Nytt tyst chassi, Acousticase eller vänta på Antecs nya?

Permalänk

Nytt tyst chassi, Acousticase eller vänta på Antecs nya?

Hej allihopa.

Som sagt var så håller ju antec på att släppa sin nya "generation" av prestandachassin. Det kan vara så att jag inom en snarare framtid skall införskaffa ett sådant. Som det ser ut nu så litar det mot ett Acousticase, p.g.a den goda ljudisoleringsförmågan.

Dock har jag hört att de nya Antec chassina, speciellt Sonata II, skall vara bra konkurrenter.

Så jag frågar er, tror ni det är värt att vänta på dessa? Vilken prisklass kommer dessa chassin att ligga på? Jag är inte så sugen på att lägga mer än 1400-1500kr för ett chassi utan PSU, därför ligger redan Acousticase på gränsen.

I varje fall, skriv gärna vad ni tycker här :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Vill se lite rcensioner på de nya innan. Men jag är grymt nöjd med mitt acousticase -> http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43946...

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Antec P180 ser lovande ut (men jag tror den blir dyr):
http://www.silentpcreview.com/news452.html

Antec SLK3000B kanske är ett prisvärt alternativ?
http://www.silentpcreview.com/article210-page1.html

Annars finns ju denna lista att gå efter:
http://www.silentpcreview.com/article75-page2.html

Permalänk
Medlem

Acousticase är helt klart att rekommendera. Men vet inte vad som passar dig bäst. Du kan ju ta ett Antec SLK3000B, köpa acoustipack och modda det och ändå få pengar över jämfört med ett acousticase. Det är ju istort sett identiskt med acousticaset inuti, dessutom så kan du få samma ljudislolering som i Acousticaset. Fast tycker inte att du ska vänta på P180, lär bli dyrt, och dessutom är jag tveksam till om det verkligen kommer bli så tyst med alla fläktarna i det(går iof att ta ur).

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Köpte mig nyligen ett svart Acousticase, och kan rekommendera det ifall du letar tysta chassin...

Sen om jag fick ett måndagsexemplar eller inte vet jag inte...

Ialla fall så var det löstagbara HD-racket lite snett i formen.
Sen har jag ett rent helsike varje gång jag ska få in det i fästet igen..(antar att det är pga att det är snett..

Se sen upp för lite vassa kanter också...

Permalänk
Medlem

P180 blev ytterligare lite försenat men är i produktion nu. Iaf enligt Antec igår.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk

Verkar som att Acoustice fortfarande är ett säkert kort då :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

köpte ett slk3000b och sneglade lite på thomés artikel om det här på sweclockers. Datorn blev så tyst att jag stör mig på skärmens ljud nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerial
köpte ett slk3000b och sneglade lite på thomés artikel om det här på sweclockers. Datorn blev så tyst att jag stör mig på skärmens ljud nu.

Hehehe! När man fått tyst på datorn börjar man upptäcka att katten snarkar o sånt (skojar inte!)

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av MagnusT
[B]Hehehe! När man fått tyst på datorn börjar man upptäcka att katten snarkar o sånt (skojar inte!)

haha, sjukt
Du en fråga. Använde du några mer dämpningsmattor än dem på bilderna i slk3000b-artikeln?

__________________

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerial
Du en fråga. Använde du några mer dämpningsmattor än dem på bilderna i slk3000b-artikeln?
[/B]

Iom att det gick att köra fläktarna så in i ** sakta och ändå behålla riktigt bra temps så tyckte jag faktiskt att det inte blev något direkt behov av dämpmattor överallt i lådan som det ofta är med andra chassin.

De som kom till är de jag satte in för att få HD-chassit mjukt upphängt istället för den stumma monteringen den har original. Finns lite bilder på det i en "bonus" tråd nånstans.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Ok.. Ska kolla in det!
Jag utgick mer eller mindre från din guide som sagt och jag måste säga att den var högst användbar
Jag kör dock med en papst på 5volt där fram ist för en adda.
Vad sägs om det?

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden i ljudnivå mellan de flesta fläktar är i vilken hastighet de snurrar, inte fabrikatet. Sen är det självklart skillnad på fabrikat X och Y i ljudnivå vid exakt samma varvtal men den stora skillnaden i ljudnivå är farten. Papst har väl lite varierande kvalite på sina fläktar numera men de brukar vara bra för de mesta. Hör du den inte så är ju allt som det ska

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Nej, det är så mycket mer än varvtalet som spelar roll ur ljudsynpunkt på fläktar.
Kullager eller glidlager är en viktig faktor, där glidlagren är tystare men med kortare livslängd.
En annan helt förbisedd egenskap hos (dyrare) fläktar är balanseringen som tar bort vibrationer.
Att Papst skulle ha varierande kvalitet på sina fläktar kräver en motivation.
Folk tror att fläkten är ljudlös för att det står Papst på den, de gör 80 mm fläktar från 12 dB till runt 50 dB. Och den tystaste 120 mm fläkten tillverkas av ADDA.

Permalänk
Medlem

Om du tar en supertyst kvalitetsfläkt och kör i 2000 rpm så kommer den ändå låta väldigt mycket mera än en fläkt i "vanlig" kvalite i 600 rpm. Det var bara det jag menade

Sen har du självklart rätt om lagertyp, antal lager, kvalitet på balansering, fläktbladens utformning som ger olika mycket turbulens, hinder i närheten av fläkten som ger turbulens osv osv osv. Men att sänka varvtalet ordentligt ger mest ljudnivåsänkning i de allra flesta fallen som sagt...

När det gäller Papst varierande kvalite numera så är det nog inte bara jag som köpt likadana fläktar som ändå låtit olika mycket. Det snackas om tillverkningsland som en indikator men det är inget jag kunnat se själv.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk

Efter att flytten nu har blivit genomförd har jag konstaterat att mitt nuvarande chassi (Colorcase 6A-21 eller något liknande) är fullt tillräckligt bara jag drar ner fläktarna till minimum :).

Håll gärna tråden vid liv då det verkar finnas intresse i denna frågan :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Finns det någon egentlig anledning att vänta på P180 om man endast och alltid kommer köra med 1st HD och 1st Optisk?

Jag tycker Acousticase verkar vettigare om man ser till kylningsförmåga. I antec chassit måste ju luften tas in från sidan på fronten medans acousticase har luftintag direkt in till fläkten.
Separat tunnel för hårddisk och PSU verkar helt befängt om man ändå bara har en disk, nätagget hjälper ju till att skyffla luft ut ur chassit om det sitter i samma del som allt annat.

Acousticase kräver ju lite modifikation om man vill ha det perfekt(ta bort gallret bak och ev. fram) men det är ju inget som tar mer än en timme om man är nogrann.

Jag har beställt ett Acousticase men kan överväga att använda ångerrätten och vänta på P180 om någon kommer med tillräckligt starka argument för P180.

Jag ska förresten sträva efter en tyst luftkyld burk och sedan överväga om min nuvarande vattenkylning kommer packas in i Acousticase också, med ett byte av radiator och bygge av extralåda då.

Permalänk
Medlem

Antec P180 är jag lite sugen på, ångrar hårt att jag inte köpte ett chassi med 120mm fläktuttag. Blir nog antingen att börja såga i beantechlåda, skaffa ett P180 eller börja köra med vattenkylning, har inte bestämt mig än

Permalänk
Medlem

Stacker 2:an kan man nog osså klassa som ett tyst chassi nu imed dess fläktplatser..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusT
Iom att det gick att köra fläktarna så in i ** sakta och ändå behålla riktigt bra temps så tyckte jag faktiskt att det inte blev något direkt behov av dämpmattor överallt i lådan som det ofta är med andra chassin.

De som kom till är de jag satte in för att få HD-chassit mjukt upphängt istället för den stumma monteringen den har original. Finns lite bilder på det i en "bonus" tråd nånstans.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

jag kan inte se några dämpningsmattor på bilderna, är antagligen blind.. kan man få hjälp att peka ut dem måntro?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.