Permalänk
Medlem

bortslösad router? dlink604

Köpte idag ett dlink 604 allt funkade bra dock ej att ansluta till ftp'n på servern jag oxå hade bakom routern... jag läste massa på nätet men inget verkade att fungera... så jag tog o kopplade in servern före routern i nätverket

innan hade jag

är nu detta slöseri på routern eller är det lika bra att använda den bara som switch.

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem

Så som du kopplat nu så kan du lika gärna använda en switch.
Men vad hade du för problem med routern? Är du insatt i hur aktiv och passiv ftp fungerar samt NAT?

Permalänk
Medlem

portforward.com

Permalänk
Medlem

Jaif: jag vet jag lika gärna kan använda en switch men jag testade allt med routern och den vägrade släppa igenom ftp hur jag än gjorde. nu kör jag iptables och natforwarding på servern först o sen får routern agera switch tills jag får för mig o använda den riktigt... känns inte som jag orkar just nu. men men hade ju iaf köpt en router med tanken att det skulle fungera... känns lite drygt om man ska behöva springa o köpa en switch nu med... så routern får som sagt duga.

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem

90% att du glömt passive-port ranges och fixa med NAT'en

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat in routern först igen men samma fel med ftp'n har ställt in ftpd'n att köra passive ports sen har jag försökt ställa in firewall i dlinken men det händer liksom inget... det hamnar ej i listan vad jag än skriver in.... har ingen aning om varför det inte går att lägga in en firewall rule för att tillåta 10000-10024

någon som vet hur man ska göra-.... sen så vill jag köra torrents oxå men ska jag då använda forward eller trigger?

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Avstängd

604 går bara o köra i passive mode

Permalänk
Medlem

vad är det då för fel jag använder flashfxp för att ansluta och där står allt som det ska med passive mode osv..

Men det var konstigt hade en 5-6 firewall rules o kunde inte lägga till en ny men när jag resettade den och det bara låg 3 där så kunde jag lägga till en ny.

8 var det visst jag kunde ha som max. Har upgraderat till den senaste firmwaren med men inget funkar ju med denna skitroutern.
Varför säljer man routrar som inte fungerar för 5 öre?

Har läst hur mycket som helst nu och ingen lösning funkar, har skickat meddelande till dlink's suppor men jag har nog helt tappat tilliten på routrar. Tacka vet jag linuxdatorer som delar ut nätet till switch som delar ut till resten.

Så som det är nu får min router som jag sagt tidigare bara gå som switch. har ni någon lösning så meddela den gärna.

Visa signatur

/Glenn