Permalänk
Inaktiv

Barebone? [noob]

Min dator börjar bli sliten och det känns som det är dags för en ny. Men jag orkar liksom inte och sitta och plocka delar för att uppdatera den utan funderade därför på att köpa nytt så man får nya saker som fungerar ihop.

Då stötte jag på odert "Barebone" på Webhallen:
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=793&c...

Wow tänkte jag, detta ser ju jätte bra ut men det finns nog någon hake med detta. För det kan inte vara litet, billigt och bra utan att sakna någon fördel som en vanlig PC har.

Nu blir frågan vad är haken och för vilka passar Barebone?

Jag håller mycket på med Grafik typ Photoshop och ToonBoom men spelar ibland spel typ CD. Jag har fyllt min nyvarande HD med 100 Gig fotografier och vill därför även kunna bränna DVD osv. Dvs jag är mycket allorund men ingen över driven gamer.

Är Barebone nått för mig och vilket av dessa system är det som gäller? Är det nått mer som måste köpas till för att det skall fungera?

Ge mig Pro & Con

Permalänk

Rent generellt så är väl nackdelarna att det är väldigt begränsat för utbyggnad (finns oftast plats för 1-2 hårddiskar, 1 agp(eller pci-express), 1 pci, och en cd/dvd). Så vill man kunna stoppa in en massa prylar i datorn så är barebone ett dåligt val. Kan också vara lite problematiskt med kylning = hög ljudnivå på fläktar om man stoppar väldigt extrema grafikkort (om de ens får plats, värstingkorten är nog i många fall lite för stora för att ens få i, dessutom så kanske inte nätdelen pallar det), och/eller om man t ex vill överklocka processorn.

Ska du inte bygga världens extremaste speldator, utan kan nöja dig med lite mer normala grafikprestanda i spel och så, och klarar dig med en optisk enhet (DVD-bärnnare), en hårddisk, en pci-port och att det bara finns plats för två minnesmoduler (vissa kan ju tycka att det är en nackdel). Så kan en barebone nog passa bra för dig.

Funderar själv i exakt samma banor (att skaffa en barebone) och tänker använda min till spel också ibland....

Permalänk
Medlem

Som användare av barebones sedan två år tillbaka (är inne på min andra shuttle) så kan jag delvis hålla med skumtomte, dom låter förjävligt i standardutförande, möjligheten att sänka ljudet finns, men man kan inte isolera lika effektivt som i en stor låda. Värmeproblem har dom dock sällan, därför att dom byggs tillsammans med en egenskapad kylare som ofta är utvecklad att funka enormt mycket bättre än tradiitionella kylare just för att den kan monteras i chassit på exakt det sätt som tillverkaren vill.

Vissa grafikkort brukar vara för stora eller sitta för nära chassiväggen och därmed bli överhettade. Spela gör jag utan problem på min shuttle.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")