borde jag inte kunna uppgradera mitt panther till en tiger för billigare pengar än 1195:- ?
Jag är inte student, känner inga studenter.

Om du köpte en ny Mac den 12 april, eller därefter, som inte inkluderade Tiger, kan du uppgradera för enbart kostnaden för medierna. Läs mer.
sådär menar jag, ungefär. Hittar dessutom ingen 10.4.0 upgrade på engelska i svenska storen, enbart server hittar jag som upgrade.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem

Heh, man blev ju inte direkt mindre sugen på en PB nu

Undrar förresten när första Windows-klonen av Dashboard kommer

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Heh, man blev ju inte direkt mindre sugen på en PB nu

Undrar förresten när första Windows-klonen av Dashboard kommer

Du menar som: http://www.konfabulator.com/

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Heh, man blev ju inte direkt mindre sugen på en PB nu

Undrar förresten när första Windows-klonen av Dashboard kommer

Grundidén med den små "applets" över skrivbordet på det där sättet har ju funnits förut, dock kanske inte fullt lika "flashiga".

http://www.nat.org/dashboard/ är ju något rätt liknande. Dock har det projektet inte gjort så stora framsteg senaste åren, och var kanske inte riktigt lika "flashigt". Och Spotlight verkar för den "oinsatte" likna Beagle ( http://www.gnome.org/projects/beagle/ ). Att söka via metadata. Men som sagt, inte riktigt lika färdigt och flashigt... Men men, det som räknas är ju vem som får färdigt en användbar produkt först.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
haha hur fan kan ni klaga på att ~600 kr för ett os är dyrt.

när jag köpte xp kostade det nästan 4000 kr

Men windows kostar ju 20000kr mer än det är värt. När jag laddade ner gentoo kostade det 0kr.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Men windows kostar ju 20000kr mer än det är värt. När jag laddade ner gentoo kostade det 0kr.

Jo, och Windows är precis samma sak som Gentoo..
Du vet precis lika väl som jag att du antagligen aldrig betalat för ditt windows heller (kanske som bundlad OEM-version) och antagligen inte kommer betala för OS X. Inte många som ö.h.t. tycker det är värt att köpa OS egentligen.

Så att jämföra med priset man egentligen ska betala och inte priset man egentligen betalar är ju hyfsat dumt.

---
Notera detta:

Men jag håller med dig, men tycker ändå att 597kr för att få ett av världens stabilaste konsument-OS, support och garanterade uppdateringar i framtiden (10.4.x uppdateringar) gör priset otroligt befogat.
Jag har fått alla mina windows-versioner gratis (Lagligt), om jag någonsin skulle behöva betala så skulle jag nog inte göra det..

Men det förstås, du kan ju få enemy territory och army ops (eller vad det heter) gratis till ditt gentoo, så du köper väl inte andra spel heller eftersom att dom kostar pengar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Men windows kostar ju 20000kr mer än det är värt. När jag laddade ner gentoo kostade det 0kr.

det är skillnad att vara frälst på open source och vara snål.. du tillhör nog det senare facket tyvärr.
600:- är ju inte direkt några summor att gråta blod över.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Du vet precis lika väl som jag att du antagligen aldrig betalat för ditt windows heller (kanske som bundlad OEM-version) och antagligen inte kommer betala för OS X. Inte många som ö.h.t. tycker det är värt att köpa OS egentligen.

Nej, jag har inte betalat för mitt windows, det gjorde skolan. Och jag kommer bli glad för att slippa windows när jag går ut trean.
edit: Om jag inte skulle betala för os x, varför skulle jag klaga på att det är dyrt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Men jag håller med dig, men tycker ändå att 597kr för att få ett av världens stabilaste konsument-OS, support och garanterade uppdateringar i framtiden (10.4.x uppdateringar) gör priset otroligt befogat.
Jag har fått alla mina windows-versioner gratis (Lagligt), om jag någonsin skulle behöva betala så skulle jag nog inte göra det..

Gentoo är också stabilt, support kan jag få på massor med forum och irc-kanaler och uppdateringar får jag. Gratis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Men det förstås, du kan ju få enemy territory och army ops (eller vad det heter) gratis till ditt gentoo, så du köper väl inte andra spel heller eftersom att dom kostar pengar

Jag köpte spel för längesen när jag brukade spela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
det är skillnad att vara frälst på open source och vara snål.. du tillhör nog det senare facket tyvärr.
600:- är ju inte direkt några summor att gråta blod över.

Jag tillhör nog båda. Och 600kr är ganska mycket när man får 400kr i månaden och måste köpa andra saker än bara ett operativsystem.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Nej, jag har inte betalat för mitt windows, det gjorde skolan. Och jag kommer bli glad för att slippa windows när jag går ut trean.

Gentoo är också stabilt, support kan jag få på massor med forum och irc-kanaler och uppdateringar får jag. Gratis.

Jag köpte spel för längesen när jag brukade spela.

Jag tillhör nog båda. Och 600kr är ganska mycket när man får 400kr i månaden och måste köpa andra saker än bara ett operativsystem.

Nu förstår jag att du är kommunist och bor i Skåne.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Jag tillhör nog båda. Och 600kr är ganska mycket när man får 400kr i månaden och måste köpa andra saker än bara ett operativsystem.

En Ferrari kostar 1 mille, jag lever på 950:- i månaden. Men jag klagar inte, eftersom jag vet att man måste prioritera i livet ... det man inte har råd med köper man helt enkelt inte. Eller så köper man det ändå, och lever fattig som en kyrkråtta ett tag ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Nej, jag har inte betalat för mitt windows, det gjorde skolan. Och jag kommer bli glad för att slippa windows när jag går ut trean.

Gentoo är också stabilt, support kan jag få på massor med forum och irc-kanaler och uppdateringar får jag. Gratis.

Jag köpte spel för längesen när jag brukade spela.

Jag tillhör nog båda. Och 600kr är ganska mycket när man får 400kr i månaden och måste köpa andra saker än bara ett operativsystem.

1. Support kan du få på OS X och Windows på internet också, det sa jag, det är inget "Plus" för Gentoo
Uppdateringar är du inte garanterad att få, säger Gentoo-teamet "Nejtack, nu slutar vi" så sitter du där och får lita på att nån annan sätter upp ett bra Portage/Emerge träd. Varken Microsoft eller Apple har friheten att kunna sluta så, dom har åtagit sig ansvar genom att sälja en produkt..

2. Det var bara ett exempel, du vet.... Köper du nått för xxxKR till din dator så har du råd med ett råbra OS för 600kr också, sen säger jag: Hitta den Linux-dist som är lika lättanvänd, lika självklar och lika genomtänkt som OS X så vinner du

Jag älskar mitt slackware och mitt gentoo, och jag skulle inte tveka många sekunder på att betala ca 400kr för nån av dom. Och då OS X är det Enda vettiga alternativet till Mac så betalar jag mer än gärna 597kr för det.

Vad synd om dig som bara får 400kr i månaden, OS för 597kr har du inte råd med, men din säkert relativt moderna, dyra, mac hade du råd med?

Antar att du har en Mac eftersom att du verkade så intresserad av priset på OSet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert

Nu förstår jag att du är en solbränd negerjude som sympatiserar med kommunisterna och bor i buren.

Du verkar kunna det här med att föra civiliserade diskussioner..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

600 kr, det är ju typ vad ett modernt spel kostar idag...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
1. Support kan du få på OS X och Windows på internet också, det sa jag, det är inget "Plus" för Gentoo
Uppdateringar är du inte garanterad att få, säger Gentoo-teamet "Nejtack, nu slutar vi" så sitter du där och får lita på att nån annan sätter upp ett bra Portage/Emerge träd. Varken Microsoft eller Apple har friheten att kunna sluta så, dom har åtagit sig ansvar genom att sälja en produkt..

2. Det var bara ett exempel, du vet.... Köper du nått för xxxKR till din dator så har du råd med ett råbra OS för 600kr också, sen säger jag: Hitta den Linux-dist som är lika lättanvänd, lika självklar och lika genomtänkt som OS X så vinner du

1. Om gentoo-teamet säger så kan jag ju byta dist eller os.
2. Finns nog ingen dist som är lika bra som os x.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vad synd om dig som bara får 400kr i månaden, OS för 597kr har du inte råd med, men din säkert relativt moderna, dyra, mac hade du råd med?

Antar att du har en Mac eftersom att du verkade så intresserad av priset på OSet

Typ spara pengar i några år och låna lite pengar?

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
600 kr, det är ju typ vad ett modernt spel kostar idag...

Nu vet inte jag i vilken modern civilisation du lever i, men den jag lever i har sålt spel för 199:- till 449:- till pc samt konsollspel för 149:- till 799:-

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Typ spara pengar i några år och låna lite pengar?

Och så fick du ju hälften av din farsa...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Nu vet inte jag i vilken modern civilisation du lever i, men den jag lever i har sålt spel för 199:- till 449:- till pc samt konsollspel för 149:- till 799:-

Tänkte mer på PS2 spel.

När de precis kommit ut ligger de kring 700 kr...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Tänkte mer på PS2 spel.

När de precis kommit ut ligger de kring 700 kr...

Offtopic: Eller Donkey Kong 2 som kostade runt 800-900...

Ontopic: Jag vill ha! Ge mig en PowerMac!

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag förhandsbokat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

597:- är det på Mecenat eller? För på Apple Education kostar det 795:-

edit: Man fick ju med ett gäng "programkuponger" när man köpte Macen, det står att de "berättigar till systemuppgraderingar och andra specialerbjudanden från Apple Computer".

Har man någon användning av dem tro?

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem

Fattar inte att vissa måste komma in och klaga på priset på operativsystemet. Det kostar ungefär lika mycket som Windows XP, vilket är klart konkurrenskraftigt. Verkar som vissa bara måste få predika sin övertygelse. Kan ni inte hålla er till topic, vilket är släppet av apples nya operativsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ske
597:- är det på Mecenat eller? För på Apple Education kostar det 795:-

edit: Man fick ju med ett gäng "programkuponger" när man köpte Macen, det står att de "berättigar till systemuppgraderingar och andra specialerbjudanden från Apple Computer".

Har man någon användning av dem tro?

Inte om du köpte datorn innan 12 april, dom där kupongerna har varit rena skämtet de senaste 5 åren i stort sett.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Inte om du köpte datorn innan 12 april, dom där kupongerna har varit rena skämtet de senaste 5 åren i stort sett.

Anade det. Skit samma 795 är inte speciellt dyrt.

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem

Beställt. skall bli skojj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Fattar inte att vissa måste komma in och klaga på priset på operativsystemet. Det kostar ungefär lika mycket som Windows XP, vilket är klart konkurrenskraftigt. Verkar som vissa bara måste få predika sin övertygelse. Kan ni inte hålla er till topic, vilket är släppet av apples nya operativsystem.

Kostar väll bara hälften utav XP. Vi snackar XP PRO då, för home har ju bara stöd för en cpu etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
1. Support kan du få på OS X och Windows på internet också, det sa jag, det är inget "Plus" för Gentoo
Uppdateringar är du inte garanterad att få, säger Gentoo-teamet "Nejtack, nu slutar vi" så sitter du där och får lita på att nån annan sätter upp ett bra Portage/Emerge träd. Varken Microsoft eller Apple har friheten att kunna sluta så, dom har åtagit sig ansvar genom att sälja en produkt..

Eh, BeOS någon? Apple kan gå i konkan, i vilket fall det i bästa fall är någon som köper upp rättigheterna till OS X och fortsätter utveckla det. Det finns ingen extra säkerhet med att lita på en proprietär mjukvarutillverkare, om gentoo lägger av är i alla fall all källkod öppen och andra kan ta vid där gentoo slutade. Notera att jag inte tror Apple kommer att gå i graven imorgon, men Apple har varit illa ute förut, och man har som slutanvändare inget inflytande över om Apple ska fortsätta tillverka OS X eller inte. Fördel gentoo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
2. Det var bara ett exempel, du vet.... Köper du nått för xxxKR till din dator så har du råd med ett råbra OS för 600kr också, sen säger jag: Hitta den Linux-dist som är lika lättanvänd, lika självklar och lika genomtänkt som OS X så vinner du

Jag älskar mitt slackware och mitt gentoo, och jag skulle inte tveka många sekunder på att betala ca 400kr för nån av dom. Och då OS X är det Enda vettiga alternativet till Mac så betalar jag mer än gärna 597kr för det.

Angående jämförelsen med en Linuxdist, så beror det på vad man ska använda den till, och vad man menar med genomtänkt.

Sen anser även jag att 600 kr för ett komplett OS är löjligt lite pengar, med tanke på hur mycket det kostar att utveckla OS. Hade jag en Mac skulle jag inte tveka att betala 600kr för Tiger.

Edit: Trasig quote-tag (som vanligt)

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Eh, BeOS någon? Apple kan gå i konkan, i vilket fall det i bästa fall är någon som köper upp rättigheterna till OS X och fortsätter utveckla det. Det finns ingen extra säkerhet med att lita på en proprietär mjukvarutillverkare, om gentoo lägger av är i alla fall all källkod öppen och andra kan ta vid där gentoo slutade. Notera att jag inte tror Apple kommer att gå i graven imorgon, men Apple har varit illa ute förut, och man har som slutanvändare inget inflytande över om Apple ska fortsätta tillverka OS X eller inte. Fördel gentoo.

BeOS la inte bara ner det bara sådär hipp som happ, dom blev uppköpta av Palm och palm la ner det (om jag minns rätt).

Apple släpper bara sitt system som OpenSource om det skulle hända nått, redan nu är kerneln fri och stora delar av systemet baseras på GPLade mjukvaror.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
BeOS la inte bara ner det bara sådär hipp som happ, dom blev uppköpta av Palm och palm la ner det (om jag minns rätt).

Apple släpper bara sitt system som OpenSource om det skulle hända nått, redan nu är kerneln fri och stora delar av systemet baseras på GPLade mjukvaror.

GPLade?
Det mesta ligger ju under BSDL...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
GPLade?
Det mesta ligger ju under BSDL...

GPLade alt. BSDLade

Gnumake finns med, det är GPLat, sen finns det fler GNU-projekt också som är med

Jag sa inte "större delen", jag sa "stora delar"

http://www.apple.com/opensource/

där, gör en lista vilka som är GNU/GPL och vilka som är BSDL av dom där applikationerna, säger inte att Alla följer med, men alla är använda av apple och finns till OS X (oftast medföljande)

Happy counting

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
BeOS la inte bara ner det bara sådär hipp som happ, dom blev uppköpta av Palm och palm la ner det (om jag minns rätt).

Apple släpper bara sitt system som OpenSource om det skulle hända nått, redan nu är kerneln fri och stora delar av systemet baseras på GPLade mjukvaror.

Nja, Palms uppköp av Be var för att få tillgång till lite patent och deras OS-utvecklarteam, de var rätt döda redan innan uppköpet och dessutom hade de ändrat fokus till os:et till BeIA (eftersom alla visste att Internet Appliances var det nästa stora.. )

Det finns inget som tyder på att Apple skulle släppa koden till den proprietära delen av OS X fri om de gick i graven, Apple brukar inte släppa saker fritt. Kärnan är öppen eftersom de utgick från en öppen design och ville fortsätta kunna ha stöd av communityn.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?