Ja e ny på amd64 fronten o behöver hjälp med val av mobo o prolle...

Permalänk
Medlem

Ja e ny på amd64 fronten o behöver hjälp med val av mobo o prolle...

Se rubrik. Jag ska eventuellt köpa nya saker men jag förstår inte allt detta me A8N-E och K8N osv... Jag har förstått att K8 är nån sorts nyare modell elr liknande av AMD64 prollar. Vilken socket ska man välja?

Vad är det bästa till en vanlig användare?
Användningsområden:
-Nyare spel.
-Videoredigering.
-Fotoredigering.
-Sitter väldigt mkt på internet, bla. swec.
-Tankar mkt... dvs ja har lite utrymme på mina hdds.
-Kollar mkt på film och lyssnar på musik, dvs ett bra ljudkort.

Jag är lite otålig när de gäller o sitta o vänta när spel ska ladda men där vet jag att det är grymmare minnen ja behöver. Jag har ett AGP kort som jag är hyfsat nöjd med o tycker inte att uppgradera den är nödvändigt.
Jag kollade igenom FAQ;sen men vart inte så mkt klokare. Inte heller bland alla andra trådar som har ungefär samma fråga.

Ekonomin da?
Jo ja har tänkt att ett mobo o prolle för runt 3000 är väll hyfsat bra? Men om någonting är väl värt sitt pris så kan ja sträcka mejj ett par tusenlappar längre.

Först och främst så skulle jag vilja ha allting förklarat innan jag vill ha tips på vad jag ska köpa.
Men jag är tacksam för alla svar.

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Medlem

Finns redan ett 10-tal trådar som du kan studera om du vill ha snabbt svar.

I ditt fall skulle jag satsa på snabba diskar och mobo som klarar SATA-II och NCQ: rekar då nForce4 Ultra/SLI mobo med 2*T7K250 i RAID0, tex DFI Ultra

Föreslår i ditt fall att skaffa en separat nattburk för dygnetrunttankningar, räcker med en äldre >700MHz burk - kan fås för en lusentapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
I ditt fall skulle jag satsa på snabba diskar och mobo som klarar SATA-II och NCQ: rekar då nForce4 Ultra/SLI mobo med 2*T7K250 i RAID0, tex DFI Ultra

Hmm... så du säger de? skulle behöva en lite närmare förklaring nu!:S

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pengo
Hmm... så du säger de? skulle behöva en lite närmare förklaring nu!:S

NCQ kan du glömma om du inte vill ha en filserver, käkar alldeles för mycket CPU för att det skall vara lönsamt vid vanligt användande. SATA-II gör ännu ingen skillnad värd att nämnas, mest eftersom det inte är gränssnittet som är flaskhalsen utan diskarnas hastighet.

Moderkort: MSI K8N NEO2 Platinum-54G, nForce3 250U 54G, Socket-939, SATA, GbLAN, ATX, AGP8X 1.375:-
CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt 1.790:-

Para ihop det med ett par fina Corsair/OCZ/A-Data stickor och du har ett finfint system till alla de uppgifter du radade upp ovan.

Exempel på bra minnen:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302393&cks=PRL
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309573&cks=PRL

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015