Permalänk
Medlem

taktiskt val av processor

ska köpa ny dator och håller för tillfället på att bolla en venice 2,2ghz och 1,8ghz fram och tillbaka.Prisskillnaden är ungefär en tusenlapp men jag försöker ha framförhållning och funderar redan på dualcores när dom nu kommer,man har ju fått en hum om priset.Frågan är om man ska köpa en 1,8ghz för 1200 eller en 2,2 för 2500.

Köper jag en 2,2ghz kommer jag antagligen att behålla den iallafall ett år eller tills dualcore blir riktigt överkomliga/fyller nån mer funktion.Köper jag däremot en 1,8ghz planerar jag att uppgradera så fort dualcore kommer,1,8ghzaren behöver jag mest som ett substitut tills jag får det nya.

Sen undrar jag också hur pass stor skillnad det egentligen är mellan en 1,8 och en 2,2a,spelar inte särskilt mycket men vill ju att det funkar som det ska när jag väl gör det.

och det stämmer väl att socket 939 moderkorten kommer att stödja dualcore med endast en biosuppdatering?

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Medlem

Re: taktiskt val av processor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rons
och det stämmer väl att socket 939 moderkorten kommer att stödja dualcore med endast en biosuppdatering?

Japp!

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror dock vi får vänta till Longhorn innan man kan dra full nytta av en dualcore men jag kan ha fel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

så man ska satsa på en 2,2a?

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju roligare med mer prestanda så har du råd ta 2.2GHz så länge du har ett bra grafikkort vill säga.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

när släpper de venice o.s.v?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Satsa på Winnie 3000+ och klocka den, den klockar lika bra som en 3200+ och säkert även lika bra som en 3500+, den är i alla fall helt klart den mest prisvärda prollen just nu. Lägg de andra pengarna på ett bra grafikkort.

Tveklöst det rätta att göra enligt mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag tror dock vi får vänta till Longhorn innan man kan dra full nytta av en dualcore men jag kan ha fel.

Ehm, varför? Du kan köra SMP (med dualcore) i 6 år gamla Windows 2000 om du vill det. Det handlar mer om att alla applikationer inte är flertrådade och tar därför ingen nytta av dualcore, men det är som att köra ett vanligt dual cpu system, du kan köra vilket os du vill linux eller xp är ditt val, sen att windows kanske inte är världsbäst på SMP är en annan sak. Men du behöver inte longhorn och longhorn har ju ändå alla sina features bortplockade + att dem går att lägga på till XP.
SMP har man kört i många årtionden vi behöver inga nya opertivsystem för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Satsa på Winnie 3000+ och klocka den, den klockar lika bra som en 3200+ och säkert även lika bra som en 3500+, den är i alla fall helt klart den mest prisvärda prollen just nu. Lägg de andra pengarna på ett bra grafikkort.

Tveklöst det rätta att göra enligt mig.

skall icke överklocka!

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Medlem

3500+ om du inte ska överklocka helt klart.
Dual-core blir inte särskilt överkommligt i år, man får nog räkna med 4000+, lägsta vid lancering ligger på ca 4500:-. Är ingen budgetcpu direkt och är ju inte bättre i så gott som alla spel, eftersom bara ett fåtal stödjer SMP.