Telenor köper Bredbandsbolaget

Permalänk
Melding Plague

Telenor köper Bredbandsbolaget

<font style="font-size: 10pt"><b>Telenor köper Bredbandsbolaget</b></font> <small class="small">måndag 23 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Den Norska operatören Telenor <a href="http://www.telenor.se/press/showrelease.aspx?location=/T/1345..." target="_blank" ></a> meddelade idag att de har skrivit avtal med aktieägarna i Bredbandsbolaget och Danska Cybercity om att köpa bolagen.<br /><br />Affären sägs kosta cirka 6 miljarder svenska kronor och skall vara slutförd någongång i nästa månad. Mer information finns i <a href="http://presse.telenor.no/PR/200505/995347_1.html" target="_blank" >detta</a> pressmeddelande på Telenor:s Norska sajt.<br /><br />Affären sägs inte skapa några förändringar för er som har Bredbandsbolaget eller Bostream som bredbandsleverantör, detta återstår dock att se.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Fredrik Rosengren för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Klart att det kommer att innebära någon form av ändring, positivt eller negativt återstår att se.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Old.. Men bra iaf

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

bra??

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

jag ser inget positivt i det..

Visa signatur

www.wepic.se
abit nf4, amd a64 x2 3800+, 2GB, 400GB

Permalänk
Medlem

Jag gissar på minskad utveckling av Ethernet/Fiber tjänsterna samt infrastruktur. Och istället inriktan på mer xDSL till förhöjda priser med strängda villkor...

Permalänk
Medlem

Blir det för stora & negativa ändringar så får man hoppas att föreningen går över till www.lundsstadsnat.se istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktus
jag ser inget positivt i det..

Och anledningen?

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Avstängd

jag tror på traffic shaping

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Och anledningen?

att bredbandsbolaget fungerat förbannat bra hittils, bra priser, stabilt internet och en utmärkt support.

någon förändring kan bara bli till det sämre, annars ska ja äta upp min TP

Permalänk
Medlem

Och med den lilla affären får Jonas Birgersson 30 mille.

Permalänk
Medlem

Inte det oxå BBB va en fristad för alla surfare.
Synd bara.
Som nån nämnde ovan så kommer det aldrig bli lika bra som det va med BBB i längden alltså.

Kommer utländska invästerare att sänka priset Nej.
Dom skall försöka att gå med vinst så mycket som möjligt.
Investera ja det kommer dom att göra men efter bra tag och det på en dyr bekostnad av oss kunder. Tror inte dom tar upp en jakt med Telia som BBB gjorde.

Inget gott varar länge

Permalänk

Blev så förbanad när jag läste nyheten på IDG´s hemsida så jag ringde direkt till BBB och saupp både Bredbandsanslutningen och telefonin...

Sånthär skit tänker jag då inte stödja... Bättre att vi har många små aktörer på marknaden så det blir lite konkurans bland priser och uppkoplingar

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

aja, har haft BBB i 12 timmar nu. kul info..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Blev så förbanad när jag läste nyheten på IDG´s hemsida så jag ringde direkt till BBB och saupp både Bredbandsanslutningen och telefonin...

Sånthär skit tänker jag då inte stödja... Bättre att vi har många små aktörer på marknaden så det blir lite konkurans bland priser och uppkoplingar

Håller med dig......

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det kommer betyda att services hos BBB kommer att bli sämre bara för att Telenor köper bolaget.

Konkurans mässigt så kan det ju bli lite sämre pgs att Telenor även äger en stor del av Glocalnet så tillsammans med Telia har Telenor runt 70% av den svenska bredbandsmarknaden, vilket inte kan gynna kunden alltid.

Dock så finns det ju positiva vinklar också. Telenor har mycket större förmåga att bygga ut bredbandet än BBB hade, eftersom det är ett mycket större företag och har stor infrastruktur.

Priserna kan mycket väl pressas neråt också. Kom ihåg att DJuice ägs av Telenor, och DJuice pressar priserna en hel del på mobilmarknaden...

...hur det kommer att bli får vi vänta och se

Visa signatur

"Of course I'm an egoist. Where do you get if you are not" - Winston Churchill

Permalänk

NOOO!!!! Inte telesnor!

Permalänk

Ironiskt

Och jag som just gått över till BBB för att slippa telia, detta var ju inte vad jag hade tänkt mig...

Visa signatur

My brain hurts too....

Permalänk
Medlem

Tacka vet ja UPC så får man 8/8 snart också...

Permalänk
Medlem

Jävla SKIT varför säljer vi ut allt vi har?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent

Som nån nämnde ovan så kommer det aldrig bli lika bra som det va med BBB i längden alltså.

Och det vet du hur? Tänk om det blir bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent

Kommer utländska invästerare att sänka priset Nej.
Dom skall försöka att gå med vinst så mycket som möjligt.
Investera ja det kommer dom att göra men efter bra tag och det på en dyr bekostnad av oss kunder. Tror inte dom tar upp en jakt med Telia som BBB gjorde.

Du tror inte BBB försökte att gå med så stor vinst som möjligt?
Varför skulle dom inte ta upp jakten på Telia? Varför skulle dom inte vilja tjäna mer pengar?

Se på Djuice. Har inte dom tagit upp jakten på Telia?

Vänta och se före ni börjar klaga allt för mycket

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Hade jag ägt BBB så hade jag gjort samma sak...

Allt handlar desvärre om att utväckla företaget och drain såmycket pengar som möjligt...

Jag vet för jag jobbar åt Aftonbladet & Expressen med att köraut deras tidningar och jag har pratat med cheferna där och de sa att vi struntar i vad som står i tidningan utan det vi är intresserad av är om det säljer, Tidningarna skulle sluta med det inehållet de har idag om det var mer lönsamt att skriva om porstjärnor och vissa massor av bilder på nakna brudar

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Det jag är mest orolig för är deras policy angående kontroll och censur. Bredbandsbolaget under Birgerssons ledning har ju klart och tydligt tagit avstånd från övervakning av kunderna, medan vi inte vet var Telenor står i frågan.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Hmm, jag som hade bostream... Många byten blir det, inte för att man märker det, men iaf.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

Det kommer säkerligen bli strypning på kända portar som ex för DC och Bittorent.

Det ryktas redan om att TeleNor skall ta i med hårdhandskarna i BBB som tidigare ansetts vara en "piratkopierarnas frizon".

Tror priset kommer vara oförändrat.

Tycker själv det vore bra om Labs2 kunde komma till Sthlm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Blev så förbanad när jag läste nyheten på IDG´s hemsida så jag ringde direkt till BBB och saupp både Bredbandsanslutningen och telefonin...

Sånthär skit tänker jag då inte stödja... Bättre att vi har många små aktörer på marknaden så det blir lite konkurans bland priser och uppkoplingar

oj rätt drastiskt

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas_ace
Det kommer säkerligen bli strypning på kända portar som ex för DC och Bittorent.

Det ryktas redan om att TeleNor skall ta i med hårdhandskarna i BBB som tidigare ansetts vara en "piratkopierarnas frizon".

Spännande rykte
Då borde dom ju ha det här i norge också, ellerhur?
Har dom det? Nej.
Ta det lungt

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Och det vet du hur? Tänk om det blir bättre?

--Se vad som händer med alla andra företag som har blivit uppköpta. Pripps, SaaB, Volvo har säker jobb till 2012 sen vet man inte.
Enligt statistiken så är det mer försämring än förbättring. Vissa kör några år sen lägger dom ner eller gör en omstrukturering. Telenor va ingen bra köpare tycker jag då dom redan har fingrarna med Telia och dom kommer att stryra.

Du tror inte BBB försökte att gå med så stor vinst som möjligt?

--Rulla du gäran med ögona men när BBB körde 10mbit för samma och tom billigare än när Telia körde sin 0,5 det kallar jag för ett förmånligt pris. I dagens läge så bet. jag 399:- för 24mbit och det kan inte Telia matcha. Utan BBB så hade vi suttit i Sverige med max 1mbit och bet. runt 400:- sån e Telia och BBB pressade dom ganska hårt. Genom att dom köpte upp Bostream så blev dom jämlika på marknade och Telia hade inte länge den dominansen som dom hade i början. Redan som kund hos BBB så fick du många möjligheter TV b.an osv. Telia dyra, snåla.

Varför skulle dom inte ta upp jakten på Telia? Varför skulle dom inte vilja tjäna mer pengar?

--Just pga att BBB har stört Telia mycket nu på senare tid och att Telenor har fingrarna i Telia så tror jag inte att den kampen kommer att vara lika stor som det va innan eller om det kommer att finna non kamp överhuvudtaget. Att sträva att vara bäst att erbjuda det bästa för lägre priser VARFÖR skulle Tlenor jobba sig med det när dom har redan Glockalnet,Telia, BBB. ?!?
Allt kommer att hamna under Telia och det är tråkigt med en sån marknad.

Se på Djuice. Har inte dom tagit upp jakten på Telia?

--Kan inte nåt om Djuice men tycker inte att dom kommer i närheten av vad som Comviq kan erbjuda.

Vänta och se före ni börjar klaga allt för mycket

--Man kan väl alltid hoppas att det går lite åt rätt håll med såna här stora köp, men statistiken och erfarenheten visar att det brukar vara tvärtom. Oftast så försvinner dom mindre innom koncernen och dom stora blir kvar, och det är jag rädd för att den gnistan som fanns att det man uppskattade hos BBB försvinner.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Det här var på tiden! Man kände att det var i luften...