HDD gett upp? Vad göra?

Permalänk

HDD gett upp? Vad göra?

Idag drabbades min dator av "strömsvikt" och stängdes abrupt ner medans jag fixxade och donade som bäst...

Och när jag nu startar upp igen så tickar det bara om min slave-hdd och jag hittar den inte i Utforskaren! Eller, den hittas, men jag kan inte komma åt den eller se hur mycket utrymme som det finns på den!
Dessutom så startar datorn upp sjukt långsamt!
Kopplar ja ur hdd'n så blir allt som vanligt igen...men vad ska man göra med hdd'n?! Har den gett upp helt? Går datan att rädda?! (vi snackar ändå om 120 GB!)

Please help me..!

Permalänk
Medlem

vad du kan prova är att ta bort hd:n och sedan smacka till den i sidoled för att läsarmen ska komma "rätt" för att sedan ev kunna rädda din data när du återansluter den men annars är den nog förlorad tyvärr.

Permalänk
Medlem

Stopp ett tag...

Det där beteendet kan komma från att filsystemet har ett fel. Behöver inte vara hårdvarufel.

Gör såhär: Kör get data back (eller getdataback?) och låt den scanna igenom hela disken, spara sedan undan all viktig data till en hel disk. Sen kan du prova att formatera om den.

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, fast efter att ha slagit till min hårddisk hittas den inte i bios längre. Läsarmen som är trasig? Hade viktigt data på som jag verkligen behöver, vad kan man göra?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

det dummaste man kan göra med en hdd är att slå på den... dom är extremt ömtåliga! om den inte indetifieras i ditt bios så är den antadligen död! sry

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Medlem

tjoppla så kan det gå, fast emellanåt har det gått att hitta den.. men att läsa från den har inte vart så lyckat (med getdataback). Finns det inga billiga alternativ att få tillbaka datan då? (funderar på att lämna in nånstans)

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umiss
tjoppla så kan det gå, fast emellanåt har det gått att hitta den.. men att läsa från den har inte vart så lyckat (med getdataback). Finns det inga billiga alternativ att få tillbaka datan då? (funderar på att lämna in nånstans)

ja du kan snacka med dom på affären som du köpte hdn på, om du har garanti kvar dvs. då kanske du kan få ut en ny eller få din gamla lagad gratis!

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Medlem

njopp ingen garanti. Men nu är det ändå försent, har öppnat o lekt sönder disken ^^ tack för svaren!

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz