Permalänk
Medlem

Ljudväxlare?

Kan föst och främst säg att jag inte riktigt vet var detta inlägget ska vara så jag slänger in det här.

Jag är ute efter en dosa som gör att jag kan skiffta mellan vilka utgångar ljudet ska spelas på. En bild säger mer än tusen ord:

Jjag vill alltså kunna koppla in datorn till ljudväxlaren, och sen välja om jag tex vill spela upp ljudet på tv'n, på datorhögtalarna osv. Skulle även vara bra om jag kunde göra bytet med hjällp av ngn mjukvara oxå. Sedan om den stöder flera utgångar gör ju absolut inget. Jag har bara hittat produkter som gör det motsatta. som tex denna rca-växel från clas ohlson:
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q112...

Sedan finns det scart växlar som göra lite av det jag vill men inte fullt ut. Så någon som vet någon liknande produkt som jag söker?

Ps. får väl ursökta för lite stora bilder men men..

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk
Medlem

mm sådan behöver jag också 1 st 3,5 mm in och minst 3 st 3,5 mm ut

EDIT: menar alltså som en switch.. har redan en liten adapter så att jag kan plugga in 2 st

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Borde inte det vara relativt lätt och fixa själv?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Jag är inte säker på hur rca-växeln från Clas Ohlsson är uppbyggd, men gissningsvis består den bara av en strömställare som kortsluter den "ingång" man väljer med "utgången". Om detta är fallet fungerar den även baklänges och med lite lämpliga sladdar har du en fin växel till datorn

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

dock är jag inte så speciellt elektronik kunnig med med hjälp av ett kopplingschema så skulle jag nog kunna bygga/modda en. så om ni har/vet vart ett sådant kopplingsschema finns så tar jag gärna emot.

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk

Min farsa har byggt en sån vet jag. Den växlar mellan olika högtalare. Stereon har bara 2 utgångar och vi har 4 högtalare inkopplade till den i 2 olika rum. Med hans lilla uppfinning kan man växla mellan de olika högtalarna. Funkar asbra.

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk

hej hej de finns färdiga å köpa högtalarväxel skulle jag tippa på att de kallas. seen får du kanske löda på egna kontakter alt köpa andra sladdar men med en högtalarväxel kan du välja om du vill köra på alla system eller endast ett du kan ju även använda ett mixerbord de har jag för att dela upp kanaler

EDIT den på clas olson eller denna 42-628-12 på elfa borde funka att vända på

Permalänk
Medlem

3,5 uttags switch kallas dom, ganska dyra men funkar bra.
Går ju att löda egna om man vill och har tid.
Men det vettefan om det blir billigare än att köpa en
med tanke på ELFA´s priser och postens fraktavgifter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om jag nu köper en högtalarväxel från clas, hur ska jag gå tillväga för att ändra "flödet"? vad är det jag ska löda om osv?

Har letet runt på diverse ställen nu efter "3,5 uttags switch", högtalarväxel eller vad det nu kan heta med ej hittar så mkt. Skulle därför vara glad om ni kunde posta produktlänkarna om ni nu hittar en sådan produkt som jag letar efter.

Visa signatur

[Antec SONATA]-[MSI K8N Neo Platinum ]-[AMD64 3200]-[4*512 Corsair Value PC3200]-[Geforce 6800LE 128MB]-[32GB raptor, 160GB, 400GB, 500GB, 200GB, 200GB]-[SeaSonic S12-380W]

Permalänk
Medlem

Som kalle_kongo säger så kan du använda den du länkade till på classe. Den fungerar på båda håll.

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem

F-n, har letat som en tok på nätet där jag VET att dom
sålt förut... men tydligen inte nu längre.
Men som sagt högtalarväxeln på classe kommer att funka men du
måste köpa 3,5 till 2x RCA ( RÖD / VIT ) kabel.

Visa signatur