Trycker på power-switchen - inget händer!

Permalänk

Trycker på power-switchen - inget händer!

Redan igår upptäckte jag att datorn ej ville starta förrän jag hade tryckt ett antal gånger på power-switchen (men jag trodde bara att det var ett temporärt problem). Även tidigare idag gick den inte igång förrän efter att jag tryckt en massa gånger. Men nu när jag försöker starta datorn går det inte mer. Alla anslutningarna sitter som de ska. Jag har inte rört något innan problemet uppstod. Datorn har fungerat smärtfritt i flera månader tills nu. Vad kan felet vara? Nätaggregatet? Power-switchen? Hur kan jag kolla det så jag vet vad jag ska köpa/byta ut?

Visa signatur

WaveMaster | TrueBlue 480W | A8V Deluxe | Opteron 180 2.8GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 | Radeon HD 3850 AGP 837/1035MHz | Audigy 2 | Promise SATA300 TX4 | WD Raptor 74GB | Hitachi 7K500 500GB | 2x Maxtor MaXLine III 300GB | NEC 3550

Permalänk
Medlem

Troligen nätagget som lagt av så om möjligt prova med ett annat eller montera ur det och kortslut grön tråd (pin 14) med svart (pin 15) enligt schema på http://xtronics.com/reference/atx_pinout.htm men du måste antagligen ansluta en last för att vara säker på att nätagget startar i normalfallet så anslut en 12V fläkt till den på en molexkontakt och startar den inte nu nätagget så är den antagligen felaktig.

Permalänk

jag har testat power-switchen på ett annat moderkort och den fungerar där. det är ju power-switchen som ej fungerar på mitt moder-kort. kanske för att moderkortet är trasigt?

Visa signatur

WaveMaster | TrueBlue 480W | A8V Deluxe | Opteron 180 2.8GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 | Radeon HD 3850 AGP 837/1035MHz | Audigy 2 | Promise SATA300 TX4 | WD Raptor 74GB | Hitachi 7K500 500GB | 2x Maxtor MaXLine III 300GB | NEC 3550

Permalänk
Medlem

Nja strömbrytaren på chassiet sluter ju strömen så nätaggregatet kan leverera ström så jag skulle nog kolla så att nätagget funkar eller inte innan jag skickar in moderkortet så jag slipper få betala vgift pga att det inte är fel på den vilket många säljare har som policy när fel ej kan konstateras.

Permalänk
Medlem

Byt ut agget!