Tråden för ägare av x8*0/pro/xt/xl/xt pe

Permalänk

Tråden för ägare av x8*0/pro/xt/xl/xt pe

Tänkte det kunde vara kul att ha en jämföreslsetråd där alla som äger x800 eller x850 skriver lite relevant information som kan vara intressant för framtida köpare.

Själv har jag ett x800XL AGP 256MB VIVO från sapphire som jag köpte från dataoutlet då dom var billigast. http://www.sapphiretech.com/vga/x800-xl.asp Med i paketet följde Splinter Cell pandora tomorrow och prince of persia the sands of time samt överklockningsprogram, powerDVD, Powerdirector och drivarcd. En koax och en S-video 1.5m,
en DVI->VGA och ågra VIVOsladdar.

Klockningsresultat/standarddrivisar:
Org. (400/490) Hela systemet i standardinställningar, agp8x FW ON gav 3841marks i 05
Max OC org-kylning (432/528) cpu som sign , agp8x FW ON gav 4072marks i 05
Omega2625a agp4x FW OFF möjliggjorde (432/545) och gav 4919marks i 05
Omega2625a agp4x FW OFF ny kylning (434/550) gav 4979marks i 05 - SKA UPP MER!

För övrigt låter grafikkortsfläkten väldigt mycket och på kortets ovansida, motsatt sida från GPUn, sitter en 2x2cm stor fyrkant av värmeledande gummi som döljer några komponenter och som blir brännhet. Vet inte vad detta är för något. Doom3 fungerar mycket bra men farCry mindre bra, misstänker att min cpu kna vara en flaskhals där.

Att få bilden till TV:n var inte lika lätt som med mitt gamla 9600XT och senaste Catalyst control centret verkar inte ens gå att ställa in så det ger 1280x1024@100hz på min 959NF samtidigt som den ger 800x600@60hz på min TV. Rekomendationer på bra monitorhanterarprogram uppskattas!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Har ett Club3D ATI Radeon X800 XT 256Mb VIVO köpt på WestWeb, en lokal butik. http://www.club3d.nl/productshow_vga.php?gpu_brand=ATI&orderc...Med följde en DVI->VGA konverter, VIVO kabel, komposit video kabel, S-Video kabeloch drivrutiner och Colin McRae Rally 04.

Har inte klockat kortet, då det duger som det är. Men originalfläkten lät för jävligt så jag bytte till Zalman VF-700 AlCu som har gjort ljudnivån avsevärt lägre och tagit ner tempen en par grader.

Några problem med drivrutiner har jag inte haft heller haft, har inte haft problem med att få bild till tv och upplösningar och hertz lägen. Kan rekommendera det varmt.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

Har du gjort några benchmarks som du kan skryta med?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jag har HIS X800XL Turbo ICE-Q II 256Mb DDR3 PCI Express. Väldigt nöjd med den, bra och tyst kylning som original.

Har fått ca 5400 poäng i 3dmark05. Bra, hyffsat, dåligt?

Visa signatur

Fractal Design Define C | Evga SuperNova G2 850w | Asus Maximus IX Hero | Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D15 | Samsung 960 Evo 500gb | 2x8gb Corsair LPX DDR4 3000MHz | Evga GTX 1080 FTW | AOC G2460P

Permalänk

Har et powercolor X800 256mb PCI-E
drygt 4500 i 05 ocklockat med CAT 5.5 klockar jag det 10mhz på core o minnen så kanske den hoppar över 5000 i 05 men det vågar jag dock ej eftersom jag inte har råd med nytt grafikkort

är ruskigt nöjd med kortet men jag skulle ju vilja ha x850XT/PE men ett HIS ICEQ II turbo pci-e vore också ett kort som skulle vara helt ok.

har ju egentligen inga större bekymmer med dagens spel visst man får lkanske dra ner nåt här o där i dom riktigt krävnade/dåligt programmerade spelen

så där har ni mitt kort

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Modell: Powercolor X850xt PCIe
Core / minne orginal: 520 / 540
Core / minne klock: 555 / 560
Temp idle / load: 36 / 55-60,9 enligt ATITool
Kylning: Orginal

Driver: Catalyst 5.5
3Dmarks 05: 6491

Övrigt: Fläkten är ganska högljud när den drar i gång. I övrigt fungerar det väldigt bra.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

his x800xl 5200p i 3dmark 05 (hade musik på så ska köra om nån dag när jag orkar)
10200 i 03
ide:ca 40grader
full load: max60 grader

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

sappire x800xl med originalkylare 4700 3dmark 05
med 429/540 -------------------------- 5150 3dmark 05
--------------------------------------------10100 3dmark 03
med 429/540-------------------------- 10540 3dmark 03

Permalänk

Nice! Samurai, regail och goldstar har ni PCIe eller AGP? Goldstar vad har du för clock och är det systemet i din sign som gäller? Vilket program kollar ni tempen med?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Har ett HIS Excalibur X800 XT PE, 256 MB, IceQ II VIVO AGP.

I lådan fanns: Counter Strike, ARX, Demo, DVD, 3D Album, Video Studio, VIVO Cable, HDTV Output cable, DVI to VGA Adaptor

Det som jag gillar bäst förutom prestandan är väl den otroligt tysta och effektiva kylningen. Ska testa det på en TFT-skärm snart och se hur det går med DVI.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Se sign... ( Mitt kort rockar mest)

EDIT: Sapphire X800 Pro(non-vivo 12 pipes)

Orginal: 475\450

Vattenkylning: 590\570

3DMark2003 = 13922

3DMark 05 = 6039

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

bra jobbat! Jag ska väl förhoppningsvis kunna komma lite högre än vad jag kommit ännu, när jag orkar

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

PowerColor X850XT PE AGP

Orginal: 540/590
Klockat: 600/645

3DMark03: 14383p http://service.futuremark.com/compare?2k3=4013408

Ej testat 3Dmark05.

Visa signatur

DFI Lanparty UT NF3 250Gb | AMD Athlon 64 3200+ | PowerColor X850XT PE | 2x512 MB OCZ PC3200 Rev2 (max 340fsb 2.5-4-4-8 )

Permalänk
Medlem

HIS x850XT Ice-Q iTurbo pci-e.

fick vänta över en månad att få det, och så hade man beställ ett HIS x850XT Ice-Q iTurbo VIVO och kosta 100kr mer. men den kom alldrig in så man bytte för man inte orka vänta mera. de fick in Vivo varianten 3veckor senare och priset gått up 400kr... Men #&/¤. Vivo behöver jag ändå inte.

Men HIS x850XT Ice-Q iTurbo pci-e. för 4695kr.
3dmark:

5869 3dMark05 (iTurbo igång = samma klock som en PE)

(dator i sign)

temps: 34 idle och sedan vid 46C vid load ungefär. låter knappt något, inget i idle.

Permalänk
Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Du är ironisk där anka va? 7461 är ju jättefint
Kollat på lite olika kylningar och är lite besviken då jag inte hittat någon stor "dubbelmacka" som kyler både minnen och gpu. Tycker det borde vara ens tor vinst för minnena att ha en stor gemensam fläns. Är även lite nyfiken på vilket program jag ska kolla tempen med. Kan inte hitta något sådant i medföljande proggs eller i AtiTool så skriv vad ni använder!:)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Du är ironisk där anka va? 7461 är ju jättefint
Kollat på lite olika kylningar och är lite besviken då jag inte hittat någon stor "dubbelmacka" som kyler både minnen och gpu. Tycker det borde vara ens tor vinst för minnena att ha en stor gemensam fläns. Är även lite nyfiken på vilket program jag ska kolla tempen med. Kan inte hitta något sådant i medföljande proggs eller i AtiTool så skriv vad ni använder!:)

Att hitta nått som har gemensam kylfläns till både gpun och minnena blir nog svårt Vad du kan göra är att dra på en vanlig cpukylare och kylflänsar till minnena Typ mitt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Ajajaj! Stackars kort! Ser uta att kunna vara betungande för kortet när det sitter i datorn med den store flensen hängandes neråt :s Du får vara försiktig när du flyttar burken Jag har faktiskt en tyst CPUkylare liggandees, frågan är bara om den kyler bättre än en Zalman-dubbelmacka med extra fläkt. Vad tro du? Har mitt kort värmesensor?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

kommer nog slänga på en ATI Silencer på mitt X800

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Nu när jag väl har hittat temperaturvisaren i AtiTool kon jag inte fatta hur jag misslyckades med att hitta den tidigare
Det var inte svårt att komma fram till att jag behöver en bättre kylare då den kommer upp i 80 grader när jag kör scan for artifacts. Den hittar dock inga artefacter trots tempen när man kör klock i standard men vem vill köra standard?;)

Är zalman VF700CU den effektivaste luftkylaren? Den går väl även att köra tyst som attan om man inte använder grafikkortet, tex på natten, eller?

edit: stavfel

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Den kyler förbannat bra på 5V tycker jag.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

VF700-CU är en mycket bra kylare till GPU:n men se till att du har bra chassieventilation så den inte bara rör runt varmluft i datorn.

/Martin

Permalänk
Medlem

Modell: Sapphire X850XT PCIe
Core / minne orginal: 520 / 540
Core / minne klock: 567 / 630
Temp idle / load: 36 / 60l
Kylning: Orginal + En 80 som står gjämte ^^

Driver: Catalyst 5.5
3Dmarks 05: 6504

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk

Det låter alltså som om man skulle behöva ett utblås under kortet vid PCIplatserna och det är ju lite jobbigt att arrangera. Luftflödet ligger ju mest ovanför kortet annars...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Arne anka: den där fläkten ser verkligen ut att låta förjävligt ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Arne anka: den där fläkten ser verkligen ut att låta förjävligt ?

Njaa den låter inte så farligt Den som jag körde på SM lät värre
http://web.telia.com/~u85528097/SM%20kylningen.GIF

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Har du någon bild på baksidan av kortet arne? Undrar lite över fästanordningen. Min cpukylare som jag kanske ska applicera är rätt tung så jag vet inte om det räcker med 2 skruvar :S

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Har du någon bild på baksidan av kortet arne? Undrar lite över fästanordningen. Min cpukylare som jag kanske ska applicera är rätt tung så jag vet inte om det räcker med 2 skruvar :S

Kylarn sitter bara med 2 skruvar

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Avstängd

Powercolor X800Pro AGP
GPU: 555MHz
Minne: 1170MHz
Kylning: Orginal

3Dmarks 01: 24250
3Dmarks 03: 12926
3Dmarks 05: 5717

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Tack arne!
Fick ner tempen rejält och upp klocken till (434/550) med en cpukylare. Liknande fästanordning som din arne. Dock gav detta bara 60 extra poäng i 3dmark05
Misstänker att jag skulle behöva få ner tempen mer för den går fortfarande upp i ung. 60*C trots att jag har bra chassivent men får klara mig tills vidare

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?