Fråga ang raid/raid5

Permalänk
Medlem

Fråga ang raid/raid5

Hej

Jag undrar ifall jag kan göra på följandevis:
Jag har ett highpoint rocketraid 1540 med 4st maxtor diamondmax 10 250gb 16mb sata i raid5, kan jag flytta över hela setupen till en annan dator utan att det blir fel?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja svara ja men är inte helt säker.

Vad du ska göra är att installera allt i den andra datorn och låta den nuvarande datorn med raid5an vara helt avstängd. Skulle det nu inte funka, koppla tillbaka allt exakt som det var innan så ska allt finnas i den gamla burken. Men jag "tror" att det ska funka

Permalänk
Medlem

Dator 1: Min primära dator.
Här har jag en disk som måste tömmas över natten, därför ska jag flytta hit min raid5 array.

Dator 2: Den har arrayen, den är helt tom just nu.

Alltså: Raid5 arrayen sitter just nu i dator 2, men ska till dator 1 för att kopiera in data. just nu är arrayen helt tom. jag kan alltså flytta arrayen tillbaka till dator 2 utan att det blir fel? ifall det skulle bli fel så kan jag flytta arrayen till dator 1 igen och där ska den då fungera?

Varför jag vill göra såhär är: Disken som ska tömmas, måste vara tömd imorgon. Jag har ingen installskiva för något OS. Sedan är det 360gb som skall flyttas.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Avstängd

Kan du inte göra tvärtom?

hänga på disken i din primära dator i din sekundära dator med raid5an alltså.
Måste vara mycket säkrare

-----

Följande ska göras om du ska flytta raiden:

Stäng av båda datorerna
Ta ur raid5kortet och diskarna ur dator2 och sätt i allt i dator1, sätt igång datorn och se om du kan installera kortet plus att raid5an dyker upp. Dyker kortet upp men raid5an saknas, stäng av datorn, flytta tillbaka det til ldator2 och starta upp. Du kan även kolla om du måste initiera raiden. I normala fall ska allt vara som vanligt där, då egentligen inget har hänt i datorn2.

Lite luddigt kanske men har lite bråttom.

Permalänk
Medlem

Disken i min primära dator ska skickas imorgon. Och jag har ingen install skiva till något os eller liknande just nu.

Jag har iaf flyttat över hela raiden till min primära nu. Sitter och installerar kortet. får se hur det går. I värsta fall får jag skicka disken på tisdag.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Avstängd

Så dator2 har alltså inget os?

Hoppas allt löser sig! En liten extern disk som backup är aldrig fel att ha om du har råd kan tilläggas