Permalänk

ftp://ftp.support.acer-euro.com/not...bios%201.11.zip

Biosen som Xashi länkade till fungerar utmärkt. Jag la precis in den och minnesproblemen är nu fixade. Nu går dom i PC2700 333 (166) som dom ska. Detta är med orginal minnesmoduler. De som har köpt till extra minne tex PC3200 kan posta resultat oxå.

Permalänk
Medlem

Hmm fick mina minnen att gå i 160 MHz med den nya bios upadate = )

http://www20.brinkster.com/alexandersh/Cpuz-z.gif

Edit: Nu funkar nog linken

Permalänk
Medlem

Har fått min dator nu, håller precis på med self-configuration grejet, allt verkar vara bra hitils iallfaall, skärmen ser ju skitbra ut.

Permalänk
Medlem

Bios updaten fungerade bra för mig med. Och nu går minnena i 160mhz enligt CPUZ.

Permalänk
Hedersmedlem

Fungerar här också Skönt att de fick rätt på det iaf. Kändes lite konstigt att minnena gick så sakta.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Ni som flashat funkar datorn lite bättre nu? Provat om ni fått mer poäng i diverse benchmark program?

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Nu till den stora frågan när nytt bios kommit å allt.. Hur lägger man in det? Har hört att de ska va lite farligt att uppdatera bios om man gör fel.. Hur gör man??

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Det undar jag med. Försvinner det som man har på datorn om man uppgraderar den?

Permalänk
Medlem

gör en backup av gamla bios... sen kör ni bara på : ) e bara klicka på .exe filen

Permalänk
Hedersmedlem

Ladda ner bios från Acer. Extracta, gå in i windowsmappen, klicka på exe-filen och svara ok när den frågar om du vill flasha. Sen är det bara att luta sig tillbaka och vänta medan den flashar och startar om.

Bios 1.1

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hur gör man en backup på gamla bios då? kan kanske vara roligt att ha.. förresten.. ingen som prövat 3dmark efter uppdatering?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Ilstallione: Och inget av datan på hårddisken kommer att försvinna? Garanterat?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gyppo
Ilstallione: Och inget av datan på hårddisken kommer att försvinna? Garanterat?

Nej, inget försvinner.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hm, enligt cpu-z hos mig så går minnena i 160mhz och i Everest blir detta PC2600? Ska inte minnena gå i 166mhz? Eller går dom i 160mhz hos er också?

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem

160 stämemr bra = )

Permalänk
Medlem

ok, drog ner nya biosen och flashade. körde sedan 3dmarks03 och 05

mina gamla resultat innan biosuppgraderingen var
3dmarks03 = 5127
3dmarks05 = 2034

efter
3dmarks03 = 5113
3dmarks05 = 2048

dvs, ingen direkt skillnad

Permalänk
Medlem

kollade nyss jag med:
testade bara 3dmark03
före= 4869
efter= 4892

Summa: ingen skillnad men kan ju vara roligt att veta att datorn har den spec den ska ha

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

Varför testar man 3 Dmark 01 och 03 idag när de finns 05??

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

för mig höjdes det iaf med c:a 100 :
före: 4978 3dmark 03
efter: 5080 3dmark 03

Kör med optimal prestanda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusI
ok, drog ner nya biosen och flashade. körde sedan 3dmarks03 och 05

mina gamla resultat innan biosuppgraderingen var
3dmarks03 = 5127
3dmarks05 = 2034

efter
3dmarks03 = 5113
3dmarks05 = 2048

dvs, ingen direkt skillnad

jäklar vad du får mkt i 3dmark 03 o 05 jämfört me många andra..

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Varför testar man 3 Dmark 01 och 03 idag när de finns 05??

05 suger fett med processorkraft och 03 är tillräckligt för att påvissa prestanda i spel som d3, fc, bf2 CSS mm! Jag hör till Radeon 9600x, 98 åldern... känns inte värt att punga ut tusenlappar på "överflödighet" även om tekniken utvecklas.

Bios uppdateringen gick smärtsamt, stäng alla program zipa filerna, gå in i windows mappen och starta exe filen... ett dos fönster kommer upp, läs, tryck enter. EN popuppruta kommer med ett annat program upp. förskräckte mig en skvätt men tryck ok, och låt den fasha bioset, sedan startar den om och upp till använding igen. End of story.

Visa signatur

Vadå dega?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xashi
Tjaa... ngn som fixat Omegas drivrutiner ??? (har försökt flera ggr men aldrig lyckas)

Samma här, riktigt surt.

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Hedersmedlem

Har märkt ett riktigt jobbigt problem med datorn nu. Det har blivit märken i skärmen efter tangenterna. Det är så klent material i skärmen att den trycks ihop när jag har den i väskan och på så sätts gnids den mot tangentbordet hela tiden. Ganska irriternade faktiskt! En kompis med en billigare Acer-modell som har en vanlig 15" på sin har exakt samma problem. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta för jag köpte datorn just för att kunna ta med den men detta stoppar ju det helt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du borde skaffa nån form av tunn plastfilm till skärmen, alt. nån supertunn duk att lägga över tangenterna innan du stänger datorn.

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Har märkt ett riktigt jobbigt problem med datorn nu. Det har blivit märken i skärmen efter tangenterna. Det är så klent material i skärmen att den trycks ihop när jag har den i väskan och på så sätts gnids den mot tangentbordet hela tiden. Ganska irriternade faktiskt! En kompis med en billigare Acer-modell som har en vanlig 15" på sin har exakt samma problem. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta för jag köpte datorn just för att kunna ta med den men detta stoppar ju det helt.

Ett annat problem jag upptäckt (vet att jag inte är först) är att datorn lätt startar sig själv när den är i ihopfällt läge.. råkar man trycka lite just över startknappen på skärmen hör man hur den startar igång.. Men självklart stängs den av sekunderna efteråt eftersom skärmen är nedfälld.
Men lite snopet skulle det vara om man kom fram å så var batterierna slut.. Kanske går att lösa genom att tejpa fast nån pappersbit just bredvid startknappen så man inte kan trycka skärmen över knappen.
En annan lösning vore ju att kunna ändra i bios att man startar upp genom att trycka en tangentkombination istället för startknappen..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren
jäklar vad du får mkt i 3dmark 03 o 05 jämfört me många andra..

Jo jag vet och jag reflekterade över det oxå. Kan dock inte hitta nått direkt varför. Jag kör på förinstallationen och enda jag gjort är att konvertera filsystemet till ntfs, installera ett par omega drivrutiner som någon postade här samt nu uppgraderat bios...

Har alla resultaten sparade om någon vill ha resultatfilerna för att kolla

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills 5024 kan inhandlas på svensk mark. Lite snabbare processor,1GB minne, 100GB hårddisk.

Ska bli intressant och se om det blir nån större skillnad i 3DMark.

http://www.acercomputer.se/acereuro/wr-resource/1785526272/up... (sidan 6). Enligt prislistan ska en 5024 kosta 10995:- +moms.

De tog lite tid innan Acer-swe uppdaterade siten med den nya prislistan. "ZZzzz".

Och 5024:an (LX.A4605.073) står inte med när man klickar in sig under "Aspire 5020 Serien" och försöker hitta konfigurationen. Återigen "ZZzzz".

Så nu väntar man bara på att återförsäljarna ska göra sitt.

By the way. Såg inte heller nån Ferrari 4000 i prislistan!?. Hatar Acer Svenska konsumenter eller? Inte annat än man börjar undra med tanke på att länderna runt oss får de senare konfigutationerna mycket snabbare än oss!?.

Ursäkta att jag kapade tråden lite. Men 5024 tillhör som sagt 5020 serien.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cord
Jag väntar tills 5024 kan inhandlas på svensk mark. Lite snabbare processor,1GB minne, 100GB hårddisk.

Ska bli intressant och se om det blir nån större skillnad i 3DMark.

http://www.acercomputer.se/acereuro/wr-resource/1785526272/up... (sidan 6). Enligt prislistan ska en 5024 kosta 10995:- +moms.

De tog lite tid innan Acer-swe uppdaterade siten med den nya prislistan. "ZZzzz".

Och 5024:an (LX.A4605.073) står inte med när man klickar in sig under "Aspire 5020 Serien" och försöker hitta konfigurationen. Återigen "ZZzzz".

Så nu väntar man bara på att återförsäljarna ska göra sitt.

By the way. Såg inte heller nån Ferrari 4000 i prislistan!?. Hatar Acer Svenska konsumenter eller? Inte annat än man börjar undra med tanke på att länderna runt oss får de senare konfigutationerna mycket snabbare än oss!?.

Ursäkta att jag kapade tråden lite. Men 5024 tillhör som sagt 5020 serien.

Det är väl fortfarande oklart om 5024 kommer till Sverige och jag skulle tro att det är svårt att spika en spec då...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Har märkt ett riktigt jobbigt problem med datorn nu. Det har blivit märken i skärmen efter tangenterna. Det är så klent material i skärmen att den trycks ihop när jag har den i väskan och på så sätts gnids den mot tangentbordet hela tiden. Ganska irriternade faktiskt! En kompis med en billigare Acer-modell som har en vanlig 15" på sin har exakt samma problem. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta för jag köpte datorn just för att kunna ta med den men detta stoppar ju det helt.

Hmm detta låter ju inte kul alls...... Jag kan inte se några märke i min än så länge.....men jag har förvisso min i en Targus datorväska med separat fack för notebook, så den utsätts inte för tryck. Den enda direkta kritiken jag framfört tidigare mot 5021:an har varit just byggkvaliteten, och detta bekräftas ju ännu en gång med din post. Ska man ha en gediget konstruerad arbetshäst så hade jag nog valt en IBM, där kan man snacka om stabilt bygge :-), fast det kostar oxå en slant.

Jag hade nog slängt iväg ett mail till acer om detta problem, jag tycker att det är ett stort konstruktionsfel om en notebook visar dessa brister.

Permalänk
Medlem

Har för mig att man fick ett tunt skumplaststycke som satt mellan tangentbordet och skärmen när man packade upp datorn. Kanske lia bra att lägga in det emellan när man ska iväg med den. Även om det kan vara lite jobbigt är det säkert värt det i längden