Permalänk

En fråga om AGP

Hejsan.
Jag vill lira Battlefield 2 men jag verkar ha ett för sunkigt graffekort för det. Jag har ett Nvidia GeForce Ti 4600 och skärmen bara flickar när jag försöker starta BF2.
Har ett moderkort som stödjer 1x, 2x, 4x AGP men en kille på www.komplett.se som jag mailade till sa att den nya standarden 8x kan fungera på 4x portar ändå men klockar ner kortet lite.
Stämmer detta?

Tacksam för seriösa svar och inga "det är kört" svar.. vad roligt att byta moderkort! lr oxå inte..

mvh barreman

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Medlem

Grafikkort som går i agp 8x funkar utmärkt på moderkort som endast stödjer 4x, gällande att klocka ner vet jag dock inget om.

Permalänk

Nice!

Skönt att veta. Blir lite orolig, för jag beställde ett 8x kort idag nämligen. Bara för att man vill spela ett spel

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Medlem

Prestandaskillnaden mellan om kortet körs i 4x eller 8x är heller inte märkbar. Någon FPS kanske.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt underligt att en långsammare port skulle klocka ner kortet. Skillnaden är väl bara överföringshastigheten?

Visa signatur

R.I.P. Jeff Buckley 1966-1997
Soltek SL-K8AV2 VIA K8T800 | AMD64 3000+ (NC) @ 2,2 GHz (220x10) | 2x A-data 512 mb PC3200 1:1 | Leadtek 6800LE (AGP) @ 12/6 410/900 1,3V | Maxtor DiamondMax+9 160 Gb

Permalänk
Medlem

Vad beställde du för kort? Vet inte varför men fick en 9250 känsla bara

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

haha!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Vad beställde du för kort? Vet inte varför men fick en 9250 känsla bara

nah haha, för min plånbok blev d detta kort ( PowerColor Radeon 9800PRO AIW 128MB DDR AGP8X ): http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304358&cks=SER

Det skulle flyta fint med d på en 4x port sa han. Bäst för han d, att d flyter så att säga

Edit: Är det någon skillnad på ovanstående kort jämfört med detta tror ni : http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTEXRADICEQ9... ?

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Medlem

Grejen är vell ändå att BF2 inte stödjer ditt kort,alltså du kan inte använda det till bf2.(geforcet allså därför det bara klickade)

Finns en hel del texter om detta nere i den klistrade BF2 tråden i "spel" delen här på forumet.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Grejen är vell ändå att BF2 inte stödjer ditt kort,alltså du kan inte använda det till bf2.(geforcet allså därför det bara klickade)

Finns en hel del texter om detta nere i den klistrade BF2 tråden i "spel" delen här på forumet.

Hoppas d nya Radeon kortet funkar iaf då...

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Hedersmedlem

Det skall fungera men du får nog hålla dig till 1024x768 i upplösning och du kan komma att behöva flasha moderkortets bios för att grafikkortet skall fungera för när ditt moderkort tillverkades fanns in AGP x 8 men det är sällan man behöver göra det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det skall fungera men du får nog hålla dig till 1024x768 i upplösning och du kan komma att behöva flasha moderkortets bios för att grafikkortet skall fungera för när ditt moderkort tillverkades fanns in AGP x 8 men det är sällan man behöver göra det.

Hej MaLo

Jag avbeställde kortet ifrån komplett.se och tog detta istället:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTEXRADICEQ9...

det var en kille på spelforumet som rekommenderade det. Det har stöd för 4X/8X iaf.

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk

Re: En fråga om AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av barremannen
Hejsan.
Jag vill lira Battlefield 2 men jag verkar ha ett för sunkigt graffekort för det. Jag har ett Nvidia GeForce Ti 4600 och skärmen bara flickar när jag försöker starta BF2.
Har ett moderkort som stödjer 1x, 2x, 4x AGP men en kille på www.komplett.se som jag mailade till sa att den nya standarden 8x kan fungera på 4x portar ändå men klockar ner kortet lite.
Stämmer detta?

Tacksam för seriösa svar och inga "det är kört" svar.. vad roligt att byta moderkort! lr oxå inte..

mvh barreman

det är inte roligt, det kan jag lova dig.
Först måste du plocka isär datorn och sen sätta dit moderkortet, sätt det inte fel lr ha inga skruvar utom där det behövs, annars kan kortet kortslutas. Och sen efter det ska du sätta ihop allt igen och sätta sladdarna på rätt ställen mm.

Permalänk
Medlem

Re: Re: En fråga om AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Napster
det är inte roligt, det kan jag lova dig.
Först måste du plocka isär datorn och sen sätta dit moderkortet, sätt det inte fel lr ha inga skruvar utom där det behövs, annars kan kortet kortslutas. Och sen efter det ska du sätta ihop allt igen och sätta sladdarna på rätt ställen mm.

Vad fan dillar du om?!

Permalänk
Medlem

Re: Re: En fråga om AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Napster
det är inte roligt, det kan jag lova dig.
Först måste du plocka isär datorn och sen sätta dit moderkortet, sätt det inte fel lr ha inga skruvar utom där det behövs, annars kan kortet kortslutas. Och sen efter det ska du sätta ihop allt igen och sätta sladdarna på rätt ställen mm.

Nu snackar du nog i nattmössan va?

Jag kan då sammafatta tråden och konstatera följande:
* BF2 kräver DirectX9 baserat kort för at ens starta som det ska. Detta på grund av att spelet Tvingar fram Pixel Shader 1.4 som inte finns stöd för i te.x GF4. Det går dock att komma runt. Denna bild är tagen med en dator som kör ett GF4 Ti4600
http://home.comcast.net/~huynh_nguyen/screen003.png

* Ett ATI Radeon 9800 Pro kommer att fungera utmärkt med BF2 då det är ett DX9 kort med stöd för Pixel Shader 2.0

* 8X AGP kort fungerar utan problem i moderkort som bara klarar 4X. Dom behöver inte klockas ner heller och prestanda förlusten är minimal. Det behövs inga BIOS flash eller moderkortsbyte. Dom som säger annat har fel. Prestanda förlusten borde bli större om du hade köpt ett X800 kort te.x Men med ett 9800 PRO är det ingen skillnad alls.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Re: Re: Re: En fråga om AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Nu snackar du nog i nattmössan va?

Jag kan då sammafatta tråden och konstatera följande:
* BF2 kräver DirectX9 baserat kort för at ens starta som det ska. Detta på grund av att spelet Tvingar fram Pixel Shader 1.4 som inte finns stöd för i te.x GF4. Det går dock att komma runt. Denna bild är tagen med en dator som kör ett GF4 Ti4600
http://home.comcast.net/~huynh_nguyen/screen003.png

* Ett ATI Radeon 9800 Pro kommer att fungera utmärkt med BF2 då det är ett DX9 kort med stöd för Pixel Shader 2.0

* 8X AGP kort fungerar utan problem i moderkort som bara klarar 4X. Dom behöver inte klockas ner heller och prestanda förlusten är minimal. Det behövs inga BIOS flash eller moderkortsbyte. Dom som säger annat har fel. Prestanda förlusten borde bli större om du hade köpt ett X800 kort te.x Men med ett 9800 PRO är det ingen skillnad alls.

Hur kommer man runt det? Man kan ju testa iallafall. Det är nog som jag trodde då att EA har ingått något slags sammarbete med de stora korttillverkarna och satt väldigt höga krav för att skapa en s.k. "boom" i kortköp när d gäller ett sådant populärt spel i en väldigt uppåtgående genre, nämligen av typen krig. Dåligt isf, alla är inte miljonärer men tvingas bli d om man ska kunna hänga med i allt som rör datorer och deras frammarsch.

mvh barreman

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barremannen
Hej MaLo

Jag avbeställde kortet ifrån komplett.se och tog detta istället:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTEXRADICEQ9...

det var en kille på spelforumet som rekommenderade det. Det har stöd för 4X/8X iaf.

Ja det är ett fint kort men om du hade ett nyare nätagg skuller jag råda dig att köpa ett 6600GT.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hej Varför inte ta ett X700Pro agp, istället för 9800Pro?

128mb
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308795&cks=PRL

256mb
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308796&cks=PRL

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det skulle säkert vara fin fint.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: En fråga om AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av barremannen
Hur kommer man runt det? Man kan ju testa iallafall. Det är nog som jag trodde då att EA har ingått något slags sammarbete med de stora korttillverkarna och satt väldigt höga krav för att skapa en s.k. "boom" i kortköp när d gäller ett sådant populärt spel i en väldigt uppåtgående genre, nämligen av typen krig. Dåligt isf, alla är inte miljonärer men tvingas bli d om man ska kunna hänga med i allt som rör datorer och deras frammarsch.

mvh barreman

Barreman.

Jag hittade denna länk. "Some kind soul over on the EA forums has designed a temp GF4 fix for BF2." http://www.hol.dk/traad.asp?fID=15&tID=279085 Det skall tydligen gå att lire BF2 på GF4. Det är inte den officiella fixen och det går att ladda ner men det kan finnas vissa fel i spelet, men det är inget att bry sig om. Ladda ner det som står i första inlägget. Officiell relase av fixen kommer att komma.

Här e direkt länk för nedladdning: http://zox.game-deception.com/downloads/Direct3D/BF2ShaderMod...

Prova att ladda ner det och installera och återkom om det funkar men dom försäkrar att spelet funkar helt OK med GF4.

Det är tydligen nån miss från EA games. För dom har sagt att kommer att åtgärdas och att det skall officiellt funka med GF4.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: En fråga om AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent

Barreman.

Jag hittade denna länk. "Some kind soul over on the EA forums has designed a temp GF4 fix for BF2." http://www.hol.dk/traad.asp?fID=15&tID=279085 Det skall tydligen gå att lire BF2 på GF4. Det är inte den officiella fixen och det går att ladda ner men det kan finnas vissa fel i spelet, men det är inget att bry sig om. Ladda ner det som står i första inlägget. Officiell relase av fixen kommer att komma.

Här e direkt länk för nedladdning: http://zox.game-deception.com/downloads/Direct3D/BF2ShaderMod...

Prova att ladda ner det och installera och återkom om det funkar men dom försäkrar att spelet funkar helt OK med GF4.

Det är tydligen nån miss från EA games. För dom har sagt att kommer att åtgärdas och att det skall officiellt funka med GF4.

Det fungerade att spela men vissa grafikfel innehölls. Tex. Pansarvagns modellen visas inte utan man ser bara antennerna + gubbarna i den. Sen kommer det upp gråa rutor som i vissa geometriska lägen täcker upp hela skärmen så att man knappt ser något, mkt irriterande när man är mitt i en fight med några/någon. Annars flöt spelet på mkt bra tyckte jag även fast det var ett GF4 kort. Jag tror däremot inte att EA och DICE har officiellt meddelat lr kommer att meddela stöd för GF4 korten, d märktes när man spelar. Mycket detaljer saknas som bör visas även fast jag kör allt i princip på "medium". Först körde jag på "low" men då såg allt ut som ett gammalt C64 lir från 80-talet :] Men tack för länken iallafall, nu har man fått en inblick i hur spelet kommer att se ut när jag får d nya graffekortet + nätagg.

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: En fråga om AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av barremannen
Det fungerade att spela men vissa grafikfel innehölls. Tex. Pansarvagns modellen visas inte utan man ser bara antennerna + gubbarna i den. Sen kommer det upp gråa rutor som i vissa geometriska lägen täcker upp hela skärmen så att man knappt ser något, mkt irriterande när man är mitt i en fight med några/någon. Annars flöt spelet på mkt bra tyckte jag även fast det var ett GF4 kort. Jag tror däremot inte att EA och DICE har officiellt meddelat lr kommer att meddela stöd för GF4 korten, d märktes när man spelar. Mycket detaljer saknas som bör visas även fast jag kör allt i princip på "medium". Först körde jag på "low" men då såg allt ut som ett gammalt C64 lir från 80-talet :] Men tack för länken iallafall, nu har man fått en inblick i hur spelet kommer att se ut när jag får d nya graffekortet + nätagg.

Hej Barremannen

Det kan stämma det du beskriver. Det har rapporterats vissa fel i texturer, dock skall du veta att det här är tillfällig fix från en kille som har gjort det på EA games forum. Det kommer att släppas officiell stöd för GF4 och då kommer det att vara kanon.
Men det va det som fanns just nu för tillfället.