Permalänk
Avstängd

H2o eller kompressor?

Har 2 val till kylning av min amd64!

Antingen köper jag en kompressorkylare av en polare för 1500kr!
eller så köper jag ett vattenkylningskit för 1500kr!

Kompressorkylningen kyler mkt bra men tar stor plats och kyler enbart prollen medans vatten kan kyla hela datorn och kan gömmas ganska väl i ett fulltower!

Frågan är...vilket ska jag välja???

Permalänk
Medlem

ljudnivå eller klock där har du svaret.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Avstängd

men man kan väll klocka lika mkt ändå bara det att kompressor kyler en hel del mer än vatten! vad kan prollen ligga på om man kör vattenkylning en vacker dag med en amd64 klockad till 2.6ghz?

Permalänk
Medlem

normal vatten prolle ca 25-35 grader
normal kompressor prolle -20-0 grader

om vi utgår från +35 till -20 så skiljer det rejält på max klock.

sedan skiljer tempen massor från kylning till kylning.

normal användare kör luft
klockare vatten
extrem klockare kompressor lr värre

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Avstängd

jo det är sant! men det är inte ofta man behöver ha en processor under nollan egentligen:P

vet du vad en helt ny kompressorkylare kostar ungefär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
normal vatten prolle ca 25-35 grader

Om du är jävligt optimistisk och har väldigt låg vattentemp ja, med en överklockad prolle brukar man ligga en 20°C över vattentempen även med de bästa blocken (Cascade/Storm).
25-35C är i princip vattentempen nu på sommaren, sen får man ju tänka på att de flesta moderkort mäter temperaturen brutalt inexakt.

Permalänk
Medlem

vatten om du ska ha tyst dator. Sitter själv med nästintill ljudlös vattenkylning 40 grader i vatten, 50 på cpu, 27 grader i rumet (då är fläkten på radiatorn avstängd). Överklockad cpu också.

Visa signatur

[H] || Q6600 || Fläktlös Vattenkylning, noize is NOT an option! || [H]
kamera: Canon 40D, Optik 50mm 1.4f, 20mm 1.8f, 18-200 3.5-6.5f

Permalänk
Medlem

Det är ju mycket mer bökigare att ge sig på kompressor kylning eftersom du måste handskas med kondens osv..
tror att jag skulle satsat på vatten, räcker långt!

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Avstängd

jo jag vill ju ha en tyst dator! men det verkar lite dumt att slänga bort ett så bra erbjudande på kompressorn:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gr3atzki
jo jag vill ju ha en tyst dator! men det verkar lite dumt att slänga bort ett så bra erbjudande på kompressorn:P

Vad är det för kompressorkylning då? En vanlig Vapochill PE går på typ 2000kr. Kolla så att allt är med också.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

kompressorn till proppen o vattnet till det övriga! köp båda..

Permalänk
Medlem

köp kompressorn och spara ihop till en vatten kylning till graffet och NB sedan

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Avstängd

Funderar på det!
det som hindrar mej allra mest är att kompressorn måste stå utanför datorn troligtvis!:(
det gillar jag verkligen inte

Edit: det är ett Prometeia mach1 kit

Edit2: någon som har lyckats modda in sin Prometeia i ett chassi?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gr3atzki
Funderar på det!
det som hindrar mej allra mest är att kompressorn måste stå utanför datorn troligtvis!:(
det gillar jag verkligen inte

Edit: det är ett Prometeia mach1 kit

Edit2: någon som har lyckats modda in sin Prometeia i ett chassi?

Har sett en promme inpulad i ett lianli fulltowe. Men det va inte mycket platts kvar i den lådan, och är nog ingenting att ge sig på om man inte är 100 på vad man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gr3atzki
jo det är sant! men det är inte ofta man behöver ha en processor under nollan egentligen:P

vet du vad en helt ny kompressorkylare kostar ungefär?

kostar väll ca: 5 - 7000:-

normalpris för en begangnad är väll ungefär 2000:-

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Har sett en promme inpulad i ett lianli fulltowe. Men det va inte mycket platts kvar i den lådan, och är nog ingenting att ge sig på om man inte är 100 på vad man gör.

det är slangen jag funderar på.....om den går att böja neråt tillräckligt mycket för att det ska funka att ha den i toppen på chassit, jag är helt övertygad om att den får plats i chassit dock:)

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter kompressorn då? klarar man att sova i samma rum som den? allt är ju en vane sak också...

Visa signatur

[H] || Q6600 || Fläktlös Vattenkylning, noize is NOT an option! || [H]
kamera: Canon 40D, Optik 50mm 1.4f, 20mm 1.8f, 18-200 3.5-6.5f

Permalänk
Vila i frid

Jag kunde inte sova i samma rum som min vapo när jag hade den.
Men jag måste iofs ha det helt tyst för att kunna sova.

Permalänk
Avstängd

jag är van vid att vattenfallet till dammen nedanför mitt fönster låter som fan! jag måste ha nåt som låter för att jag ska kunna sova;P

Permalänk
Medlem

Om kompresson passar på ditt system så tycker jag att du ska köpa den! Men tänk på att du kanske ska uppgradera i framtiden! men jag vet ínte hur "socket kitt" fungera....om man måste töma systemet på gas för att byta?

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ab029
Om kompresson passar på ditt system så tycker jag att du ska köpa den! Men tänk på att du kanske ska uppgradera i framtiden! men jag vet ínte hur "socket kitt" fungera....om man måste töma systemet på gas för att byta?

Nej det behövs inte. Men däremot måste man köpa nytt socket-kit till framtida moderkort om man inte är händig själv.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

sen har vi det där med om du har TUR att få en bra prolle som VILL klocka. Men det är en annan femma

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..