Permalänk
Medlem

Ombyggnad av högtalare.

Hej!

För ett tag sedan så pajade förstärkaren till mina SK-55 högtalare.
Då slog mig såklart iden att bygga om dessa så dom passar för bruk i bil, eller närmare sagt i en Volvo 142.

Här är högtalaren:

Då för att se hur dom hade kopplat högtalaren så att alla 3 elementen blev ihopkopplade till 2 utgångar på baksidan så öppnade jag lådan genom att skruva bort bas elementet, utgångarna på baksidan ska sedan kopplas med kabel till förstärkaren som pajade.

Här ser ni:

Självklart vill jag ha det så lätt och billigt för mig så jag funderar över att använda detta kretskort.
Men då hade jag tänkt att bygga en ny låda för basarna och sedan förlänga kablarna till dom andra elementen och sedan isolera dessa kablar för att få så lite störningar som möjligt.

Frågan är bara då om detta fungerar, högtalarna peakar på 110w och har en RMS på 55w.
Då om jag skulle ta en bilsterio med tex 4x50w så borde slut effekten bli 200w och det räcker ju till ett par 55w högtalare.
DÅ skulle det bara vara att koppla in dessa 2 kablarna från en serie av element i bilsterion.

Om det skulle vara så här enkelt så slipper jag slutsteg och allt sådant vilket vore skönt.

Här är en skiss som gör att ni förstår hur jag menar:

Ok, vad tror ni? är detta möjligt.
Jag vill hellst ha hjälpande utlåtanden från kunniga personer inom detta ämnet.

//NysoO

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kommer använda samma filter va? I så fall så borde det inte vara några problem. Men du bör titta på volymen till bas och mid elementen. Så det låter bra. Bilstereo element är byggdapå ett annat sätt och behöver inte samma typ av låda.

Go for it!

Vi vill se bilder på det sedan, i alla fall jag.

edit:
Det där du sa med uteffekten från bilstereon. Du borde titta på manualen till den.
Där står det om du kan bryggkoppla utgångarna.
I så fall bryggkopplar du i par. Du vill ju inte få mono gissar jag.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Alltså, hursomhelst kommer det bli bättre än vad jag har nu i völvon.
Det sitter en orginal radio i som har endast 1 högtalare som brusar sönder.
jag får inte in n¨gra kanaler och ändå är antennen 2 meter lång.

Men för att jag ska kunna genomföra detta projekt måste jag bara bli klar med ett annat dator projekt först.
Sedan ska det inhandlas material och framförallt BILSTERION.

Ni kan ge tips på bilsterior med ungefär 4x50w där man kan bryggkoppla utgångarna.

Ska se om jag kan få lite sommarjobb och tjäna ihop ett par tusingar och få råd med en fin sterio och lite material.

Visa signatur
Permalänk

fint hoppas det blir av...och motivlacka bilen

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
fint hoppas det blir av...och motivlacka bilen

Haha, nänä ingen motivlack här inte.
Om man ska låta någon göra så kostar det en massa onödiga pengar..
Fasst iofs.. farsan har ju motivlackerat lite.. hmm...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En bilstereo ger normalt inte ut 4 X 50W utan snarare typ 4 X 8W oavsett vad det står på enheten, watt kan räknas på flera olika sätt och RMS är det ärliga sättet.

Visst går det att slakta hemmahögtalarna för att montera i bilen, se bara till att inte montera basarna open air utan de ska sitta i sluten låda med rätt mått. Utan det det så kommer du spränga basarna ganska snart. Se även till att impedansen är korrekt och ligger inom ramarna för vad stereon/ slutsteget klarar av.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Impedansen, alltså motståndet som högtalarna bör ha, det är isånnafall 8 ohm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Högtalarelementen ser ut att ha pappkoner som inte är det bästa för bilbruk, då det kan bli ganska fuktigt i bilen.

Permalänk
Medlem

BilsterEo heter det för det första

och jag skulle personligen, om du nu ska sommarjobba och få ihop lite pengar, köp element som ärgjorda att ha i bilen,blir bra mkt bättreljud. Hemmahögtalare ärinte gjorda för det klimatet som är i en bil, fuktigt, kallt/varmt växelvis osvosv

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

det är nog att rekommendera som några har sagt att sätta i riktiga bilbasar.
Såvida du inte har bilen i garage.
köper du en fin stereo ska du dock utan större problem kunna driva högtalarna och ska du inte göra nått bättre med dom kan du ju sätta i dom i bilen, dom håller säkert ett år alla fall.
vill du göra det lätt för dig så kan du ju sätta vanliga lådorna bakom hatthyllan bara....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk

Testa! Spelar det skit, Köp nytt senare. Misstänker att det spelar bra mycket bättre än orginal. Föresten är det en orginal sterio i fint skick så kanske du kan kränga den för en 500ing till nån samlare också

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Testa! Spelar det skit, Köp nytt senare. Misstänker att det spelar bra mycket bättre än orginal. Föresten är det en orginal sterio i fint skick så kanske du kan kränga den för en 500ing till nån samlare också

Nej, jag ska inte sälja den.
jag har bestämt mig för att be¨hålla allt orginal och sedan kunna återställa bilen efter jag har lekt klart med den.
Så den behåller jag.

Men det där med basarna, jag tror nog att det kan vara utav ett känsligt material mot fukt, men jag har en törre bölli i bagaget

//NysoO

(Skriver från en kompis platta)

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk

haha "torrboll i bagaget"

om du nu vill kunna återställa den till original sen får du inte börja såga i dörrarna, och då kan det vara lite svårt att sätta in elementen snyggt i bilen.

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
fint hoppas det blir av...och motivlacka bilen

Okej bara att motivlacka bilen? Det är ju gjort på ett kick med spritpenna.

OT: Spelar dom bra?

Visa signatur

[CPU] P4 2.8 @ 3.1 ghz [Minne] 512ddr [MOBO] P4P800-E Deluxe [G-Kort] Geforce FX 5200 [HDD] HDD 2st 120 gb, 1st 200 gb.

Permalänk
Medlem

Behåll de där burkarna som de är och köp något billigt crap från typ biltema/mds eller nåt. Lär ju bli bättre hur som helst..
Basen spelar nog på tok för högt i frekvens för att lägga där bak som subwoofer. Sen så ser det ju som sagt ut att vara paperskoner, något som inte är alls lämpat för utomhus/bilbruk.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -