Permalänk
Avstängd

Cpu livslängd?!

vet inte vart jag ska lägga in denna fråga men det får bli här! hur länge håller en cpu som går på full load med en temp runt 50-55 grader?!?!

kör ett program från seti som gör beräkningar på radio singnal dom fått in från stora rymden!

har en 2.53 ghz northwood som sliter med det hur många månader/år håller den? elelr är det nåt annat som ger sig först? tex min plånbok när räkningen kommer?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det är ingen hög temp.. du kan va lugn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Det är ingen hög temp.. du kan va lugn

Jaså?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Jaså?

Ja.. inte är väl 50-55´C load i riskzonen precis?

Permalänk
Medlem

Nej jag skulle inte heller säga att det är i riskzonen. Då ska man upp till 65-70°C för att vara i riskzonen. Men visst så låg temp är alltid bra att försöka hålla. Och sen kan man fråga sig hur mkt processorn går på full load så det blir den temperaturen, mig går inte speciellt ofta på full load i några timmar i streck utan bara någon gång i veckan då man sitter med ett spel som tidsfördriv ungefär

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Nej jag skulle inte heller säga att det är i riskzonen. Då ska man upp till 65-70°C för att vara i riskzonen. Men visst så låg temp är alltid bra att försöka hålla. Och sen kan man fråga sig hur mkt processorn går på full load så det blir den temperaturen, mig går inte speciellt ofta på full load i några timmar i streck utan bara någon gång i veckan då man sitter med ett spel som tidsfördriv ungefär

med det programet så går den konsatant i full load!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
med det programet så går den konsatant i full load!

japp men du sitter väll inte med det i 24/7 iaf ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
med det programet så går den konsatant i full load!

Det programmet som du inte nämner namnet på antar jag är prime95 och det kör du inte dygnet runt, året runt får man hoppas. Precis som Woody_amd sa. Prime95 kör vissa för att kolla hur stabilt ett system är och då låter dom det stå på 1-2 dygn ungefär och det är fortfarande långt ifrån hela tiden. Själv använder jag det bara till att kolla max temp så jag kör det 30min-1h ungefär för sen har man oftast en stabil temperatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Det programmet som du inte nämner namnet på antar jag är prime95 och det kör du inte dygnet runt, året runt får man hoppas. Precis som Woody_amd sa. Prime95 kör vissa för att kolla hur stabilt ett system är och då låter dom det stå på 1-2 dygn ungefär och det är fortfarande långt ifrån hela tiden. Själv använder jag det bara till att kolla max temp så jag kör det 30min-1h ungefär för sen har man oftast en stabil temperatur

det är ett program från denna sida http://setiathome.ssl.berkeley.edu/ fast det programet jag har är en äldre version av det som finns på sidan!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

du behöver nog inte oroa dig, ligger din cpu på 50-55 grader så kommer du förmodligen hinna byta cpu ett par gånger innan den går sönder.