Hjälp med nätverk - xp

Permalänk

Hjälp med nätverk - xp

Hejsan!
igår stötte jag på nått jag aldrig tidigare varit med om i mitt 3 åriga win xp liv. Jag har fixat en dator till tjejens familj och har i helgen instalerat win xp och fixat internet och sånt kul till dem.
igår kväll när instalerade jag en skrivare och en scanner åt dom och allt var frid och fröjd! sen hände det märkliga! efter en omstart så hittar inte inte xp anslutningen till det lokala nätverket. jaha vad konstigt tänkte jag och kollade att nätverkskortet funkade som det skulle vilket det gjorde. provade då att instalera om drivrutinerna för nätverkskortet vilket inte hjälpe. satte då in ett nätverkskort från en annan gammal dator och instalerade det. detta hjälpte inte heller. går då in unde nätverksanslutningar och väljer "högerklick -> uppdatera" då får jag följande felmeddelande "en lista över instalerade nätverkskort kunde inte visas. kontrolera att tjänsten network connections är aktiverad och körs" jaha tänker jag och tror mej veta vad felet är. klickar mej in under "administationsverktyg -> tjänster" därifrån väljer jag tjänsten network connections och ser till min stora förvåning att den är aktiverad och allt är som det ska! provar att starta om den med misslyckat ressultat.
så nu kära swecare vänder jag mej till er då jag aldrig varit med om detta tidigare.
hur får jag fram anslutning till lokalt nätverk´s ikonen igen? :S

jag var inne på om det kanske kunde hjälpa med att göra en reparation av xp med hjälp av skivan men eftersom jag är osäker på om det hjälper så vänder jag mej till er först. hjälp hjälp

/mvh prinze

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk

vad händer om du skriver ipconfig i cmd? (för att komma till comand så skriv cmd i kör)

Permalänk
Medlem

Om du änvänder router för att komma in på internet kan det vara bra att kontrollera så att den inte hängt sig. händer mig ibland

Permalänk

jag använder inte router. och jag har självklart provat med å starta om modemet. om jag skriver in ipconfing i cmd:n så får jag bara meddelandet "åtgärden kunde inte utföras" :S väldigt sjukt detta. nån annan som varit med om liknande?

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Medlem

Troligen krock med nån avbrottsadress?

Testa att flytta runt nätverkskortet på olika pci-platser.

Permalänk
Avstängd

Ett bra felsökningstips är att kolla loggboken...

Loggboken startar du genom Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito! (anger i såfall ofta ev. problem)

Hittar du något obegripligt så kan du nämna det i denna tråd så ser vi om vi kan klura ut en lösning!

Permalänk

okej tack för tippset! det ska jag prova! vad händer om man kör en reparation av xp? aldrigt gjort det förut.. brukar det bli bra?

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Avstängd

Prova att ta en systemåterställning. Och japp reparationer fungerar perfa.

Visa signatur

. C++
. PHP