Permalänk
Medlem

vilket ADSL-modem ska man välja

Jag hade tänkt köpa ett nytt ADSL-modem eftersom mitt nuvarande har inbyggd router som överhetter hela tiden och sen dessutom inte går att stänga av.
Jag hade därför tänkt köpa ett nytt modem och sen köra en burk med m0n0wall som router.

Har ju sätt många trådar med "vilken router ska jag välja" men aldrig nån med vilket modem.

kravet är att de ska vara stabilt (dvs. inga överhettnigar etc.) ska klara MINST 8Mbit på vanporten men gärna även 24Mbit (ADSL2+). och sen ska de inte finnas en massa inbyggt trams såsom brandvägg, router osv. eftersom jag har de i m0n0wallen.

De ända jag har sätt ute i affärerna är D-Link 300 nånting, men min erfarenhet av D-Link e inte den bästa.

Permalänk
Medlem

Jag har hört mycket bra om Zyxel. Har heller inte haft något problem med mitt exemplar heller. Den senaste versionen klarar ADSL2+ och den finns både med och utan inbyggd router. Mitt har iaf varit mycket stabilt och var heller inte överdrivet dyrt.

EDIT: Har även min router (som genererar lite värme iaf) stående på modemet utan att det visat minsta tecken på överhettning (även om värme stiger så borde det väl påverka lite).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

vilken model av zylex är bra då?, vill inte råka få en som har brandvägg och skit

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Zyxel 660H tp adsl 2+ och är helnöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mayham
Jag kör med ett Zyxel 660H tp adsl 2+ och är helnöjd.

Samma här, fick det på köpet när jag beställde Telias 24 mbit och det har inte krånglat det minsta..

Permalänk
Medlem

ZyXEL Prestige 660H Tripple Play fungerar utmärkt...

Permalänk
Medlem

jo de värkar ju bra, kan tyvärr inte hitta något ställe som säljer de... de ända jag hittar är 660M på JME.
Någon som vet om d-link 300T över huvudtaget är något att ha? betydligt billigare än zyxel.
sen enligt datorbutiken så kommer de stödja ADSL2+ med en firmware uppgarderering.

Permalänk
Medlem

Det finns i telia butiken för 695:-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det finns i telia butiken för 695:-...

ahh, tack så mycke, tänkte inte på att han kunde köpa de direkt förn nån ISP